Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

    Ledighet avslag

    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-20 16:49:56 följande:
    Jag växte upp i USA och på tal om olika nivåer, så hade man där tre olika grupper i samtliga årskurser, beroende på vilken nivå man låg på.
    Det gällde dock endast matematik, naturkunskap, samt språk.
    Bra många fler lärare, fler klassrum, större möjligheter, striktare skola. Nästan så att man känner för att flytta tillbaka dit och låta ens eget barn gå i en amerikansk skola.
    Ny forskning visar att nivågruppering inte gynnar lärandet, tvärt om...Så därför skrotas nivågruppering allt mer i svensk skola.
  • hammarhajen

    Att inte få godkänd ledighet handlar om ansvar för elevens lärande, men inte mer än så i de flesta fallen. Åker ni ändå kommer ingenting hända, om ni i övrigt sköter skolan och tar normalt föräldraansvar. Däremot kan skolan visa upp olovlig frånvaro som en anledning om eleven t.ex. inte når målen eller får så högt betyg som eleven/föräldrarna förväntar sig.

    Oftast är det sådant man vill åt när man nekar ledighet - föräldrars förväntan att skolan ska serva och fixa uppgifter när man är borta, och föräldrars felaktiga tro på att dessa uppgifter fullt ut ersätter arbetet i skolan (man kan ju t.ex. inte ersätta en laboration fullt ut med att läsa en faktatext).

    Om man förstår att ens barn kan få problem av att missa grejer och om man förstår att man själv får ta hela ansvaret för att jobba ikapp (dvs själv ta reda på vad klassen arbetet med genom att läsa planeringar, veckoinfo osv, själv sätta ihop uppgifter och leta material och själv ger barnet feedback) då är det nog inte många lärare eller rektorer som blir speciellt upprörda om någon åker trots icke beviljad ledighet.

  • hammarhajen
    Alexi skrev 2015-08-20 20:38:26 följande:

    Vi har redan bokat vinterresan till februari, bokade i maj. Har inte sökt ledigt och kommer inte göra det förrän på senhösten. Dottern går bara i ettan, kan läsa och skriva relativt bra och jag vet att hon kommer klara att missa en vecka.

    Det skiljer 6000 kr på att åka i början av februari mot sportlovet plus att jag tycker det är för sent på vintern att åka på sportlovet, jag behöver solen tidigare.


    Fast det är faktiskt inte skolans problem eller sak att lösa med extraarbete för lärarna.

    Jag förstår din önskan att resa och dina argument för att resa när du gör, och jag skulle som sagt inte bry mig allt för mycket som lärare heller, men det är skillnad på att som förälder själv "ta smällen" av en icke beviljad ledighet och på att kräva att skolan ska bevilja ledighet (och därmed ta på sig ansvaret att barnet inte missar något).

    Åk du, men kräv inte ledighet om skolan nekat. Ta eget ansvar för barnets lärande istället och leta upp vad klassen arbetar med och försök ersätta och komplettera så gott du kan. Inte genom att be läraren om extrauppgifter! Läs en bok på flyget, ställ in er på några kvällar med extrajobb när ni kommer hem och så är det inte mer med det. Men lägg inte ansvaret på din ekonomi eller på din önskan att se solen på skolans personal.

    Hoppas ni får en fin resa!
  • hammarhajen
    Anonym (Amore) skrev 2015-08-22 01:18:41 följande:

    Varför respekterar så få skolor familjers behov att umgås tilsammans, t ex på mormors 60 årsdag i huset i Italien ett par dagar efter påsklovet?


    1. Det är inte skolorna som skriver lagar om bl.a. skolplikt.

    2. Man kan umgås med familjen på hemmaplan. Fråga vilka låginkomsttagare som helst - det går alldeles utmärkt att fylla 60 och fira med trädgårdskalas hemma. De flesta av oss, oavsett ekonomi, firar de flesta födelsedagarna hemma.

    Vill man åka utomlands så gör man det, men då tar inte skolan på sig ansvaret att eleven som är borta ska utvecklas maximalt under tiden, vilket innebär en teoretisk risk  för lägre betyg.
  • hammarhajen
    Anonym (Varför?) skrev 2015-08-23 10:57:52 följande:
    Märkligt då att länder som tillämpar detta, har elever med finare skolresultat än svenska elever.
    Jag syftar på bl a USA, Ryssland, Kanada, Kina, Japan, vissa platser i Spanien och Frankrike.
    Alla klasser är inte nivågrupperade i länderna du nämner. Och vet man något om forskning kan man ju tänka sig att det finns ANNAT som också skiljer länderna emellan än just nivågruppering. Hur ser det ut om du t.ex. jämför en nivågrupperad japansk skola med en icke-nivågrupperad japansk skola? För övrigt kan jag meddela att forskningen som är gjord (och som talar mot nivågruppering) är baserad på studier från länder världen över.

    Men, som vanligt vet ju alla bättre om vad som fungerar i skolan än de som jobbar i skolan och forskar på lärande..
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-22 14:02:22 följande:
    vet du det har faktiskt tagits emot positivt av de allra flesta de gånger vi rest och nej jag tror inte att de alla ljugit. Fråga precis min bror som är lärare ( över 15 år i yrket) och nej han säger att det faktiskt inte är ett stort problem om man inte vill göra det till ett.....( vilket han tillstyrker att en del av hans kollegor gör)
    Fast det är lite överlägset nästan att tro att man förstår alla andras arbetssituation så pass att man säger att andra "vill göra problem" när man försöker sätta gränser runt sina arbetsuppgifter. Kanske har din bror mycket luft i sitt schema?

    I princip alla kollegor jag har vittnar om att veckans 45 h inte på långa vägar räcker till för allt arbete. Och då pratar vi engagerade och duktiga människor, allt från förstelärare till erfarna med många år i yrket. Att förbereda och bedöma en veckas extrauppgifter kan låta lätt i teorin (vad kan det ta, kanske 30 min?) men betänk att det är 30 minuter obetalt extraarbete som du får lägga ner. Obetalt. Extratid som du INTE kan få ut i komp. För att lärare ska hålla ihop (antar att du inte missat debatten om lärare som går in i väggen, flyr yrket och lärarbristen?) måste lärare få sortera bort en del extrauppgifter som inte har med undervisningen i klassrummet att göra.

    Det är faktiskt inte skolans uppgift att serva föräldrar som vill resa på semester. Åk gärna iväg, men ta SJÄLVA ansvaret och konsekvensen av resan. Det innebär INTE att mejla läraren och kräva uppgifter, utan gå in och läs på skolans planeringar och sök själv rätt på information. Lär kursplaner om det behövs, leta uppgifter och ta själv fighten med barnet som hellre går ut och spelar fotboll än jobbar ikapp med division. Och res och njut sedan!

    En lärare ska liksom inte behöva ta av SIN fritid med familjen en tisdagskväll för att DU (eller någon annan) ska få resa bort på DIN fritid. Och tills vi betalar lärare rimliga löner så att fler stannar i yrket och anställer fler så att arbetsbördan blir mer rimlig, så är det liksom det valet skolor ställs inför. Sätta gränser runt sin personals egen tid och hälsa, eller serva föräldrar som vill resa bort.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 17:45:37 följande:
    Så svårt är det inte  att dra ut veckoplaneringen som de ska ha i skolan och ge den till mig som förälder.....har fungerat utmärkt med tre barns skollov, i tre olika skolor och oräkneliga lärare ! Vi har klarat det och njutit av ledigheten.
    Och att de har 45 timmars veckor, tja de har lov och det blir liksom att jobba in den tiden. Jag har också mer än 40 timmar i veckan på mitt jobb, därav att jag kan ta en hel del ledigt under mina barns lov för den inarbetade tiden. Och lärarna är långt i från ensamma i att jobba så.
    Och född i en lärarfamilj, nä jag har inte missat lärarkrisen!
    "Bara att dra ut veckoplaneringen och ge till föräldrarna" - ett klockrent exempel på hur många tror att de vet allt om lärarnas arbete... Varför är det så egentligen? Är det så svårt att tänka ut att klasser arbetar med annat än enbart färdigt läromaterial som kan skickas hem? Eller så går dina barn i en skola som inte arbetar på ett optimalt sätt, enligt vad modern skolforskning visar.

    Man utvecklas INTE optimalt av att bara fylla i läroböcker eller stenciler. Man MÅSTE diskutera, analysera tillsammans med andra, arbeta praktiskt, lyssna på andras förklaringar osv för att på riktigt förstå och för att kunskaper ska fördjupas och befästas. Man måste laborera, känna, se och höra, bemöta andras argument och träna på att resonera och lyssna på andras strategier att lösa problem. Visst kan man ha en lärobok i matematik t.ex. men ska man lära sig vad exempelvis area innebär kan man inte bara "jobba med kapitlet" utan man MÅSTE diskutera med andra, bygga och rita olika figurer, lyssna på hur andra förklarar, laborera med snören eller annat och upptäcka skillnader mellan area och omkrets...

    Men visst, tror man att undervisning handlar om att säga "räkna s. 34-37 i matteboken och fyll i övningarna i kapitel 8 i engelskan" då är det ju enkelt att tycka att barnen kan skippa skolan. Och den lärare som tänker så har då inte hängt med i utvecklingen de senaste 15 åren eller så..
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 17:45:37 följande:
    Så svårt är det inte  att dra ut veckoplaneringen som de ska ha i skolan och ge den till mig som förälder.....har fungerat utmärkt med tre barns skollov, i tre olika skolor och oräkneliga lärare ! Vi har klarat det och njutit av ledigheten.
    Och att de har 45 timmars veckor, tja de har lov och det blir liksom att jobba in den tiden. Jag har också mer än 40 timmar i veckan på mitt jobb, därav att jag kan ta en hel del ledigt under mina barns lov för den inarbetade tiden. Och lärarna är långt i från ensamma i att jobba så.
    Och född i en lärarfamilj, nä jag har inte missat lärarkrisen!
    Och vad är det som är så svårt att förstå att även lärare kan jobba MER än sina 45 h/vecka? Vi har loven, ja, men loven är kompensation för de fem extratimmarna i veckan. Inte för att jobba timme 46, 47, 48...

    De allra flesta lärare jag känner jobbar MER än 45 h/vecka. Några gör det för att de är på dåligt organiserade arbetsplatser och omöjligt klarar grunduppdraget på 45/h vecka. Andra gör det för att de brinner för sitt yrke och VILL utveckla undervisning och ser några av extratimmarna som "hobby" nästan. De flesta som jobbar extratimmar gör det väl av någon slags kombination.

    Men, oavsett anledning är timme 46, 47, 48, 49, 50 och så vidare tid som egentligen inte finns. Därför kan skolor inte lova att elever som är lediga har samma möjligheter att uppfylla kunskapskraven som elever som är på plats. Och därför är skolor mer restriktiva med ledigheter nu förtiden.

    Att läraren hinner lägga 30 minuter i veckan på att samtala med olika elever för att förebygga, upptäcka och hantera mobbning är t.ex. mer prioriterat av skolorna än att familjen XX sparar 5000 på sin lyxresa till solen.  
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 18:13:37 följande:
    Och likväl är det precis så vi gjort från åk ett till gymnasiet med tre barn....nu har vi gjort det i samråd med läraren och det har fungerat bra.
    Hur menar du? Att skolorna jobbat enbart med färdiga läromedel från ettan till gymnasiet? Skrämmande i så fall!

    Eller menar du att ni har löst läxorna på det viset när ni varit lediga? Det är ju i så fall inget konstigt, utan ganska självklart att läraren skickar med de uppgifter man kan göra ensam om man åker på semester, så gör jag också. Men det är ju bara en liten, liten del av allt arbete som eleverna utför i skolan som kan skickas hem. Diskussioner, lärargenomgångar, filmer, laborationer, samtal, andras analyser, andras frågor, lekar, studiebesök osv. går inte att skicka hem. Läromedel är ju endast komplement, kunskapen finns ju inte i boken och hoppar in i huvudet på den som "gjort klart sidan".

    Jag tycker inte att det är fel att vara ledig någon gång ibland och ta med läroböcker som "läxa". Det kanske jag inte varit tydlig med. Men jag blir rädd om föräldrar tror att de böckerna fullt ut ersätter undervisning och att de gjorda kapitlen innebär att barnen inte missat någonting. Och när så många föräldrar verkar tro att "lärande" är detsamma som "fyll i boken" så måste vi kanske strama åt ledigheterna. Vore kanske annorlunda om föräldrar i allmänhet förstod att barnen kan missa saker och att ansvaret för ett lägre betyg än det önskade till liten del kan ligga på förälderns beslut att vara ledig.


  • hammarhajen
    pigglet skrev 2015-08-23 18:28:35 följande:

    Ids bara läsa sista sidan, men intressant diskussion.

    Slås av hur olika inställning man kan ha till det här med familjernas semesterresor också. Vet vissa skolor, bl.a. där vi har barnen, där det ses som ett problem och det är enklast att säga nej. Med alla argument som hammarhaj framför. Vettiga argument, kan jag tycka.

    Sedan vet jag andra, i samma kommun, som ser resandet som enbart positivt. De framhåller de erfarenheter som barnet får med sig samt att all tid som familjer spenderar tillsammans är bra. Där man ger uppgifter som att skriva dagbok (ev på engelska beroende på ålder på barnet), beställa mat och glass själv, ta reda på fakta om landet man åker till osv. Uppgifter som egentligen inte medför något merarbete för läraren. Barnet missar naturligtvis de diskussioner osv som klassen gör under frånvaron, men får mycket annat i stället.


    Fast jag förstår inte varför man måste "välja" inställning? Det kan väl vara både och? Både fantastiska och givande erfarenheter OCH missad undervisning. Jag är övertygad om att man är sig betydligt mer om Grekland av att resa runt i Grekland än att läsa om Grekland i en lärobok i ett klassrum. Men om mitt uppdrag som kemilärare är att eleven ska förstå skillnaden på syror och baser, då hjälps det inte att eleven lär sig massor om Greklands kultur.

    Självklart är det olika beroende på ålder på barnen, hur de klarar sig i skolan rent allmänt osv. Har själv hejat på familjer som velat resa på långresa med väldigt blyga men lässtarka barn, erfarenheterna att lämna det trygga gav säkert de barnen mer än några veckors lästräning.

    Grejen är ju att skolor måste se till alla barns bästa och eftersom det existerar en skolplikt så måste det finnas riktlinjer för när man från skolans sida får göra avsteg från den. Det innebär ju inte att man tycker helt svart eller vitt utan mer om att tydliggöra vad som är skolans ansvar och vad som är föräldrarnas ansvar. Och som sagt - polisen lär inte komma och ta den som åker på en chartervecka utan att skolan beviljat ledighet.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 18:39:57 följande:
    nej jag tror inte man kan jobba så under mer än en begränsad tid, jag är fullt medveten om att det andra i skolan är det viktigaste!
    men under en vecka eller två tror jag i de flesta normal fall att det går utmärkt och just också för att man kan få vinster av andra slag som ex. Pigglet skriver om här ovan.
    Det är klart att man kan få vinster av andra slag!

    Men fortfarande kan barnet ha missat viktiga instruktioner eller viktig information om något som inte kunnat skickas hem. Tänker du att det är lärarens ansvar att stanna kvar efter lektionen och förklara extra för ditt barn eller att det är ditt ansvar som förälder att ta reda på det barnet ska kunna och söka rätt på informationen själv, t.ex. på nätet eller genom att barnet får ringa en kompis?

    Jag som klasslärare kan bli jätteglad om ett blygt barn plötsligt vågar prata lite engelska för att man övat på semestern - toppen för barnet och toppen för mig! Men det hjälper inte min kollega musikläraren som gått igenom olika noter med klassen, kunskap som eleven behöver om man ska kunna hänga med i spelandet. Att barnet vågar prata engelska gläder absolut min kollega, men det tar INTE bort den extra kvart som trots allt behövs för att förklara noter. Hänger du med? Musikläraren kanske dessutom har 10 klasser och är någon ledig i varje klass varje vecka blir det bra mycket extrajobb. Om föräldern tog på sig det fulla ansvaret för ledigheten, det vill säga att förklara noterna, hade det kanske varit skillnad.

    Sedan är det ju supertråkigt att vara så fyrkantig, det tycker jag också. Men jag förstår samtidigt att det inte är lätt att bestämma riktlinjer när det finns så mycket att ta hänsyn till.. föräldrar av alla de slag, elever av alla de slag, man vet aldrig på förhand vem som går i taket för att barnet inte fick A osv.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2015-08-23 19:16:24 följande:
    ja jag hänger med ( sa jag att jag kommer från en lärarfamilj) men jag tror inte det står och faller med barnens skola under 12 år helt enkelt och min erfarenhet är att det är ett problem som om det uppkommer inte är så svårt att lösa.
    Men din erfarenhet är inte från lärarhåll utan från föräldrahåll.
    Som jag skrivit ett antal gånger nu har vi en situation i svensk skola där väldigt många lärare helt enkelt inte har tid att arbeta ikapp med elever som varit lediga. Tiden finns inte. Det handlar inte om vilja eller lust eller något annat. Utan tiden finns inte. Det kanske är lätt att lösa för er föräldrar, som kanske har 2-3 barn och reser vid ett tillfälle per år. Läraren kan ha 100 elever varav kanske hälften är lediga någon gång per år. Eller bara 25 elever, men jobba i ett område där de flesta reser ett par gånger per år.

    Känns väldigt tråkigt om du tror att skolor som nekar ledighet gör det för att lärare är lata med trist inställning och inte vill göra sitt jobb. För jag får nästan den känslan?

    Istället behöver vi se till att löner och villkor förbättras, så att fler vill bli lärare och så att fler kan anställas i skolorna. Om det finns marginaler och luft i schemat kan man så klart lättare jobba ikapp med de som varit lediga. Finns det utrymme att göra sådant inom ramen för arbetstiden är det inga problem, men när tiden inte räcker måste arbetsuppgifter bort. Och att familjer ska få resa till solen i november är inte lika akut som att hinna ta tag i mobbningsärenden eller lägga extratid på att anpassa uppgifter för elever med dyslexi. Men jag tycker också att det är jättetråkigt att skolor ska behöva göra sådana val. Alternativt att de tvingar sin personal att göra allt och då får lärare efter lärare att gå in i väggen.

Svar på tråden Ledighet avslag