FDFMGA skrev 2015-08-22 11:36:38 följande:
Det tror jag inte på.
Dessutom gissar jag att deras metod att försöka vikta bort överrepresentation fungerar allt sämre.
Jag har för övrigt numer sju konton på YouGov. Jag kommer inte att använda dem, det var bara en test.
Jag undrar hur många konton Suffering har, mot bakgrund av hur roade sverigedemokrater i allmänhet och Suffering i synnerhet är av omröstningslekar gissar jag att det är minst lika många som han har haft här på FL.
Det är för övrigt möjligt att vikta ett slumpmässigt urval utifrån tendenser i bortfallet - men motsatsen att försöka vikta ett icke-slumpmässigt för att ge det prägel av slumpmässighet lämnar dörren vidöppen för gissningar och manipulation.
Jag förstår att du inte tror på det. Men verkligheten säger något annat. Sentio som använder sig av självrekryterande paneler har varit närmast SDs valresultat dom senaste tre valen och det talar sitt tydliga språk. Även den socialdemokratiska tidningen Aftonbladet använder sig av självrekryterande paneler i Sverige tycker.
Sifos mätmetod har visat sig vara bland dom sämsta och visar stora avvikelser, medan YouGov har minst avvikelser i denna studie:
politologerna.wordpress.com/2013/03/14/webbpaneler-och-slumpmassiga-urval-en-jamforelse-av-sju-undersokningar/
Öppna paneler mäter verkligheten.
www.svt.se/opinion/article3215236.svt