• Blåsippan84

Går inte på fritids efter fklass

Vet ej om detta är rätt forum och ska försöka fatta mig kort .

Har en son som började fklass i förra veckan. För ett år sedan flyttade vi till nytt område och bytte förskola. Han fick inte någon direkt "bästis" utan alla grabbar i hans ålder lekte mer i grupp. Han hittade dock en kille som han lekte mkt bra med men han är ett år yngre. Det var enbart den pojken som han lekt kontinuerligt med på fritiden.

Vi har nu fått syskon i sommar. I vår kommun får de barnen bara gå på fklass och inte fritids. Så jag hämtar 12,30. Vi har gått till lekplats efter någon h. Sonen har varit glad dessa dagar men tycker det blir lite långt på eftermiddagarna. (Bebis är bara 4 v så än så jag får lite nattsömn och än orkar jag inte ha med barn hem och bebis är en tuttis så har honom fastklistrad på mig).

Igår och idag märkte jag vi lämning att pojkarna inte hälsar på vår son. Han går fram och försöker men ser att han blir eftertänksam när de ropar på andra men inte på honom. Hans grupp har delats på hälften så han har bara en pojke från sitt dagis. Det jag är orolig för, och även kan förstå, är att de inte vill lägga för mkt tid att leka med vår son. Han går ju hem efter lunchen och då blir den som leker med honom själv på fritids. Jag vet ej om man ska avvakta några veckor eller om man ska prata med skolan och se om han ev kan gå ett par dagar på fritids några h för att inte bli utanför? Tips mottags gärna

• Svar på tråden Går inte på fritids efter fklass
  • Lena

Prata med skolan så de ser till att han får vara med när han är där.

• Dixie

Prata med skolan - jag vet att en flicka i min dotters klass fick gå lite på fritids trots att föräldrarna var föräldralediga, just för att hon inte skulle hamna utanför! 

• amalie79

I förskoleklass är fritids och skolan ibland nästan svåra att skilja på. Så var det i vår klass. Det var mycket samma personal och tom samma klassrum. När kidsen slutade så blev salen fritids. Så det är inte konstigt om det blir som för ditt barn, om det är som för oss, typ alla nollanbarn stannar kvar, det enda som händer är att det tillkommer 1-3or också typ...

Kolla om du får lov att ha honom på fritids ändå lite grann. Eller ta ett rejält snack med pedagogerna så får de ta tag i saken.

• Blåsippan84

Jo fritids fortsätter i samma lokaler och ettor kommer.

Du som visste en flicka som fick gå på lite fritids, var det svårt att få igenom? Kanske låter det gå denna v så tar vi det nästa v? Då har det gått några dagar.

• Dixie
    Blåsippan84 skrev 2015-08-19 12:02:16 följande:

Du som visste en flicka som fick gå på lite fritids, var det svårt att få igenom? Kanske låter det gå denna v så tar vi det nästa v? Då har det gått några dagar.

ingen aning - det vara bara mamman som sa att "Lisa" får gå lite på fritids så hon inte hamnar utanför leken! 
  • Blåsippan84

När jag hämtade honom idag så är han dämpad. Han säger att allt varit bra men vill inte berätta ngt om dagen. Dumt av mig kanske men frågade om han kanske skulle vilja vara kvar en stund på fritids framöver för att vara med och leka. Då sa han nej, jag vill bara hem sa han då .

• Punkster

Hej! Fritidspedagog här!

Till att börja med så tycker jag att du ska ta ett snacka med personalen i förskoleklassen och kolla av vad de ser under skoldagen och hur de upplever det. Såhär precis i början med en ny grupp så kan det ta lite tid innan alla relationer med nya och gamla kompisar har satt sig. Då blir det lite rörigt. Om det inte har blivit bättre efter ett par veckor så är det isf dags att personalen börjar uppmärksamma problemet och jobbar lite extra med att se till att din son har någon att leka med.

Fritidsplats som föräldraledig kan vara ganska svårt att få igenom. Där jag jobbar går det inte alls, men det är lite olika från kommun till kommun hur generös man är. Värt att tänka på är dock att en fritidsplats per automatik inte löser något om det är barnens relationer till varandra och ett utanförskap som är grunden till problemen. Då är chansen stor att samma situation uppstår igen på fritidstid. Då är ett gediget arbete med att få gruppen att fungera bra att föredra.

• Blåsippan84

Tack för ditt svar . Maken och jag pratade och trodde det skulle bli svårt för då vill "alla" gå på fritids. Sett en i andra klassen som också hämtas.

En som går i sonens klass, hennes bror är 6 år äldre. De fick igenom lite fritids till honom just för att komma in. I våras kommenterade hon det "er son kan nog få svårt att komma in i gruppen när han ej går på fritids". Blev då lite orolig men tänkte går de 8-12,30 kan väl inte 2-3 h till göra allt. Men känns så nu då han inte har någon ordentlig kompis sedan förskolan. Förstår att alla är osäkra på sina platser i gruppen och då om
    En försvinner efter halva dagen så är den väl inte så intressant .

• Punkster
    Blåsippan84 skrev 2015-08-19 18:35:33 följande:

Tack för ditt svar . Maken och jag pratade och trodde det skulle bli svårt för då vill "alla" gå på fritids. Sett en i andra klassen som också hämtas.

En som går i sonens klass, hennes bror är 6 år äldre. De fick igenom lite fritids till honom just för att komma in. I våras kommenterade hon det "er son kan nog få svårt att komma in i gruppen när han ej går på fritids". Blev då lite orolig men tänkte går de 8-12,30 kan väl inte 2-3 h till göra allt. Men känns så nu då han inte har någon ordentlig kompis sedan förskolan. Förstår att alla är osäkra på sina platser i gruppen och då om
    En försvinner efter halva dagen så är den väl inte så intressant .

Fast jag tycker inte att du ska hänga upp dig på det. Det är mycket som spelar in. För vissa barn är personkemin viktigare än vilka tider kompisen är på plats. Jag har elever som ständigt och jämt frågar efter kompisar som inte går på fritids. 
  • Flickan och kråkan

Tycker inte heller att du ska hänga upp dig på just fritids-biten. Jag har en pojke som går i tvåan som aldrig gått på fritids och en pojke i förskoleklass som nu inte går i fritids...och de har inte problem med att vars med i gruppen. Vi flyttade dessutom förra året så äldsta började i ny skola i ettan utan att känna en själ.....jobbigt inledningsvis men kom in i gruppen ganska snabbt även om han inte gick på fritids. Något pedagogerna behöver jobba med under skoltid tänker jag framför allt. När min äldsta kände sig ensam första två veckorna i ny skola så var det sista han ville att vara där mer. Rast och fri lek var jättejobbigt då, lektioner gick bra.

• hondendärtjejen

Förstår att det kan vara jobbigt att ta med kompisar hem när man har en liten hemma. Men han kanske kan får ta hem en kompis nån gång i veckan så han kan få chans att leka med en i taget och lära känna om han är själv från dagisgruppen.

Beroende på hur ni bor så kanske dom kan leka ute själva eller äta lite mellis på nån lekplats eller liknande.

• En blå giraff

Tänk också på att första tiden i f-klassen är tuff för många och är en inkörsperiod. Så försök att inte stressa upp dig för mycket över hur det är just nu. Jag vet inte heller om fritids löser situationen. Försök hellre ta med kompisar hem någon dag/vecka framöver då du känner att du orkar. Eller om han kan leka med kompisar på helgerna då kanske pappan också är hemma och kan hjälpa till?

Svar på tråden Går inte på fritids efter fklass