Inlägg från: CissiJissi |Visa alla inlägg
  • CissiJissi

Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")

Jag är en sån som vill ha en del barn och stanna hemma tills den yngsta är större, då kanske jag vill börja plugga till barnmorska - men det vet jag först om många år.

Jag tog ut de flesta fp, mannen har bra jobbtider som ger mycket familjetid, hans dagar tar han ut som semester då och då hela året. Efter fp blev jag dagmamma, fortfarande hemma men även i arbete på samma gång - drömlösningen just nu :)

Jag är ju en sån som drömt om detta hela mitt liv, min man med, så JA det är klart jag rekommenderar att vara hemmaförälder så länge man önskar det!!!:) Får intrycket dock att väldigt många inte vill det, så alla passar inte för det jobbet!:) Men vill man och kan man; så jaaa!!:)

• CissiJissi
    telly skrev 2015-11-26 06:02:41 följande:

Måste man inte ta emot typ minimum 3 barn eller nåt sånt?

Nej, men man kan inte ha färre andra barn än man har egna! Jag har ett eget och ett dagbarn, när jag har två egna blir det två dagbarn etc.
  • CissiJissi
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 08:30:24 följande:

Kan ju vara olika regler i olika kommuner också kanske.

Jo, så är det väl.. Tråkigt då :) Jag bor på en plats där detta med barnomsorg är väldigt tillrättalagt, i vissa kommuner verkar det inte finnas något officiellt och man måste fixa allt privat och då tror jag man måste ha minst ett antal barn för att kommunen ska tycka att det lönar sig - det var det i alla fall någon i Norrköping som sa till mig :)
  • CissiJissi
    pigglet skrev 2015-11-26 21:58:45 följande:

Rätta mig om jag har fel, men man KAN ha färre dagbarn än man har egna. Men man får bara betalt för lika många av sina egna barn som det antal övriga barn som man tar emot.

Jag kan alltså ha 3 egna förskolebarn och 1 eget fritidsbarn. Tar jag emot 1 förskolebarn och 1 fritidsbarn kommer jag få barnomsorgspeng för 2 förskolebarn och 2 fritidsbarn.

Barnomsorgspengen tror jag inte kommunen kan välja om man har rätt till eller inte, det är väl ett beslut som är taget i riksdagen, tror jag? Men hur det blir med det med den nya regeringen vet jag inte, det är ju mer en moderat-fråga då det handlar om valfrihet och att man ska kunna välja olika omsorgsformer för sitt barn. Vänsterregeringar ser ju helst att alla barn går i kommunal förskola och skola. Så kanske barnomsorgspengen ryker (eller redan är borta?)?

Ja jag menade bara pengar!:) så jag kan ha tre egna och ett dagbarn, men jag kan då bara få pengar för ett av mina barn samt dagbarnet :)
Svar på tråden Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")