Penida skrev 2015-08-20 16:54:41 följande:
Jag har också sett det på nära håll och det har alltid handlat om kvinnor. Ibland börjar det redan när barnen blir mer självständiga och självgående och hellre umgås med en kompis än med sin mamma t.ex.
Talade senast med en kollega om detta, idag något över 50 år. Hon har fem barn och den yngsta flyttar snart hemifrån. Hon har alltid varit väldigt "på" mig och pratat om hur viktigt det är att ha sitt utanför familjen, underhålla sin relation, inte ge upp sina drömmar och sig själv osv. Nu när yngsta barnet ska flytta berättade hon att det handlar om att hon ser sitt yngre jag i mig (det visste jag redan) men att hon gav upp mycket och nu är rädd att hon inte vet vem hon är längre och gamla vänner är sedan länge borta och hon känner inte sin man..Hennes man har sitt kvar förutom möjligtvis sin fru.
Jag tror på balans och vill gärna tro att livet inte behöver ha en enda mening som sagt, att man kan leva för flera saker. Mina barn ger mitt liv mening men det gör också mina vänner, mina sambo, nära och kära, mina intressen, jobbet och en solig dag..
Exakt. Det finns massor av saker som ger mening åt livet. Självklart så förändras det under tidens gång. Men en sak är säkert. Mitt liv var precis lika meningsfullt innan jag fick barn som efter det jag fick det. Nu finns både sambon och mitt barn i mitt liv och bidrar till meningen med livet. Men det är inte de enda. Sambons tidigare barn är också viktiga personer för mig, min barndomsfamilj, mina vänner, mitt arbete, en solig dag och en härlig höstdag