Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

Var Ikea-dådet invandringens fel?

sjuttiofemman skrev 2015-08-21 08:31:16 följande:

Kort efter dådet på Ikea i Västerås skrev andre vice talman Björn Söder på Facebook att utan invandring hade det inte hänt.

Vad anser du, är det invandringens fel?

Vilken underlig fråga. Det är väl självklart att om inte mördaren invandrat så hade han varit i hemlandet.........voila...mordet hade inte skett! Vad vill du ha för svar? Det kan ju indirekt vara Kamprads fel som en gång startade IKEA?
  • tobbe01

Vilka är det som startar dessa trådar? Personalen på FL? Skärpning i så fall.

• tobbe01
    Oerjan Lax skrev 2015-08-22 17:00:24 följande:
    Jupp... "personalens fel som hade knivarna framme"...
    ......eller hur!
  • tobbe01
    M A F H H skrev 2015-08-22 17:29:33 följande:

Nej.
    Det är däremot mördarnas föräldrars fel.. hade de använt kondom så hade detta inte skett.

Ondskan kommer inte från invandringen, utan får sexet föräldrarna hade. Förbjud sex genast!!!

Men Kamprad då? Har han ingen skuld tänker du?
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 17:36:25 följande:
    Här, är ditt halmstrå.
    Okej "Nerfherder" jag ger dig ett bemötande för att jag är snäll. Mitt halmstrå? Ja jag klarar mig med den ynkligaste av halmstrån MEN om jag var anhörig till mamman och den unge mannen som blev mördade på IKEA mitt under sin fridfulla shoppingtur så hade jag inte orkat leva.
  • tobbe01
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-22 18:15:23 följande:

Hm svårt att svara på men ja till viss del. Fast på så vis att invandrarpolitiken som förs nu är ohållbar.
    Vi vet inte vilka trauman de som kommer hit har varit med om. Vi vet inte vad de tvingats utstå eller göra. Som det ser ut nu verkar de tryckas in på ett mer eller mindre lämpligt asylboende och släpps vind för våg utan någon som helst kontroll av deras psykiska mående.

Utan den politik som vi har nu hade det troligen inte hänt för då hade den här mannen fått hjälp.

Hjälp? Ja i ITALIEN. Han hade redan fått asyl i Italien och det är deras psykvård och koll på asylanter som suger i så fall. Han skulle utvisas till Italien och blev så bestört av detta "grymma"??? så han mördade två helt oskyldiga. Inte vet jag hur det är i Italien men det kan knappast vara det värsta av länder att bli utvisad till? Hade väl varit värre om han utvisats till Eritrea som han flytt ifrån? men då kanske han slaktat flera på IKEA i Västerås så man får väl vara tacksam.........................................
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 18:28:36 följande:
    Menar du på riktigt att Kamprad kan lastas för detta? Hur fan ska han och någon annan kunna bestämma vilka som konmer till deras butiker??
    Eftersom det är du "Nerfherder" så svarar jag ...........fundera på det du!
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 19:23:59 följande:
    Svarslös som vanligt
    Ja precis. Stum som en fisk.
  • tobbe01
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-22 19:39:13 följande:
    Ja hjälp. Om den här personen fått någon som helst psykologisk utvärdering så torde hans instabilitet ha kunnat påvisas och så kunde han ha hållits i förvar tills dess att utvisningen kunnat ske. Och utvisning bör ske snarast möjligt efter beslut.
    Den "psykologiska utvärderingen" tycker jag inte var nödvändig alls särskilt som jag tror att svensk psykvård är extremt överbelastad? (kan ha fel). När en person ska utvisas så ska det ske direkt utan dröjsmål. I detta fall var det till ett annat EU-land och borde kunna fungera snabbt utan problem.
  • tobbe01
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-22 19:50:17 följande:
    Nu var jag nog otydlig. En psykologisk utvärdering bär göras DIREKT innan de ens blir tilldelade ett boende.

Fö tycker jag att en person som har fått asyl i ett icke krigshärjat land inte ens ska övervägas att ges asyl här, de bör skickas tillbaka omgående. Vill de senare flytta hit får de göra som alla andra som inte flyr: Söka jobb så de kan försörja sig.
    Instämmer men det där med "psykologisk utvärdering" är jag inte säker på att Sverige klarar som det ser ut. Jag har läst om unga flickor som skär sig och vårdas på rättspsyk!!!
  • tobbe01
    Absolut rent skrev 2015-08-22 21:19:29 följande:

Nej verkligen inte!Det var en sjuk desperat människas dåd.,,,,,

......varför var han "desperat" tänker du? Utvisad till Italien..........grymt?
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 21:25:48 följande:
    Öppna ditt hjärta, bara liiiiite grand va
    Kan du utveckla vad du menar kära "nerfis"? Jag tror att Italien är ett rätt rimligt land att bo i. Men du vet kanske bättre? Om mördaren utvisats till hemlandet och kunde vänta sig ett direkt dödsstraff så kan dubbelmordet någonstans bli förklarligt och begripligt (aldrig ursäktat) då varje individ är sig själv närmast.....................men Italien.
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 21:46:06 följande:
    Har man precis börjat skapa sig en tillvaro i ett land, med kompisar osv, och sedan helt plötsligt bli uppryckt. Hur skulle du ta det, om du blev tvångssvvisad på det där sättet? Vi vet inte om han ens visste vilket land han skulle till. Btw, Italien är ett skitland i jämförelse med sverige. Morden var avskyvärda, men det ska till rätt mycket panik också.

Hur var det nu, tror du på riktigt att Kamprad kan hållas ansvarig? Isf måste hela kedjan med människor som sett till att han ska komma hit belastas.
    Jag blir rörd och gripen över ditt försvar för dubbelmördaren. Han kanske inte visste att det var Italien han skulle utvisas till?! Så viktigt att migrationsverket är tydliga med sina besked. Så himla trist att folk ska få halsen avskuren på IKEA när allt egentligen handlar om ett missförstånd. Gråter ljudligt.......
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 22:03:37 följande:
    Jag visste att du skulle skriva att jag försvarar honom. Trots att jag FÖRKLARAR hur det KAN ha gått till. Snygg duckning av min sista fråga förresten.
    Du menar frågan om Kamprad kan hållas ansvarig? Jag har uppenbarligen för höga tankar om dig "nerfis? Ironi........googla
  • tobbe01
    Oerjan Lax skrev 2015-08-22 22:17:02 följande:
    ... Sanningen ligger nog närmre att han antingen dunkat på någon kompis dotter eller brorsas ingifta kusin, i Italien och sen rymt till Sverige för att komma undan de som ville mörda honom.

Eller har han kanske lånat pengar från maffian i Italien? Antingen den organiserade eller en ännu mörkare, samvetslösare grupp av hemmasnickrad maffia. Kanske finns ett pris på hans huvud i Italien?

Oavsett vad som är sant och vad som är en dåres raljerande på internet (t ex Flashback), så gjorde GM vad han kunde för att undvika utvisning till La bella Italia.

Frågan som gör mest ont att ställa lyder: Varför såg Migrationsverket inte till att han gick på planet söderut redan år 2013???
    Jag sitter här och är tacksam för att jag inte är drabbad av detta dubbelmord. Det var inte min mamma eller min bror som knivmördades när de var på IKEA och handlade. Jag orkar inte, kan inte. står inte ut med....tanken att det var mina anhöriga som jag älskar som fick halsen avskuren på IKEA. Kanske GM hade alla anledning i världen att vilja slippa "La Bella Italia"! och alla kan vi vara toleranta och förstående tills hin håle avlöser men mamma, pappa, syskon, släkt och vänner? Den äldre kvinnan var ju typ 50+ men grabben,,,,,,,,,,,,,,han var ju ung ännu och borde ha ngt värde? I
  • tobbe01
    tobbe01 skrev 2015-08-22 22:27:45 följande:
    Jag sitter här och är tacksam för att jag inte är drabbad av detta dubbelmord. Det var inte min mamma eller min bror som knivmördades när de var på IKEA och handlade. Jag orkar inte, kan inte. står inte ut med....tanken att det var mina anhöriga som jag älskar som fick halsen avskuren på IKEA. Kanske GM hade alla anledning i världen att vilja slippa "La Bella Italia"! och alla kan vi vara toleranta och förstående tills hin håle avlöser men mamma, pappa, syskon, släkt och vänner? Den äldre kvinnan var ju typ 50+ men grabben,,,,,,,,,,,,,,han var ju ung ännu och borde ha ngt värde? I
    Inget ont om tanter 50+ i övrigt men när det gäller detta förfärliga att ställa svaga grupper mot varandra (huga och fy) så står de sig slätt!? Eller?
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 22:29:14 följande:
    Det är därför det kallas för "vansinnesdåd"

Värde...
    Värde? Ja inte vet jag. Hade det varit min mamma och bror som mördats på IKEA när de fridfullt handlade så kan jag erkänna att jag antagligen (troligt) varit inlagd på psyket. Du är säkert en robust kille som inte baxnar för sådana petitesser?!
  • tobbe01
    Nerfherder skrev 2015-08-22 22:31:34 följande:
    Som sagt, vansinne.
    Och? Ska man lära sig av det? Kan man göra annorlunda när det gäller de som fått avslag på sin asylansökan? Vad tänker du?
Svar på tråden Var Ikea-dådet invandringens fel?