Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

"Tror inte på SD-siffra"?

snedtak skrev 2015-08-20 19:29:03 följande:
    Det är problematiskt med ett stort bortfall. Men så länge det görs från en tillräckligt stor urvalsgrupp som i sig är representativ kan man statistiskt hantera bortfallet och väga de som svarar. Det är betydligt knepigare med självrekryterande paneler.
    Sanning med modifikation. I praktiken visar sig självrekryterande paneler fungera bra, se politologerna.wordpress.com/2013/03/14/webbpaneler-och-slumpmassiga-urval-en-jamforelse-av-sju-undersokningar/

Det som är illa med urvalsgrupper är att det är så lätt att luras, om man vill det, genom att inte redovisa det verkliga bortfallet tydligt och luta sig mot den teoretiska grunden för att ge tyngd åt sin undersökning.
  • oOOo  oOOo
    themia skrev 2015-08-20 20:24:02 följande:
    Precis , det är därför vi har val.
    Val är en typisk självrekryterande panel, alla får rösta om de vill men inte alla gör det.
  • oOOo  oOOo
    Moderno skrev 2015-08-21 12:39:55 följande:
    Gick övriga röster till SD i Thords undersökning måntro?
    Thord har nu bara 19 vänner av tidigare 20 kvar. Nästa val blir det 100% röstdeltagande och 100% korrekta röster som sig bör i en kommunistregim.
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-21 16:11:18 följande:
    Hur känns det att behöva hitta på saker som inte är sanna?
    Det är väl bara för dig att ta av foliehatten, lägga konspirationsteorierna på hyllan, ta ett par djupa andetag och känna efter
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-08-21 16:23:42 följande:
    Jag bryr mig aldrig om olika undersökningar när det kommer till frågan "Vilka partier röstar du på", 
    Så sant. Ganska märklligt fenomen med vissa användare här som verkar känna ett tryckande behov att att dementera undersökningar som dyker upp titt som tätt Sorgligt för dem på något sätt att inte ha något annat att fylla sin tillvaro med.
  • oOOo  oOOo
    Roseno skrev 2015-08-21 16:37:10 följande:
    Det kallas verklighetsflykt
    Tja, kanske det, kanske inte. De kan ju ha rätt, att undersökningen inte speglar verkligheten. Hur som helst framstår det som ett ganska sorgligt beteende att de hela tiden känner sig behöva dementera dessa undersökningar. Ända sedan SD var under 4% har det hållit på, nästan varenda gång har dessa konsirationeteoretiker varit där och hävdat att det är för höga siffor. Varför kan man undra? Beteendet framstår ju som helt fanatiskt. Hur kan dessa undersökningar vara så viktiga för dessa personer?
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-21 16:53:36 följande:
    Jag undrar hur ni SD:are kan dra så stora växlar på en högst tvivelaktig opinionsundersökning tre år före nästa val?

Jag fattar verkligen inte!
    Tja du inte vet jag. Fråga någon som drar stora växlar på det och som dessutom är SDare. 
    Eller varför inte fråga dem som beställt undersökningen?
    Eller varför inte bara låta bli att bry dig så mycket?
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-21 17:01:34 följande:
    Varför ska jag sluta bry mig?
    För att det inte är så mycket att bry sig om enligt din egen utsago. Men, men, du gör som du vill
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-22 12:52:12 följande:
    Vad har du för kommentar om hur lätt det är att göra användare på yougov?
    Det kan ju vara så att det finns relativt få fantatiker likt dig och FMGA som tycker det är mödan värt att gå in och registera flera användare för att eventuellt lyckas manipulera resultat som inte betyder något i praktiken. 

Eftersom dessa undersökningar verkar stämma ganska bra och tom ibland överträffar gängse metoder när de ställs emot varandra verkar det vara så. 

Det säger nog mer om dig och FMGA att ni ser detta som ett stort problem. Fanatiker som ni verkar se andra som fanatiker när så inte är fallet.
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-22 13:53:52 följande:
    Hihi, nu var det ifs inte dig jag bad att kommentera. 
    Jag tyckte det var en relevant fråga. Ganska intressant att dessa självrekryterande paneler verkar fungerar så bra.
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-22 14:03:52 följande:
    Det är klart, visar de positivt för SD så är det mer trovärdigt. Vad skulle du säga om S eller V fick enormt mycket mera stöd?
    Hade antagligen brytt mig lika lite om det som jag gör åt SD framgångar i dessa mätningar. 

Tycker det är mer intressant att se dina och andras reaktioner. Vissa blir glada åt sitt partis framgångar och andra verkar inte tåla att se andra glada. 
  • oOOo  oOOo
    Nerfherder skrev 2015-08-22 14:14:47 följande:
    Hahaha!

Vilken naiv världsbild!
    Tack, det var trevligt att höra {#emotions_dlg.flower}
  • oOOo  oOOo
    gubbfitthen skrev 2015-08-22 15:10:41 följande:
    @nerfherder,

När jag ser ditt nick, vill jag begå folkmord. 

Så mycket retar du mig. 
    #käranåndå

Tänk om det bara är en bot med lite halvtaskig AI  
Svar på tråden "Tror inte på SD-siffra"?