• AnnieAnniee

laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!

Hej!

Detta är ett så pinsamt inlägg och känner mig totalt efterbliven som ens måste göra ett sånthär inlägg. Men jag behöver faktiskt hjälp så inget hate please.

Min pojkvän vill att jag ska laga mat åt honom, hans pappa och bror på söndag. Antar att det är mitt fel för jag sa att jag skulle men trodde aldrig den dagen skulle komma. Iallafall jag kan inte laga mat alls. Kan inte ens koka ett ägg utan att det ska bli fel.

Så tänkte laga något enkelt. Typ steka kyckling filé, Klyftpotatis och sallad?

Kan ni snälla förklara hur man gör allt steg för steg och hur det blir godast?

Ta allt från början till slut, hur många grader i ugnen, hur länge, vilka kryddor, 1-6 på plattan när man ska steka. OCH HUR STEKER MAN KYCKLINGEN? Bränner den varje jävla gång så är den rå i mitten.....

Och ja jag kan inte göra sallad heller vetefan vad man blandar så förklara gärna...

tack i förhand!/ okunnig 18 åring

• Svar på tråden laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!
  • Annelie 76

Köp frusen, färdigkryddad kyckling och laga i ugnen. Det står instruktioner på förpackningen. Gör kycklingen först och låt den stå (utan att höra nåt med den) medan du fixar Felix potatisklyftor till, står på den påsen hur man gör. Köp en färdig sås till tex bearnaise på burk.
    Sallad är enkelt. Salladsblad som finns färdigt på påse, tomat du skär i bitar, gurka du skär i bitar och sen paprika eller rädisor om du tycker om. Vill du ha dressing till så finns det färdig på flaska.

• emeliess

Seriöst, kan du inte göra sallad...?

• Jag är bara jag

Kyckling är lätt! Glad Hel tinad kyckling 225 grader en timme i ugnen,delar ca 45 minuter. Pensla med soja,salt,olja,svartpeppar,vitlök,sambal, t.e.x rikligt runt hela kycklingen,ställ in den när lampan slocknat.

• AnnieAnniee
    emeliess skrev 2015-08-19 20:47:02 följande:

Seriöst, kan du inte göra sallad...?

Nä Emelie, tänk att jag inte kan det :)
  • Melinoe

Tycker Annelies förslag låter bra som start. Finns många bra efterrätter att köpa färdigt också om du vill ha det. Vill du göra det från grunden har du några recept här www.mytaste.se/s/stekt-kycklingfile-med-klyftpotatis.html

Ett tips för framtiden, börja träna med några lätta rätter när det är bara du och pojkvännen för att laga mat kommer du ha mycket nytta och förhoppningsvis nöje av genom livet. Tänk på någon rätt som du tycker om och kolla på recept.se finns de flesta rätter där och i olika svårighet grader på varje.

Hoppas middagen blir bra.

• lövet2

Kryp till korset och förklara för pojkvännen att du inte kan. Säg att du ska laga middag åt dem när du hunnit lära dig laga mat. Sedan börjar du öva på att fixa din egen mat. Blir det misslyckat (vilket det ofta blir i början), så slänger du maten utan att behöva skämmas. Första gången man försöker laga mat är det rätt dumt att ha matgäster, eftersom det kan sluta med att alla får vara hungriga och du skäms.

• Grande Rock

Det finns massor av matlagningskanaler på youtube i olika svårighetsnivåer. De brukar jag ta till när jag vill hitta lite inspiration.

Born to lose, live to win!
  • Drottningen70

Gör detta. Lägg färsk kycklingfilé i smörjd ugnsform. Salta och peppra. Ta en bunke och blanda ihop 1 stor burk cremefresh. En matsked senap, en sköljd och hackad purjolök. 5 strimlade skivor rökt smörgåsskinka, en näve riven ost. Häll över kycklingen och sätt in i mitten av ugnen på 200 grader i ca 40 minuter. Jättelätt, och garanterad succé . Servera med kokt ris. Finns snabbris på påse som är enkelt att tillaga. De kommer tro du är en mästerkock.

• Anonym (Kvinnofälla)

Föreslå att du och pojkvännen lagar mat tillsammans! Förstår inte varför du ensam skall laga maten?

Svar på tråden laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!