• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    malle88 skrev 2016-02-04 21:09:52 följande:

Såhär äter vi. Tycker hon äter ofta men hon kanske inte äter så mycket

05.45 ammar

08.00 en portion gröt

~10.15 Mellanmål. Oftast en frukt, ett kokt ägg; en smörgås eller ibland en klämmis. Ofta i plockform.

12.30 1/2 burk barnmat eller hemlagad mat.

15.00 Mellanmål, samma som ovan

17.00 1/2 burk eller lagad mat

19.00 en portion gröt

19.15-30 ammar

22.30 ammar

01.30 ammar

04.00 ammar

Om någon har tips på roliga mellanmål så mottas de gärna :) ett par gånger har hon fått yoghurt men vet ju att de egentligen inte ska ha mjölkprodukter så mycket :)

Tycker att mitt barn äter ofta menade jag :)
  • malle88

Idag var vi iväg och tittade på en privat förskola till lillan. De var jättebra pedagoger, lagade all mat själva ekologiskt, små grupper, var ute jättemycket och det verkade toppen på alla sätt och vis. Men samtidigt blev jag osäker, de verkade ha det väldigt uppstyrt med lektioner m.m. Och lillan måste vara där till samlingen kl 9 även de dagar jag börjar kl 15. Känns ju nästan som att sätta henne i skolan direkt. Maken vill gärna ha henne där men jag vet inte :/ jag kommer ju missa massa tid med henne om hon ska bara på dagis när jag är ledig :/

• pco
    Blicka skrev 2016-02-04 11:46:23 följande:
    Lillan får kycklingcurry/annan kycklingrätt, lax m potatis/matvete, köttfärssås o risoni, köttgrytor mm. Hon är en plockare så nu ska jag försöka introducera lite mer torr mat som kan plockas typ frikadeller o makaroner, små bitar av fisk o potatis osv. Men det blir lätt tjatigt. Hon äter dessutom middag kl 16 o vi runt kl 18 så hennes mat lagar jag i förväg. Sen äter hon kvällsgröt då vi äter middag. Klart att man kan vända på ordningen på kvällen så att hon äter vår mat, men smakar det gör hon. Ikväll blir det till barnens lycka fiskpinnar så jag tänkte hon skulle få smaka lite men kanske utan panering. Men hon äter bra! Hat du provat att gr ngt utan sås?
    Jo asså hon plockar ju mackor, makaroner o lite frukt o sånt, dock inte ärtor o majs o inte heller pyttipanna, tror inte att hon gillar det.
    Köpte fiskpinnar här om dagen så ska prova det oxå. Annars äter vi mest typ fisk o potatis, köttfärssås o pasta o köttgrytor där köttet kokats länge o kycklinggrytor o ris. Får nog
    börja ge lite mer Matit som hon får plocka än det jag skrivit där uppe, för annars är hon nöjd med att jag matar o ibland vill hon också ha sked o prova o så.
    Men när du ger din lilla som hon får plocka som är Matit, ger du plocket först o sen matar elr gör du samtidigt?
    Tänker att om lillan sitter o plockar mat så kanske hon inte vill bli matad så mkt samtidigt? O sen är lillan ganska lat ibland hon vill gärna bli matad o att man håller vattenflaskan o smoothies osv.
  • pco
    malle88 skrev 2016-02-04 21:09:52 följande:
    Såhär äter vi. Tycker hon äter ofta men hon kanske inte äter så mycket

05.45 ammar

08.00 en portion gröt

~10.15 Mellanmål. Oftast en frukt, ett kokt ägg; en smörgås eller ibland en klämmis. Ofta i plockform.

12.30 1/2 burk barnmat eller hemlagad mat.

15.00 Mellanmål, samma som ovan

17.00 1/2 burk eller lagad mat

19.00 en portion gröt

19.15-30 ammar

22.30 ammar

01.30 ammar

04.00 ammar

Om någon har tips på roliga mellanmål så mottas de gärna :) ett par gånger har hon fått yoghurt men vet ju att de egentligen inte ska ha mjölkprodukter så mycket :)
    Till mellis hos oss äter lillan oxå yoghurt men det är tex persika yoghurt som är till för de små.
    Annars får hon bär, macka, ägg, kräm, frukt,omelett.., ja, lite av varje :) beror på vart vi är o vad vi har hemma just då.
  • Blicka
    pco skrev 2016-02-04 21:56:46 följande:
    Jo asså hon plockar ju mackor, makaroner o lite frukt o sånt, dock inte ärtor o majs o inte heller pyttipanna, tror inte att hon gillar det.
    Köpte fiskpinnar här om dagen så ska prova det oxå. Annars äter vi mest typ fisk o potatis, köttfärssås o pasta o köttgrytor där köttet kokats länge o kycklinggrytor o ris. Får nog
    börja ge lite mer Matit som hon får plocka än det jag skrivit där uppe, för annars är hon nöjd med att jag matar o ibland vill hon också ha sked o prova o så.
    Men när du ger din lilla som hon får plocka som är Matit, ger du plocket först o sen matar elr gör du samtidigt?
    Tänker att om lillan sitter o plockar mat så kanske hon inte vill bli matad så mkt samtidigt? O sen är lillan ganska lat ibland hon vill gärna bli matad o att man håller vattenflaskan o smoothies osv.
    Plocket som lillan får är potatis, ärtor, majs, gurka, banan, päron, apelsin mm. Idag lite fiskpinnar vilket gick hem. Jag matar o hon plockar - funkar bra för oss.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-02-04 21:21:17 följande:

Idag var vi iväg och tittade på en privat förskola till lillan. De var jättebra pedagoger, lagade all mat själva ekologiskt, små grupper, var ute jättemycket och det verkade toppen på alla sätt och vis. Men samtidigt blev jag osäker, de verkade ha det väldigt uppstyrt med lektioner m.m. Och lillan måste vara där till samlingen kl 9 även de dagar jag börjar kl 15. Känns ju nästan som att sätta henne i skolan direkt. Maken vill gärna ha henne där men jag vet inte :/ jag kommer ju missa massa tid med henne om hon ska bara på dagis när jag är ledig :/

Vad bra att ni varit på besök på fsk ni önskar. Att de vill att barnen är på plats kl nio är inget ovanligt, detta så barnet kan vara med i verksamhetens aktiviteter. De dagar du börjar kl 15 - När skulle du vilja lämna henne på fsk en sådan dag? När kommer maken/sambon hem? Har han möjlighet att komma hem tidigt dessa dagar så lillan kan vara ledig från fsk o jobba senare en annan dag? Det är svårt detta med fsk o från att umgås dygnet om till umgås några fjuttiga timmar när man börjar jobba är en omställning...
  • malle88
    Blicka skrev 2016-02-05 06:55:50 följande:

Vad bra att ni varit på besök på fsk ni önskar. Att de vill att barnen är på plats kl nio är inget ovanligt, detta så barnet kan vara med i verksamhetens aktiviteter. De dagar du börjar kl 15 - När skulle du vilja lämna henne på fsk en sådan dag? När kommer maken/sambon hem? Har han möjlighet att komma hem tidigt dessa dagar så lillan kan vara ledig från fsk o jobba senare en annan dag? Det är svårt detta med fsk o från att umgås dygnet om till umgås några fjuttiga timmar när man börjar jobba är en omställning...

Du har nog rätt att det är omställning än som spökar. Tack. Nu när jag sovit på det känns det bättre. Och som maken säger, de kan inte tvinga mig att lämna henne kl 9. Och vi kan alltid byta fsk om den inte passar. Jag hade tänkt lämna henne efter lunch egentligen. Maken har precis startat eget så hur hans arbetstider är vet vi inte än. Jag ska fundera ett tag till. Vill ju egentligen ha ett dagjobb så kanske ska ta det som en knuff I rätt riktning :) tack för inputen :)
  • malle88
    pco skrev 2016-02-04 22:02:25 följande:

Till mellis hos oss äter lillan oxå yoghurt men det är tex persika yoghurt som är till för de små.

Annars får hon bär, macka, ägg, kräm, frukt,omelett.., ja, lite av varje :) beror på vart vi är o vad vi har hemma just då.

Då ska jag kolla på yoghurtarna :) jag tycker inte hon verkar bli mätt på bär, klämmis eller kräm (eller det håller sig inte så länge). Läste att de kan få keso, bananplättar och smoothie så ska prova det med. Omelett tycker hon tyvärr inte om, har provat flera gånger :(
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-02-05 08:12:52 följande:
    Du har nog rätt att det är omställning än som spökar. Tack. Nu när jag sovit på det känns det bättre. Och som maken säger, de kan inte tvinga mig att lämna henne kl 9. Och vi kan alltid byta fsk om den inte passar. Jag hade tänkt lämna henne efter lunch egentligen. Maken har precis startat eget så hur hans arbetstider är vet vi inte än. Jag ska fundera ett tag till. Vill ju egentligen ha ett dagjobb så kanske ska ta det som en knuff I rätt riktning :) tack för inputen :)
    Jag tror säkert du kan lämna efter lunch dessa dagar, försök bara passa in efter verksamhetens tider då borde de ju inte ha ngt att klaga på. Handlar ju knappast om varje dag? Men visst vill du ha ett dagjobb så kan detta vara ett steg i rätt riktning!
  • Blicka

Ang mellanmål så hittade jag detta. Inte provat men tänkte det.

2 dl havregryn knivhackas i matberedare. Blanda i en mosad banan. Blanda vidare. Tryck ut till stavar. Stek i 200 grader knappa 15 minuter.

Svar på tråden Majbebisar 2015