Frågor till dig som är hemma med barn ("hemmamamma")
1) Hur länge har du varit hemma/planerar du att vara hemma?Vi var hemma helt i 8 år. Sedan pusslade vi så yngsta barnet gick förskola 19 timmar/vecka och resten var vi hemma. Nu är äldsta barnen 8-13 år och pappan jobbar heltid (typ) och jag 50%. Jag har studerat kurser på distans under flera år, för att skydda min SGI och ändå kunna vara hemma mycket.
2) Har du utnyttjat barnomsorg? Om ja, hur många timmar i veckan och vid vilken ålder?
De har börjat förskolan när de varit ca 4 år. Då har de gått 15 timmar/vecka, utom yngsta som gick 15-19 timmar/vecka.
3) Har pappan/din partner tagit föräldraledigt? Om ja, hur länge? Vad gjorde du dessa dagar?
Direkt första barnet föddes gick han ner till 80%. Så fortsatte han i 11 år, tror jag? Under barnets första år har vi inte tagit någon fp alls, sedan har han ofta tagit fp den dag han varit hemma. Han har alltså varit hemma ganska många dagar, 52 dagar x 11 år = 572 dagar, men har bara använt sina öronmärkta dagar = 180 stycken. När barnen varit äldre än 1 år jobbade jag den dag som pappan var hemma, alltså 1 hel dag (20%).
4) Har du någon egen inkomst? Får du fickpengar/lön från din man/partner?
Vi har gemensam ekonomi. Alla pengar vi får in går till ett konto, sedan använder vi dem. Vi har inga "egna" pengar. Under barnets första år, när vi inte haft någon fp, har vi kunnat ta av sparade pengar om vi behövt.
5) Vad är dina planer för framtiden? Har du någon utbildning att falla tillbaka på? Hur tänker du kring möjligheter att återgå till arbete? Eller vill du vara hemmafru även med skolbarn och utflyttade vuxna barn?
Jag är förskollärare, hade hunnit jobba typ 8 år innan jag fick barn. Sedan har jag gått in och täckt upp kollegors arbetstidsförkortningar osv när jag har jobbat, jag blir alltså en typ av vikarie. Passar oss bra, då behöver man inte känna att man ställer till något på jobbet för att man är hemma så mycket. Det har löst sig år från år, vi får väl se hur länge vi pusslar så här. 50% passar mig bra just nu.
5) Hur har ni löst det med tex pensionssparande och inkomst vid sjukdom?
Inget pensionssparande. Vi har hus och sparade pengar som säkerhet, tänker vi. Jag har hela tiden varit noga med att skydda min SGI, så skulle jag bli sjukskriven så får vi faktiskt ut mer pengar än om jag jobbar...
6) Skulle du rekommendera andra som vill, att vara hemmamamma?
Absolut. Tiden med barnen är så värdefull, och den kommer inte tillbaks. Jag har stortrivts och känner mig helt trygg med vårt val och kan lugnt bortse från kommentarer som att barnen blir socialt inkompetenta om de inte går på förskola från de är 1 år osv.
Men sätt dig in ordentligt i alla regler som finns, se till att du är 100% säker på vad dina beslut får för konsekvenser. Om du blir sjuk, om pappan dör, ni separerar, om barnen blir sjuka... Dina beslut kan få stora konsekvenser för ekonomin, så ta reda på fakta och gör kloka val.
(Detta hjälper er också att räkna på hur ni maxar fp och därmed får lite extra pengar.)