Underhållsstöd hjälp.
Hej behöver lite hjälp! är mamma till en 6 årig pojke. Pappan och jag separerade i november 2014 och jag flyttade till en annan stad för att börja om mitt liv och få allt på rätsida med utbildning och jobb. Redan då pratade vi om hur vi ska göra med umgänget och kom fram till att 2v hos mig och 2v hos pappan. Till hösten börjar han 6års och efter mycket om och men bestämdes det att pojken ska gå skola hos pappan. Och från klarblå himmel får jag hem brev om att pappa har ansökt om underhållsstöd, han har inte nämt något till mig eller ens försökt prata om detta med mig! Vi har sen tidigare kommit överens om att pappan ska få hela barnbidraget från och med september 2015. Pojken ska vara hos mig varannan långhelg (torsdag-söndag) samt att han ska vara hos mig under varje lov vilket det är avtalat om mellan pappan och mig! Pappan har ny flickvän och väntar sitt andra barn och har väldigt väldigt god inkomst! Jag vet att pappan är väldigt "glad i pengar" dvs han vill få ut så mycket pengar som möjligt ifrån mig och staten. Hur ser lagen ut kring underhållsstöd? Kan han få fullt bidrag trots hans höga inkomst? Och jag som mamma känner mig kränkt som måste göra närvaro rapporter om hur ofta min son är hos mig för att jag inte ska sitta med skyhöga skulder hos FK (är tillfälligt arbetslös) någon annan mamma som är i samma sits eller har erfarenheter?