• Anonym (Snabb­matsbr­uden)
    Äldre 19 Aug 22:16
    2131 visningar
    13 svar
    13
    2131

    Har dom rätt att göra så?

    Hej! Jag har en fråga jag gärna vill ha svar på. Jag jobbar på en känd snabbmatsrestaurang där vi är cirka 50 anställda. Av alla 50 anställda är det endast två som röker. Jag och en annan. Varje gång jag jobbar så är det mellan 8-10 timmar med två 30 minuters värdefulla raster. Vi stämplar ut när vi går på rast, vilket betyder att vi inte får betalt när vi är på rast. Jag vill alltid spendera mina raster utanför restaurangen för det är det enda sättet man kan slappna av på för det är så mycket tjut och ljud inomhus. Så alltid när jag har stämplat ut på rast så har jag satt tagit min matlåda, satt mig utomhus på ett avskilt ställe utan andra gäster och rökt en ciggarett. För det är mitt sätt att koppla av på.

    Men nu har dom förbjudit oss att röka utanför restaurangen och vi måste gå till en soptipp för att röka ganska långt ifrån restaurangen. Där finns ingenstans att sitta, inge skydd för regn eller solsken och det luktar väldigt illa. Jag förstår inte problemet. Alla gäster röker utanför restaurangen och jag går ALDRIG nära andra gäster när jag röker! Och när jag är på rast så är jag ju faktiskt en gäst för jag får inte betalt på raster och jag tar ju alltid på mig andra kläder än arbetsuniformen. Jag hade aldrig rökt i mina arbetskläder. Dom kanske har all rätt att göra så men platsen känns som en skamvrå. Typ, "där får du stå och skämmas för att du röker". Dom kunde ju ha valt en bättre plats än en soptipp!! Eller?

    Vad tycker ni? :)

  • Svar på tråden Har dom rätt att göra så?
  • Anonym (Snabb­matsbr­uden) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 03:50
    #5
    MrsMia skrev 2015-08-19 22:30:23 följande:

    Jag har haft eget företag i servicebranchen. När jag läste att du faktiskt inte sitter där i arbetskläder har de inget att komma med, om det inte är ett generellt rökförbud på platsen. 
    Om det istället varit fråga om ett måltidsuppehåll, på betald arbetstid, kan de komma med krav, men inte på din obetalda rast. Kolla med arbetsmiljöverket, är mitt råd. (Och detta är från mig som helst inte haft rökande anställda alls vilket jag inte är ensam om, men rätt ska vara rätt smile5.gif )


    Det är inte generellt rökförbud runt om, det sitter till och med stora asklådor på väggarna som gästerna använder när de röker. Tack för svar! Jag förstår att det är jobbigt att ha rökande människor runt om sig och speciellt när man äter. Men det känns lite som ett straff när dom tvingar mig stå vid en soptipp.. :(
  • Anonym (Snabb­matsbr­uden) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 03:54
    #6
    Tow2Mater skrev 2015-08-20 03:02:59 följande:
    Var ligger denna restaurang som bara har en soptipp som granne? Vad ligger t ex på de tre andra sidorna om restaurangen?
    Den ligger vid en motorväg. På ena sidan en bensinstation och där får man inte röka. Uteservering på två sidor av restaurangen och motorväg på en av sidorna, en soptipp lite längre bort. Den ligger lite öde och det finns ingenstans att sitta förutom på vår uteservering.
Svar på tråden Har dom rätt att göra så?