• LisenLi

Vår dotter börjar ny avdelning på dagis samtidigt som hon blivit stora syster.

Vår dotter är 2 år och tio månader och har precis blivit stora syster till en lillebror. Hon är mycket glad för detta och har sett fram emot det här länge. Hon säger själv att hon är stor och har gjort länge nu. Vi försöker inte spä på detta för mycket utan vill att hon både ska kunna känna sig liten ibland och stor ibland. Försöker ge henne egen tid och mycket familjetid för att hon inte ska känna sig undanskuffad. Detta verkar gå bra.

Nu är det så att hon även har det nytt på förskolan. Hon har börjat en ny grupp, storbarnsavdelning med nya fröknar och en mycket större barngrupp än tidigare. Dock med flera av sina gamla kompisar, men då hon bara går 5 timmar, tre dagar i veckan är vi oroliga att hon inte kommer in i gruppen ordentligt. Hon är social, glad, lugn, är mycket tidig med talet och har oerhört bra språkförståelse så att hon nu går i en storbarnsgrupp är nog bara bra för utvecklingen. Dock är hon ofta lite avvaktande och försiktig om hon inte känner sig helt trygg och van i en situation.
    Både jag och min man har känt att det inte känns lika bra på den nya avdelningen (mer opersonligt) men det är ju nytt för oss oxå, så vi vi kanske måste vänja oss vi med.

Hon verkligen älskade sin förra dagisgrupp och fröknarna, sa det även själv flera gånger till dom.
    Hela situationen med dagis har förändrats på flera sätt. När jag jobbade lämnade vi henne ofta först på morgonen och hon fick då egentid med pedagogerna och kände sig uppmärksammad vilket gjorde henne trygg trots att de hade många vikarier i perioder. Vi är nu oroliga att hon inte ska känna sig trygg och ingå i den nya gruppen på samma självklara sätt. Då det är drygt 10st fler barn på den nya avdelningen, är närheten mellan barn och pedagoger inte lite självklar.
    Det är fortfarande väldigt nytt, två veckor har hon gått där och hittills går hon in till kompisarna (nya och gamla) men är lite mer avvaktande och blyg än tidigare, men vi vill stötta henne till en bra start.

Är det någon som går igenom ungefär samma sak? Eller har erfarenhet av det? Hur ska vi som föräldrar hjälpa henne med allt detta nya så hon känner sig trygg och får vara sig själv och inte fortsätter vara blyg och avvaktande?

• Svar på tråden Vår dotter börjar ny avdelning på dagis samtidigt som hon blivit stora syster.
  • MoLsMamma

Vi går igenom liknande med vår son (2 år och 9 mån). Han har en storasyster och vi väntar en till vilken dag som helst. Vi har flyttat till annat område och har också bytt dagis till båda, de skolades in förra veckan.

Tidigare gick de på samma avdelning på en liten och familjär förskola där vi också lämnade först om morgonen mån-fre (= mkt uppmärksamhet). Nu är barngruppen mycket större, det är äldre barn och de kommer bara gå 15 tim/vecka på olika avdelningar.

Storasyster har klarat det bra, hon är fem år. Men lillebror är ledsen när vi lämnar och vill till gamla dagiset o till storasyster.. Jag känner också att vi inte får samma bra känsla vid det här dagiset jämfört med det gamla.. Det är många som lämnar vid 9 och det är rörigt o stressigt. Knappt nån pedagog hinner ta emot barnen..

Tänker ge det lite tid, det är ju nytt för alla och man måste in i nya rutiner. Men snart kommer bebis också och ytterligare en omställning... Usch vad man ska oroa sig för sina små <3

• MoLsMamma

Kom ju inte med nåt bra tips kom jag på, tänkte bara att jag vill följa tråden eftersom vi har liknande situation ????

• solros68

Fråga om det går att lämna/hämta tidigare? Mindre stress och personalen har mer tid att ta emot ert barn. Men tyvärr inte alla förskolor som går med på det.

• Alexi

Den där skillnaden märkte vi också när vi var föräldralediga med andra barnet, att det är värdelöst att lämna runt 09. Kan ni prata med personalen och fråga om ni kan justera era tider så att ni tex börjar 08.30 istället och slutar tidigare? Framför allt, prata med personalen och berätta det du skriver här, vi har ofta fått jättebra stöd just när vi ventilerat vår oro över lämningar, trygghet osv.

• LisenLi

tyvärr är det nog kört för vår del att lämna tidigare, de är väldigt noga med 9-14 tiderna. å kommer vi tidigare kommer vi mitt i frukosten och det tycker de blir stökigt.

jag gav allt en ny chans idag med nya ögon och vid lämningen fick jag kontakt med två fröknar och en av dom gick iväg för att engagera min dotter i lek. jag fick även en kort pratstund med en av pedagogerna, hon sa att det går bra för min dotter men att hon ibland är lite reserverad. jag påpekade att hon nog försöker hitta sin roll i det nya med så få timmar och att hon även hemma har en ny roll så hon kanske är lite extra känslig just nu. när jag sedan hämtade dottern verkade det som personalen tagit in detta och eventuellt pratat lite om det sinsemellan då de alla tre verkade väldigt mer engagerade och vi fick ett tydligt "hejdå, ha det bra i helgen-avsked". tidigare har vi ibland bara fått ett flyktigt hej och lillan inte vetat vad hon ska göra om inte kompisarna möter henne.

försöker fråga lilla tjejen som vi alltid gör om hon haft det bra på dagis under dagen och vad de gjort, ätit osv. brukar inte vara ngt speciellt. lite si och lite så om att hon gungat med kompisar, ngn har slagit sig osv. har alltid uppmuntrat till dialog för att lättare kunna prata om det verkligen är ngt.

men nu när vi sitter i soffan tar min lilla upp detta själv och säger att hon inte vill vara på dagis, hon vill vara med mig, att hon varit rädd när hon varit i "det ena rummet", och vill att fröknarna ska gå hem. fast hon tycker om sina kompisar säger hon. hon är inte ledsen eller så när hon berättar medan vi gör annat, hon säger att fröknarna bara ser på tv (vilket de naturligtvis inte gör) och att hon oxå vill se på tv nu och så är ögonblicket över. Det är sååå svårt att veta om det ligger mer bakom eller om hon "överdriver", dvs om det är ngt hon inte gillade att fröknarna sa eller gjorde just idag, eller om det är en känsla hon har hela tiden.

nu blev mammahjärtat ledsen.

Svar på tråden Vår dotter börjar ny avdelning på dagis samtidigt som hon blivit stora syster.