Inlägg från: Fru Blacker |Visa alla inlägg
  • Fru Blacker

Var Ikea-dådet invandringens fel?

Jag skulle säga att det är mer psykiatrins fel än invandringens.

frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Fru Blacker

Man måste nog konstruera en sjuhelvetes kausallinje för att anse invandringspolitiken som orsakande till dådet. 

• Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:12:02 följande:
    Om Sverige hade haft gränskontroller och utvisat asylsökare som fått avslag på sina ansökningar hade denna man inte levt som papperslös i Sverige sedan 2013. Således hade han inte kunnat utföra IKEA-morden.
    Hade han inte fötts hade han inte kunnat utföra morden. Hade hans mamma inte fötts osv osv. Orsak och verkan måste vara rimligt.
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:19:20 följande:
    Är det inte rimligt att man utvisar illegala invandrare? Är det rimligt att det lever 10.000-tals gömda papperslösa i Sverige som staten inte har någon koll på?
    Du flyr resonemanget. Jag vidhåller att det är orimligt att konstruera en sådan kausallinje med någon form av respekt för legalitetsprincipen.
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:23:04 följande:
    Så du anser att det är rimligt att det finns illegala invandrare och papperslösa i Sverige.
    Du fortsätter att vrida dig Gert och tillskriver mig åsikter jag inte yttrat. 
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:33:08 följande:
    Du tar ju inte avstånd från det heller.
    Jag bemöter det inte. Det är en skillnad.
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:35:56 följande:
    Då är frågan varför du inte bemöter det.
    För att det är irrelevant för mitt resonemang avseende kausallinjer och legalitetsprincipen. Jag diskuterade huruvida Sverige invandringspolitik kan anses utgöra ett orsakande till dådet (följden). Jag anser att det inte är rimligt att dra ut kausalitet så långt.
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:41:42 följande:
    Varför anser du att det inte är rimligt att dra ut kausalitet så långt?
    För att det skulle bli orimligt för envar att bedöma sitt handlande i förhållande till strafflag om sagda handlande skulle kunna dras ut i en kausallinje så långt utöver sitt eget orsakande.
  • Fru Blacker
    Gert skrev 2015-08-21 21:52:06 följande:
    Nej, det skulle det inte bli. Mördaren kommer få sitt straff. Sverige ska utvisa papperslösa människor och ha en riktig gränskontroll så att de utvisande personerna inte kommer in igen. Om detta hade varit fallet så hade IKEA-morden aldrig ägt rum.
    Jo det skulle bli orimligt. Om invadringspolitiken kan anses orsaka ikea-dådet vad hindrar samhället från att anse Hagamannens mor som orsakande till våldtäkterna. Det är fullständigt befängt att flytta orsakande över gärningspersonens handlande till någon/något annat.

Envar döms efter sin skuld.
Svar på tråden Var Ikea-dådet invandringens fel?