• FabulousMom

Hur förvarar ni barnens papper?

Speciellt ni som har flera barn, blir det ju en hel del papper.

Jag hade tidigare en sektion i hemarkivet för "barn", men den blev överfull. Sen provade jag med ett hemarkiv per barn, men det funkar inte heller. Så nu vill jag höra hur andra gör!

Hur förvarar ni barnens viktiga papper som ska sparas i flera år, de som bara är aktuella för terminen, teckningar osv? Har ni olika platser för olika områden t.ex skola, sjukvård, fritidsaktiviteter, pyssel m.m?

- Pojke 2008 - Pojke 2013 - Flicka 2015 -
  • Svar på tråden Hur förvarar ni barnens papper?
  • Anonym (therese)

Brukar förvara viktiga papper i något kuvert som ligger i något skåp. Har inte direkt mycket papper.
    Varför har du så mycket papper?

• FabulousMom

Jag tycker det blir jättemycket med tre barn, men framförallt äldsta.
    Sjukvårdspapper från operationer, information från skolan, teckningar, information från föreningar, kalasinbjudningar, schema, vistelseschema för fritids eller förskola, bvc-papper om öppettider, föräldragrupper och kurser, skolfotografering, information från bibliotek om barnaktivteter, info från hyresvärd om barnaktiviteter osv.

Och nu är ändå mycket över nätet, men allt detta har jag i pappersform och behöver nåt förvaringssystem som funkar. Just nu bunkrar sig allt i en låda i hallen. Det viktigaste i ett hemarkiv.

• Ego Lovers

Jag förstår inte vad som skulle vara viktigt att arkivera från skolan i flera år?

Jag har sex barn och jag har haft klasslistan på insidan av köksskåpet, veckoschemat på kylen och kryssat över varje dag och slängt det på fredagen. Nu har vi inga barn som legat på sjukhuset en längre tid utan enbart op av örat. 1/4 dels skrivet A4 ark om det. Ett barn har adhd men det är inga papper på det heller. Enbart en läkemedelslista som ligger i medicinskåpet

• Maddi

Jag förstår heller inte vad du menar med en massa papper. Jag har en pärm, det viktiga. Men klasslistor, inbjudningar och schema osv rensar jag bort.

• M r a u

En pärm för varje barn. Utöver det har jag en planeringspärm med en flik per månad där alla kallelser och liknande sätts in. (inför alltså, inte arkivering)

• idis78

Vi har inga papper att spara. Klasslistan sitter på kylen. Kalasinbjudningar också till kalaset varit, då slängs de.

• Anonym (?)

Men varför ska allt det sparas? Papper angående operationer ok, men varför behöver du arkivera info från hyresvärd liksom... du borde nog lära dig sålla bland papperena och spara de viktiga.

• Aikido

Läste pappa i stället för papper först. Tungan ute

Scanna in dem och ha dem i datorn.

• FabulousMom
    M r a u skrev 2015-08-19 02:20:45 följande:

En pärm för varje barn. Utöver det har jag en planeringspärm med en flik per månad där alla kallelser och liknande sätts in. (inför alltså, inte arkivering)

Låter som ett bra system!!

• Rocket Mania

Jag har en pärm för alla barnen. Varje barn har 3 flikar; skola, aktiviteter och övrigt. Där åker alla sådana papper in.

Teckningar osv spar vi i en stor plastback i storlek flyttkartong. Jag är ganska hård där och spar inte mer än de allra finaste, man kan inte spara allt helt enkelt. Viktiga kallelser, klassiska osv brukar jag ha i köket eller på ytterdörren.

• cosinus

Teckningar pyssel och annat tenderar väldigt fort att hamna i återvinningen :)

Sparar nästan inget som de inte själva vill ha på sitt rum och faktiskt leker med eller sätter upp på väggen

• M r a u
    cosinus skrev 2015-08-19 15:27:21 följande:

Teckningar pyssel och annat tenderar väldigt fort att hamna i återvinningen :)

Sparar nästan inget som de inte själva vill ha på sitt rum och faktiskt leker med eller sätter upp på väggen

Sånt fotar jag och lägger in i Evernote, sen slänger jag det. Men först får det sitta uppe ett tag.
  • modsey
    FabulousMom skrev 2015-08-19 00:40:32 följande:

Sjukvårdspapper från operationer, information från skolan, teckningar, information från föreningar, kalasinbjudningar, schema, vistelseschema för fritids eller förskola, bvc-papper om öppettider, föräldragrupper och kurser, skolfotografering, information från bibliotek om barnaktivteter, info från hyresvärd om barnaktiviteter osv.

Och nu är ändå mycket över nätet, men allt detta har jag i pappersform och behöver nåt förvaringssystem som funkar. Just nu bunkrar sig allt i en låda i hallen. Det viktigaste i ett hemarkiv.

Gud varför spar du alla papper?

Jag har fyra barn och knappat några papper alls...

• Anonym (Vilka papper)

Vilka papper sparar du då, jag har två barn och inte ett enda sparat papper! Klassiska får vi per mail och sjukvård finns ju allting i journal på BVC och vårdcentral

• KakanSmakan

En pärm per barn med olika flikar i:

Bankflik

Sjukdoms- och vaccinationsflik

Skolflik

Övrigt

Teckningar o dyl skulle jag aldrig spara i en pärm.

• minerva123
    FabulousMom skrev 2015-08-19 00:40:32 följande:

Vi har en magnetanslagstavla i köket (bakom köksdörren så vi slipper se den hela tiden) där vi fäster kalasinbjudningar, tider för olika aktiviteter, infoblad etc. Tavlan rensas ofta och allt inaktuellt slängs direkt. Scheman etc som man tittar på dagligen har vi på kylskåpet tillsammans med en väggalmanacka där vi skriver upp viktiga tider (BVC, tandläkare, planeringsdagar, förskolefikor etc) och då kan de lapparna och kallelserna slängas direkt innan händelsen ens ägt rum. Teckningar sparar jag bara väldigt få av och de förvaras i en fin liten pappask. Hade jag ett barn med väldigt mycket sjukvårdskontakter skulle jag samla allt det i en separat egen pärm som skulle få stå i bokhyllan i arbetsrummet. Men rensa är a och o och mycket finns faktiskt på nätet numera (BVC-öppettider etc)
Svar på tråden Hur förvarar ni barnens papper?