Uppsagd efter föräldraledighet
Hej alla,
Som rubriken lyder blev jag uppsagd när jag kom tillbaka från min mammaledighet - 3 dagar efter närmre bestämt. Anledningen sas vara platsbrist och omorganisation. När jag kom tillbaka var även min vikarie kvar på min plats och skulle visa vara kvar en månad framåt, något som jag inte blivit informerad om.
Jag har varit anställd i lite mer än 2 år. Jag har 3 månader uppsägningstid och är numera hemma, sk. arbetsbefriad fram till september.
Jag har idag fått höra att företaget lagt ut en ny annons hos arbetsförmedlingen där de söker ny personal till min plats, hela annonsen är som en beskrivelse av mig och min kompetens... Jag har också fått höra att min praktikant fortfarande jobbar för företaget men nu hemifrån. Jag vet att jag har företrädesrätt till tjänsten, men jag vill verkligen inte tillbaka till denna arbetsplats. Känner mig bara så fruktansvärt dåligt behandlad.
Jag har kontakt med facket och de satt med vid min uppsägning (heja heja facket, råder alla att gå med!) men vill gärna höra era synpunkter på situationen, hur ska jag gå vidare? För jag vill gå vidare, chefen har betett sig respektlöst och dåligt för många gånger nu och inte bara mot mig.
Företaget har inte något kollektivavtal.
Jag behöver stöd och råd i frågan! :)