• Anonym (Undrar)

Lön vs förmåner

Jag jobbar som expert på ett företag inom ett visst område och min arbetsgrupp består av mig och två personer till. Dessa två har motsvarande mitt jobb, men inom andra fokusområden, i övrigt är det helt lika. Jag har jobbat på företaget i 2,5 år, mina kollegor har jobbat 3,5 respektive 4 år. Våra löner är rätt lika, de tjänar både ett par tusen kronor mer än vad jag gör, och det är ju helt rimligt med tanke på att de har jobbat på företaget längre än vad jag har. Men det jag känner inte är lika rimligt är att de dessutom har vissa förmåner som jag inte har, tex tjänstebil. Det är inte så att jag har rätt till tjönstebil men inte vill ha det, utan det är så att jag har inte ens rätt till det.

Så hur ser ni på saken? Är detta rättvist? Kan tillägga att vi alla har anställts för just de roller vi har.

• Svar på tråden Lön vs förmåner
  • Anonym (inte bara positivt)

Tjänstebil är ju en förmån som man betalar för. Inget man får gratis. Dessutom skall man behöva den i tjänsten. Har du egen bil som du använder i jobbet så får du milersättning .

Har en bekant som ville ha tjänstebil, och fick det. Men när hon räknade vad det skulle kosta så avstod hon.

Tycker inte du skall vara avundsjuk på detta ärligt talat.

• Anonym (Undrar)

Avundsjuk på bilen är jag inte då jag inte har behov av bil i privatlivet. De behöver inte heller bil i tjänsten. Det jag undrar snarare över är om det är rimlig skillnad, att de har en massa förmåner som jag inte har. Bilen var bara ett exempel. 1% mer i bonus är en annan sak. Och jag tror att de har fler bonusar än de jag känner till (städhjälp etc)

• Anonym (inte bara positivt)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-20 10:12:00 följande: