• Klea

Hur sover ni på långflygningar?

Lite nyfiken på hur ni sover på långflygningar. Nu snackar vi inte business class utan ekonomi. Flygning på minst 7-8 timmar.

Tycker mig själv ha prövat det mesta, öronproppar, hörselskydd, whiskey, mm. Blir just lite obekvämt att inte kunna sträcka ut sig och att man sitter fastspänd. Plus det begränsade utrymmet bredvid. Värst är väl om man hamnar i mitten på en 3 sätesrad.

Höll på att somna en gång men väcktes av att grannen började fippla med sitt bälte som ramlat ner bredvid mig.

Åker jag bil är det lätt att jag somnar. Märkligt...

• Svar på tråden Hur sover ni på långflygningar?
  • EnGladPingvin

Jag flög mycket i jobbet tidigare och kunde då somna innan planet lyft. Det var tidiga morgonflyg. När vi flög från Thailand sov jag 8 timmar i sträck. Maken sov inte en blund och förstod inte hur jag kunde. Det fungerar vanligtvis hur bra som helst med öronproppar och ansiktsmask. Men när vi flög nattflyg från Aruba höll skrikande barn oss vakna hela resan och jag var lipfärdig av trötthet när vi landade.

• Klea
    EnGladPingvin skrev 2015-08-19 06:14:09 följande:

Jag flög mycket i jobbet tidigare och kunde då somna innan planet lyft. Det var tidiga morgonflyg. När vi flög från Thailand sov jag 8 timmar i sträck. Maken sov inte en blund och förstod inte hur jag kunde. Det fungerar vanligtvis hur bra som helst med öronproppar och ansiktsmask. Men när vi flög nattflyg från Aruba höll skrikande barn oss vakna hela resan och jag var lipfärdig av trötthet när vi landade.

Asgarvar.. Skrikande barn..

Finns alltid ett barn på varje plan.
  • Duckan

Inte alls tyvärr. Sitter dåligt i flygsätena, hittar ingen bra ställning och har allmänt svårt att komma till ro på plan.

• Anonym (p)

Jag är kort så jag kan sträcka ut mig, antar att det underlättar, och jag bokar alltid Fönsterplats. Sedan måste man ju inte sitta fastspänd hela resan.. Lite musik och en nackkudde är allt som behövs för mig. Hittills har jag även bara lyckats boka skrikfria flygningar också:) Jag gissar dock att mkt är psykiskt

• Gladskit

Har väl ingen särskild taktik utan ofta om det är långflygning så somnar man väl av ren utmattning till slut, för att det liksom är läggdags för länge sen....

Men jag lutar mig gärna mot min man eller lägger upp benen i hans knä eller något så att man kan räta ut sig lite. Han kan sova hur som helst själv så han sitter bara rakt upp och ner.

Jag har försökt med sån där uppblåsbar kudde men det gör varken från eller till, utan om man har en filt eller tröja att korva ihop som kudde brukar det funka bättre.

• Anonym (p)
    Gladskit skrev 2015-08-19 12:46:29 följande:

Jag har försökt med sån där uppblåsbar kudde men det gör varken från eller till, utan om man har en filt eller tröja att korva ihop som kudde brukar det funka bättre.

Uppblåsbar fungerar inte för mig heller men jag har en (platsmässigt opraktisk) i memory foam som är jätteskön:)
  • SVejsan

Sist så hade jag noisecancelling hörlurar tog bort mycket av bullret och gjorde att jag kunde lyssna på avslappnande musik vid mycket lägre volym = lättare att slappna av Funkade dock inte på skrikande barn. Lyckade slumra rätt bra. Detta plus  bara lite sömn dan innan samt en rejäl gin & tonic och rödvin till maten kan hjälpa till för att få det att funka. Fönsterplats funkar dock inte att få ner benen schysst, utan jag föredrar vid gång.

• Aniiee

Inte alls oftast. Inte ens i business class.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • BuoBä

Sist jag flög så hade IFE:n en hel avdelning med avslappnings- och mindfulnessövningar. En sån i hörlurarna och sovmask på, och det var inga problem att somna. De där lurarna man får låna är ju rätt kassa så man hörde knappt vad rösten sa, men det var bara en fördel.

Kudden man får låna brukar alltid vara för liten för att gå att fluffa upp till en bekväm nackställning, så ett hett tips är att ha med en mjuk tröja eller en sjal.

• Klea

Minns en hemresa från Asien, gångplats (hade kort anslutning). Killen bredvid var kraftig och försökte få plats, sprang på toa hela tiden och var den enda i planet med fönstret öppet... Hade inte räknat med sömn dårå men ändå.

Förresten, det här med gång vs fönsterplats. Man ska ju gärna gå upp och röra på sig men när jag sitter vid fönstret känner jag mig så besvärlig när jag ska upp. Fler som tänker lika? Hur många ggr per flygning borde anses okej att kliva upp? Typ en 8 timmars. En ggr per timme?

• Kine
    Klea skrev 2015-08-19 12:11:57 följande:

Asgarvar.. Skrikande barn..

Finns alltid ett barn på varje plan.

Då har jag haft tur för jag har aldrig möt skrikande barn på alla de flygresorcjag gjort...

Jag är sådan som oftast somnar på studs. Undantaget är om jag är övertrött.
  • Klea
    Kine skrev 2015-08-19 23:31:25 följande:

Då har jag haft tur för jag har aldrig möt skrikande barn på alla de flygresorcjag gjort...

Jag är sådan som oftast somnar på studs. Undantaget är om jag är övertrött.

Övertrötthet är nog det värsta...

• DetVarSomFan

Jag kan verkligen inte sova på flyg. Det är hemskt! Jag har flugit väldigt mycket och är verkligen inte flygrädd.

Sista resan var från Australien med 3 mellanlandningar och x antal timmar väntetid däremellan. Det blev inte bättre när flyget från London blev försenat med 6 timmar. Att vara utan sömn i nästan två dygn kan göra vem som helst galen.

Jag blir helt borta. Vet knappt vem jag är. Måste se sinnessjuk ut. Vinglar omkring på riktigt. Försöker allt. Så tips är alltid uppskattat, haha.

• Anonym (u)

För det mesta inte alls, älskar att flyga långt (folk brukar tycka att jag är vansinnig, men så är det). Men om jag är för trött somnar jag helt enkelt, har inget tips att bjuda på... Det är ju inte en särskilt bekväm sovställning, så förstår att det är svårt.

• Klea

Åker man själv är det svårare kan jag tro. Man vill inte sprida ut sig på sin plats för mycket (med risk för att störa grannen eller råka bli knuffad av grannen och vakna).

Satt på en lång dagflygning en gång i gången. Fastän jag höll mig på insidan av stolen stöttes jag till av folk för jämnan, barn som rusade förbi, flygvärdinnor, passagerare... var till och med nån som råkade rycka tag i mitt hår när han trodde ahan grep tag i min stolsrygg.

Värst är väl de som bokstavligt talat drar sig upp ur stolen genom att gripa tag om främre sätet och på så vis rycker hela jävla stolen tll och en annan vaknar. Är nog vanligast på ytterplats. Eller folk som trycker in ben/knän i stolen så man känner ett obehagligt vasst föremål i ryggen....

Svar på tråden Hur sover ni på långflygningar?