• Rexcarro

Underhållsstöd hjälp.

Hej behöver lite hjälp! är mamma till en 6 årig pojke. Pappan och jag separerade i november 2014 och jag flyttade till en annan stad för att börja om mitt liv och få allt på rätsida med utbildning och jobb. Redan då pratade vi om hur vi ska göra med umgänget och kom fram till att 2v hos mig och 2v hos pappan. Till hösten börjar han 6års och efter mycket om och men bestämdes det att pojken ska gå skola hos pappan. Och från klarblå himmel får jag hem brev om att pappa har ansökt om underhållsstöd, han har inte nämt något till mig eller ens försökt prata om detta med mig! Vi har sen tidigare kommit överens om att pappan ska få hela barnbidraget från och med september 2015. Pojken ska vara hos mig varannan långhelg (torsdag-söndag) samt att han ska vara hos mig under varje lov vilket det är avtalat om mellan pappan och mig! Pappan har ny flickvän och väntar sitt andra barn och har väldigt väldigt god inkomst! Jag vet att pappan är väldigt "glad i pengar" dvs han vill få ut så mycket pengar som möjligt ifrån mig och staten. Hur ser lagen ut kring underhållsstöd? Kan han få fullt bidrag trots hans höga inkomst? Och jag som mamma känner mig kränkt som måste göra närvaro rapporter om hur ofta min son är hos mig för att jag inte ska sitta med skyhöga skulder hos FK (är tillfälligt arbetslös) någon annan mamma som är i samma sits eller har erfarenheter?

Underhållsstöd
  • Svar på tråden Underhållsstöd hjälp.
  • MadHatter

Bor barnet hos den andra föräldern ska du betala underhåll. Tanken är att ni gemensamt ska räkna ut era respektive överskott (hir mycket pengar ni har efter hyra mm) och barnets kostnader och avgöra underhållsbidraget efter det.

Detta kräver dock att man är överens. Föräldrar som inte kan samarbeta kring detta kan vända sig till FK för underhållsstöd så som din ex gjort. Då tar man inte hänsyn till barnets faktiskta kostnader eller era inkomster utan det är en fast summa lika för alla. Däremot får betalningsskyldiga föräldra med låg inkomst stöd från ssamhället , FK räknar ut vad du har råd att betala och går on med mellanskillnaden. Så det är inte säkert att du behöver betala fullt bidrag.

• sextiotalist

Ja, han har rätt till underhåll, även om han är en höginkomsttagare.
    När de beräknar underhållet, så tittar de två år tillbaka i tiden, så hade du en vettig inkomst då, så får du betala rätt mycket, men hade du låg inkomst då, så behöver du inte betala så mycket.

Även om ditt barn inte bor hos dig, så har du skyldighet att bidra till barnets försörjning, inget som du kan komma undan, även om han var miljonär. Det är inte frågan om att vara glad i pengar, utan det är din juridiska skyldighet som förälder

• Brumma

Självklart skall han ha underhåll. Vilken konstig fråga..

Att ni är överens om barnbidraget har ju inget med saken att göra - han har ju rätt till hela från o med den dagen barnet började bo hos honom på heltid.

Och varför i hela friden skulle det vara skillnad på ditt ansvar att bidra till din sons försörjning bara för att du är mamma?

Underhållsstödet genom försäkringskassan ändras nu i höst (oktober tror jag) till 1573:-

Detta är summan boendeföräldern får OBEROENDE av sin egen eller din inkomst. Inte heller spelar det någon roll om han har ny flickvän eller fler barn.

Summan DU betalar är däremot beroende på din inkomst. Men inte vad du har för inkomst just nu utan de tittar på din taxerade inkomst två år tillbaka i tiden. Den summa de anser att du kan betala måste du betala annars får du en skuld hos försäkringskassan. Summan kan vara allt mellan 50:- och hela summan (1573:- )

När barnet är hos dig fem nätter i sträck eller MINST sex nätter på en kalendermånad har du rätt att göra avdrag med 1/40 av underhållet per natt. Det innebär att du får dra av 235:- (om du betalar fullt underhåll) de månader dina långhelger inträffar inom samma månad.

När du har barnet hela lov gör du avdrag på samma sätt. Avdragen måste ske inom tre månader efter umgängestillfället.

Svar på tråden Underhållsstöd hjälp.