• Anonym (Undrar)

Lön vs förmåner

Jag jobbar som expert på ett företag inom ett visst område och min arbetsgrupp består av mig och två personer till. Dessa två har motsvarande mitt jobb, men inom andra fokusområden, i övrigt är det helt lika. Jag har jobbat på företaget i 2,5 år, mina kollegor har jobbat 3,5 respektive 4 år. Våra löner är rätt lika, de tjänar både ett par tusen kronor mer än vad jag gör, och det är ju helt rimligt med tanke på att de har jobbat på företaget längre än vad jag har. Men det jag känner inte är lika rimligt är att de dessutom har vissa förmåner som jag inte har, tex tjänstebil. Det är inte så att jag har rätt till tjönstebil men inte vill ha det, utan det är så att jag har inte ens rätt till det.

Så hur ser ni på saken? Är detta rättvist? Kan tillägga att vi alla har anställts för just de roller vi har.

• Svar på tråden Lön vs förmåner
  • Anonym (inte bara positivt)

Tjänstebil är ju en förmån som man betalar för. Inget man får gratis. Dessutom skall man behöva den i tjänsten. Har du egen bil som du använder i jobbet så får du milersättning .

Har en bekant som ville ha tjänstebil, och fick det. Men när hon räknade vad det skulle kosta så avstod hon.

Tycker inte du skall vara avundsjuk på detta ärligt talat.

• Anonym (Undrar)

Avundsjuk på bilen är jag inte då jag inte har behov av bil i privatlivet. De behöver inte heller bil i tjänsten. Det jag undrar snarare över är om det är rimlig skillnad, att de har en massa förmåner som jag inte har. Bilen var bara ett exempel. 1% mer i bonus är en annan sak. Och jag tror att de har fler bonusar än de jag känner till (städhjälp etc)

• Anonym (inte bara positivt)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-20 10:12:00 följande:

Avundsjuk på bilen är jag inte då jag inte har behov av bil i privatlivet. De behöver inte heller bil i tjänsten. Det jag undrar snarare över är om det är rimlig skillnad, att de har en massa förmåner som jag inte har. Bilen var bara ett exempel. 1% mer i bonus är en annan sak. Och jag tror att de har fler bonusar än de jag känner till (städhjälp etc)

Tycker du ska ta upp det med din chef. Går ju inte att svara på här.
  • Steven01

Både lönen och ev förmåner är en förhandlingsfråga, vad som är rättvist är inte relevant. Och tjänstebil ÄR visst en förmån, det man år betala är att värdet på förmånen läggs på lönen och sen betalar man skatt som vanligt. Det eventuella behovet av bil är inte viktigt utan deär en förmån som företaget står för.

Så när du ska ta upp detta med din chef, skippa "det är inte rättvist-kortet" utan foka på vad du är värd för företaget

• Anonym (Tora)

Jag håller helt och hållet med Steven01. Det är rena förhandlingsfrågor.
    Tjänstebil skulle jag dock inte försöka förhandla mig till om det vare sig behövs i tjänsten ELLER jag hade behov av bil privat. Det skulle bara bli konstigt. För det är inte gratis med tjänstebil om man reglerar detta så som man ska utan det kostar.

Fokusera på vad du bidrar med, vad du skulle vilja ha för typ av förmåner (om det blev aktuellt) och ta ett snack med din chef. Man ska inte hålla på att jämföra och dra upp vad andra har utan utgå från dig själv.

Städning hemma?
    Lån av semesterbostad?
    Extra pensionsavsättning?
    Löneväxling?
    Fler semesterdagar?
    Högre lön?

• Anonym (Undrar)

Nu har inte företaget individuellt satta löner, så jag har inte några lönesamtal med min chef. Så det har inte funnits någon tanke på att gå till chefen och gråta och säga att varför får de och inte jag. Tjänstebilarna har jag ju vetat om sedan innan, men inte de övriga förmånerna, eller deras löner, utan det är något som jag råkat få veta nyligen. Jag har bara antagit att det har varit någotsånär lika, vilket jag inte anser att det är nu med tanke på alla de förmåner de har. Detta i sin tur gör att jag inte alls känner längre för att ge företaget allt på det vis jag gjort hitintills då det känns som om det jag gör inte är så uppskattat.

• Anonym (?)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-20 19:55:49 följande:

Nu har inte företaget individuellt satta löner, så jag har inte några lönesamtal med min chef. Så det har inte funnits någon tanke på att gå till chefen och gråta och säga att varför får de och inte jag. Tjänstebilarna har jag ju vetat om sedan innan, men inte de övriga förmånerna, eller deras löner, utan det är något som jag råkat få veta nyligen. Jag har bara antagit att det har varit någotsånär lika, vilket jag inte anser att det är nu med tanke på alla de förmåner de har. Detta i sin tur gör att jag inte alls känner längre för att ge företaget allt på det vis jag gjort hitintills då det känns som om det jag gör inte är så uppskattat.

Så vem har gett dessa två deras förmåner då?

Klart ni har individuella löner, annars hade ni ju haft samma.
Svar på tråden Lön vs förmåner