• Anonym (Extra förälder)

Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)

Jag är föräldraledig med yngsta barnet som är 9 månader. Min man har 2 barn från ett tidigare förhållande som är i skolåldern. Pga olika orsaker bor alla barnen hos oss hela tiden. Har haft alla barnen hemma från oktober-14. Bortsett från de timmarna de varit i skolan. Vilket ej är så många timmar per dag, de går i lågstadiet.

Har nu beslutat att njuta av sista tiden med min bebis innan jobb o förskola startar. Så nu har de större barnen fått återgå till fritids igen. Vilket de själva var jättegoda för. Så de är där medans min man jobbar .

Är detta fel? Känner att detta är bästa lösningen för alla i familjen.

• Svar på tråden Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)
  • Birgitta02

Varför skulle det vara fel? Det går ju massor med kompisar där vilket jag kan tycka är en stor fördel för era barn. Tycker inte alls du ska ha nåt sorts dåligt samvete för att de går på fritids fast du är hemma. Misstänker att de hellre är med kompisar ett par timmar på eftermiddagen än att vara hemma utan kompisar.

Birgitta02 skrev 2015-08-20 13:52:42 följande:

Varför skulle det vara fel? Det går ju massor med kompisar där vilket jag kan tycka är en stor fördel för era barn. Tycker inte alls du ska ha nåt sorts dåligt samvete för att de går på fritids fast du är hemma. Misstänker att de hellre är med kompisar ett par timmar på eftermiddagen än att vara hemma utan kompisar.

Tack för ditt svar! Tycker som du och även barnen själva. Men fick en hemsk kommentar från en granne som fick mig att tveka...
  • Anonym (?)

Hur är reglerna då? Har ni rätt till det eftersom det inte är dina biologiska barn eller får alla göra så i er kommun tex? (Nyfiken på hur det funkar)

• SupersurasunkSara

Barns tider på förskola och fritids ska beräknas på vårdnadshavarnas tider. Inget annat även om många kommuner försöker få det till att även bonusföräldrars tider ska räknas.

Jag vet inte reglerna i min kommun. Men som Sara säger kan jag inte tänka mig något annat. Dock räknas avgiften ut på båda inkomst...

• SupersurasunkSara

Mig veterligt så är reglerna samma överallt, eller ska vara men som sagt, vissa kommuner försöker minska på grupperna genom att hävda att om en bonusförälder är hemma så ska barnen vara det med oavsett vems de är.

Ang avgiften så är det hushållets inkomst som man räknar med. Troligen för att det är enklast så. Eller för att de får in mer pengar på det viset.

• Sockervaddspinnen

De lär ju ha bra mycket roligare på fritids än hemma med dig och en bebis.

• ica
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-20 14:35:53 följande:

Mig veterligt så är reglerna samma överallt, eller ska vara men som sagt, vissa kommuner försöker minska på grupperna genom att hävda att om en bonusförälder är hemma så ska barnen vara det med oavsett vems de är.

Ang avgiften så är det hushållets inkomst som man räknar med. Troligen för att det är enklast så. Eller för att de får in mer pengar på det viset.

Så är det nog på många ställen. Men bonusföräldrar är inte riktiga föräldrar.
  • BioBonus
    ica skrev 2015-08-20 14:49:34 följande:
    Så är det nog på många ställen. Men bonusföräldrar är inte riktiga föräldrar.
    Framförallt är de inte vårdnadshavare ;)
  • Anonym (?)

Undrar vad som gäller då båda är föräldrar, men enbart sambos och endast den ene är vårdnadshavare i så fall...

Svar på tråden Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)