• Anonym (Husköp?)

Radonhus

Hej! Vill bara ha lite råd.

Vi har hittat ett hus vi är intresserade av. Radonhalten mättes med långtidsmätning 2010 efter byte av ventilation och med ventilationen på lägsta effekt blev värdet 180 bq/m3, ganska nära gränsvärdet med andra ord. Är det ett dumt köp?

• Svar på tråden Radonhus
  • Lena

Jag hade inte gjort det om jag hade barn eller planerade barn.

• Anonym (Nej)

Hade heller aldrig köpt ett radonhus

• Frontline

Hade absolut köpt om jag ville ha det huset.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Köp om ni vill)

Jag hade inte varit lika orolig..., men självklart är det något att ta hänsyn till, kanske värt att göra en till mätning med högre tryck på ventilationen och se hur det var innan ventilationen sattes in. Jobbar så jag hör hur det pratas om det av en kunnig (men är lite pratglad... så jag vill inte fråga). Men har hört om att det snarare är värden på det dubbla som man försöker få åtgärder på, för att så många ligger över gränsen, samtidigt ska kanske gränsen sänkas har jag hört prat om. Du kan ju ringa och höra annars med kommunens miljökontor (de bör ha koll) och se allmänt hur det ser ut på eran ort ofta ligger radonhalten liknande på hela områden.  Vill ni ha huset brukar det alltid hjälpa med åtgärder, det kan också miljökontoret tipsa om.

• Frontline

Radonmätning görs ju under vinterhalvåret och ju strängare vinter det är desto högre radonvärde får man.
    Vintern 2010 var en riktigt kall vinter så om samma mätning hade gjorts föregående vinter är det ju inte säkert att det var så höga värden..

• Anonym (Husköp?)

Tack för era svar!

Som jag förstått det så finns det mer eller mindre radon i alla hus i Sverige, att hitta ett hus med 0 i mätvärde är omöjligt.

• Frontline
    Anonym (Husköp?) skrev 2015-08-20 12:38:35 följande:
    Tack för era svar!
    Som jag förstått det så finns det mer eller mindre radon i alla hus i Sverige, att hitta ett hus med 0 i mätvärde är omöjligt.
    Vi gjorde radonmätning förra året i huset och fick ett snittvärde på runt 130 om jag inte minns fel, det högsta var upp mot 180 och det var nere i gillestugan men dom som gjorde mätningen sa inget anmärkningsvärt om det...
  • Anonym (cou)

Som Frontline säger så är det inte så allvarligt.
    Dessutom säg att det även hade varit rejält över gränsvärdet. Det är fortfarande inte jättefarligt om man inte röker.

Svar på tråden Radonhus