• Cyanea

Fosterrörelser redan i v. 17?

Jag är gravid med första barnet och har haft alldeles för mycket tid att läsa på. Det lär vara väldigt, väldigt tidigt för förstföderskor att känna fostret före v. 20, fast det är väl ingen regel heller antar jag, så jag har försökt intala mig att jag bara inbillar mig rörelser. 

Sedan helgen har det verkligen levt rövare i magen på mig. Det buffas, knuffas och bultar flera gånger om dagen, främst på kvällen. Ibland känns det som "nervryck", såna man har i musklerna, men jag har aldrig haft det i magen förr. 

På UL för tre veckor sedan konstaterades att moderkakan då låg i bakvägg.

Idag är jag i v. 16+5 och har alltså känt detta i minst 5 dagar i sträck. Kan det verkligen vara Bebis som känns så mycket? Någon annan som känner igen sig i detta? 

• Svar på tråden Fosterrörelser redan i v. 17?
  • äsch

Jag kände fosterrörelser (tror jag) från ungefär v. 15-16. Vi kallade det för tivolit, eftersom det inte kändes som sparkar, mer som att någon åkte karusell därinne :)

• Cyanea

Haha, vilken bra beskrivning! Oftast känns det som att någon "snurrar runt" där inne, inga direkta sparkar utan bara svepningar :) 

• emeliess

Det är absolut inte nått konstigt med det... Speciellt inte eftersom du, som du säger, har moderkakan I bakvägg. Jag har moderkakan i framvägg och började känna lite mer tydligt för nån vecka sen... Är i v 22 nu.

• Minza83

Med första barnet kände jag första rörelsen i v 14+6, med andra barnet vet jag inte, med 3e var jag i 12+!!! :O och med 4e var det i v 14+ :)
    Så det är klart det är bebisen du känner :)

• Minza83
    Minza83 skrev 2015-08-20 15:04:42 följande:

Med första barnet kände jag första rörelsen i v 14+6, med andra barnet vet jag inte, med 3e var jag i 12+!!! :O och med 4e var det i v 14+ :)
    Så det är klart det är bebisen du känner :)

Hade moderkakan i framvägg med barn 1,3,4. Bakvägg med nr 2.
    Ska tilläggas att jag kände inifrån då. Utifrån var det runt v 19-24 :)
  • Meow91

Jag är i vecka 17 och jag känner av bebisen i magen. Var på mitt första ultraljud igår och då både vinkade den och sparkades. En livlig liten krabat har jag inne i min mage. Så jag tror faktiskt att det är olika från person till person.

• Melinoe

Kände rörelser runt vecka 16 - 17, första barnet. Inte så ovanligt som man tror enligt min bm.

• Cyanea

Tack för era svar! Vad intressant att så många känner så tidigt. Kände första fladdret kring v. 13, jag hade mest inte väntat mig så mycket rörelser dagligen redan nu. Skönt att höra från er som har erfarenhet! 

Längtar tills maken också kan känna det. Det är ju ganska magiskt <3 (åtminstone nu innan det håller en vaken om nätterna ;) ) 

• Snobi

Jag kände första rörelserna i slutet av v. 16 och tyckte också att det kändes precis som nervryckningar i början. Sen blev det mer och mer som kullerbyttor där inne. Så himla mysigt Nu är jag i v. 25 och det är mer tryck i buffarna, men ändå känns det nästan lite mindre än när det bara var längst ner ovanför blygdbenet. Trots att hela magen rör på sig ibland. Tror inte jag kommer vänja mig vid det här under hela graviditeten, börjar fortfarande le fånigt när jag känner bebisen

• Cyanea

Det är så overkligt att någon faktiskt lever därinne! Har kämpat för den här graviditeten i tre år så jag är helt chockad över att det faktiskt finns något därinne! 

Underbart att höra era berättelser :D 

• kaptenmli

Jag kände första tydliga sparken i vecka 16 (15+4), på rul i vecka 19 sa de att moderkakan är i bakvägg och att de tyckte inte det va konstigt alls att jag känt så tidigt :) vecka 30 nu och har inte en enda lugn stund i magen ;)

• Tuffs

Inget konstigt alls... jag är helt säker på att jag kände en väldigt bestämd, om än liten, buff i v.13+1. Första barnet, har också moderkakan i bakvägs visade det sig på RUL. Efter det kände jag det emellanåt lite varje dag. Små små knuffar, sprattel och kittlande, knappt över blygdbenet och mycket på höger sida (där hen faktiskt ligger kvar.) Nu i v. 32 pekar det upp en fot emellanåt, hen har typ alltid hicka och gör en helomvändning därinne typ Knaskulan!

• Cyanea

Det jobbiga med att börja känna tidigt är att man också börjar noja tidigt... Upplever att Liten inte känts lika mycket igår och idag som innan. Vet om att det kanske inte är så konstigt med tanke på att det finns gott om plats därinne och att den kan ha lagt sig annorlunda. Någon som känner igen detta, att det rör sig ganska mycket och därefter blir ganska lugnt? Bör jag oroa mig eller är det normalt just nu? (V. 17+1 idag)

• Tuffs
    Cyanea skrev 2015-08-23 20:30:11 följande:

Det jobbiga med att börja känna tidigt är att man också börjar noja tidigt... Upplever att Liten inte känts lika mycket igår och idag som innan. Vet om att det kanske inte är så konstigt med tanke på att det finns gott om plats därinne och att den kan ha lagt sig annorlunda. Någon som känner igen detta, att det rör sig ganska mycket och därefter blir ganska lugnt? Bör jag oroa mig eller är det normalt just nu? (V. 17+1 idag)

Ja, kan verkligen känna igen mig! När det finns något att känna så är det klart att man "letar" efter det, och det kommer många tankar. Man är ju så rädd om sin lilla!

Det kan vara en tillväxtperiod som börjar nu, så att bebben har massor att göra annat än att vifta runt. Eller så är din ryggsida mer intressant att böka mot just nu Från v. 25+0 har jag för mig att man ska vara uppmärksam på att känna varje dag. Men jag vet, det är dryyyyyg tid dit när man börjar känna tidigt! Upplevde min bebis som livlig och sprattlig i början IOM att jag kände tidigt, men nu är hen mycket mer lugn och chill, bökar "om jag måste" när mamma knuffar på magen. Vad jag vill säga med det är att en det bebisar är lugnare än andra i magen och det är helt ok Lycka till!
  • Cyanea
    Tuffs skrev 2015-08-23 20:45:42 följande:
    Ja, kan verkligen känna igen mig! När det finns något att känna så är det klart att man "letar" efter det, och det kommer många tankar. Man är ju så rädd om sin lilla!

Det kan vara en tillväxtperiod som börjar nu, så att bebben har massor att göra annat än att vifta runt. Eller så är din ryggsida mer intressant att böka mot just nu Från v. 25+0 har jag för mig att man ska vara uppmärksam på att känna varje dag. Men jag vet, det är dryyyyyg tid dit när man börjar känna tidigt! Upplevde min bebis som livlig och sprattlig i början IOM att jag kände tidigt, men nu är hen mycket mer lugn och chill, bökar "om jag måste" när mamma knuffar på magen. Vad jag vill säga med det är att en det bebisar är lugnare än andra i magen och det är helt ok Lycka till!
    TACK för ditt svar! Nu kommer jag sova lugnt inatt <3 
  • Tuffs
    Cyanea skrev 2015-08-23 22:00:56 följande:

TACK för ditt svar! Nu kommer jag sova lugnt inatt <3 

Så lite så Skönt att jag kunde lugna dig!
Svar på tråden Fosterrörelser redan i v. 17?