-
-
Jag tänkte teckna en livförsäkring så att min familj inte blir lidande om något skulle hända mig. Det är jag som drar in majoriteten av pengarna. Men jag upptäckte ganska snabbt att jag fick avslag! Och det hela faller på frågorna om "mental sjukdom".Jag har ingen diagnos. Som så många andra så har jag fått SSRI utskrivet, senast förra året. Det var ingen allvarlig depression utan mer en form tillfällig av nedstämdhet. Jag äter även modafinil mot koncentrationsproblem.Jag är i övrigt fullt frisk och arbetsför (eget företag). Röker inte, dricker hyffsat måttligt, använder inga droger, motionerar, inte överviktig, inga fysiska besvär överhuvudtaget, osv. Jag känner mig inte nedstämd, har självklart inga självmordstankar, osv. Så jag anser mig inte ha en "mental sjukdom", men sen så är det ju inte jag som i slutändan fäller det avgörande beslutet om försäkringen ska betalas ut eller inte om det händer mig någonting.Har någon ett tips på hur jag kan få tag på en livförsäkring som är så bra som möjligt? Finns det något företag som gör individuella prövningar? Sen har jag även sett att det finns försäkringsbolag som erbjuder livförsäkringar upp till ett visst belopp, varefter det krävs hälsodeklaration. En variant är att jag tecknar sådana livförsäkringar hos olika bolag för att få upp beloppet.Ni som är i samma situation som jag är i, hur har ni gjort? jag tar tacksamt emot alla tips och förslag.
-
Svar på tråden Livförsäkring utan hälsoprövning / hälsodeklaration
-
Arbetar du?
Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?
Många av de försäkringar man omfattas av där skriver man utan hälsoprovning vet jag. Nu kanske du är ute efter något mer och omfattande än det som erbjuds kollektivavtalat. Men jag tänker att många arbetsplatser har ytterligare försäkrings-eller förmånspaket som man avtalar med samma försäkringsgivare, säg Folksam eller Skandia eller vad det nu kan vara. Då kanske man kan teckna det via det bolaget? -
Ja, jag arbetar 100%. Dock har eget företag.
-
Ok, ja då kanske det inte funkade den vägen. Om du inte är med i någon branschorganisation för egenföretagare eller så.
-
Ja, det är ju ett sätt. Men det känns lite dumt att gå med i Företagarna och betala 3000kr om året enbart för att få tillgång till deras livförsäkring, som dessutom kostar ca 500kr i månaden.
-
Via forsakringforalla.se kan du teckna livförsäkring så länge du är fullt arbetsför. Upp till 12 basbelopp, alltså en liten bit över 500.000 kr.
-
Facket lät oss teckna för 1.000.000 utan hälsodeklaration. Men du kanske vill ha mer förstås. Och i så fall kan du ju som du själv föreslog teckna hos flera olika tills du kommer upp i ett belopp du är nöjd med.
Men har du frågat något bolag om vad som krävs? Har de en tidsgräns t.ex. på hur lång tid du behöver vara utan ssri inna du får teckna? Eller kan det vara så att de accepterar ett läkarintyg på att du inte har några förhöjda risker? Ring runt och hör med dem.
För min man var det övervikt som hindrade, så viset gick ju inte att tolka på så många olika sätt. Men mental sjukdom är ju lite mer komplext begrepp.
Lycka till. -
Kan de inte bara undanta självmord från ersättningen?