• jonnashus

Galonkläder Overall

Verkar diskuteras en hel del huruvida man kan ha galonkläder och overall när man går i skolan, overall har bara yngsta här nu men båda mina har fortfarande galonisar i skolan och det funkar toppen. Är vi ensamma om det? Hur gör ni?

• Svar på tråden Galonkläder Overall
  • pigglet

Här i Skellefteå (norra Sverige). har många bar overall i lågstadiet. Galonisar vet jag inte, vi kör på funktionskläder som klarar både regn och slask.

• jonnashus

Här är det nog vanligare med galonisar än overall på lågstadiet och även i fyran...

• Velmaja

Overall slutade vi med när sonen började i förskoleklass. galonisar hade han i ettan men i tvåan köpte jag "vanliga" regnkläder eller vad man säger :)

• En blå giraff

Min son hade overall förra vintern i ettan. Nu till vintern tror jag det blir täckbyxor och jacka om han inte själv absolut vill ha overall. Det är ju enklare i skolan då de ska till matsalen m.m. att inte ha hel overall. 

Har också Didrikssons fodrade regnställ åt honom, vet inte om det räknas som galonisar. För övrigt regnbyxor utan hängslen.

• Victor och killarna

Det är ju lite olika hur barn vill. Min trettonåring hade overall tills han var elva, han tyckte det var otroligt jobbigt med termobyxor som blev glipor och gjorde honom blöt och kall. Nuvarande 11 åring kör fortfarande overall, 8 åringen ville inte ha overall i skolan efter sex års ålder för det är töntigt. Ser lite kul ut när han går till skolan med termobyxor och jacka som absolut inte får vara barnslig medan 11 åringen som går i femman i samma skola har en stor färggrann gneisoverall och tycker det är toppen!

• jonnashus

Ja det måste vara väldigt olika, 11 åringen springer runt i galonisar men har dock inte overall, har dina barn oxå galonisar?

• Victor och killarna

Ja trettonåringen hade klassiska galonisar tills han var kanske 10, 11 och 8 åringarna kör galon men inte med hängslen (hängslen är ju töntigt av någon anledning)Skäms

• jonnashus
    Victor och killarna skrev 2015-09-04 01:14:32 följande:

Ja trettonåringen hade klassiska galonisar tills han var kanske 10, 11 och 8 åringarna kör galon men inte med hängslen (hängslen är ju töntigt av någon anledning)Skäms

Ja du verkar visst vara väldigt olika, här används hängselbyxor, praktiskt och bra tycker de
  • Duckan

Dottern har inte haft overall sen hon var tre år. Galon la vi på skolan i nollan och ettan. Nu i tvåan tvärvägrar hon det. Stövlar och regnavvisande jacka är ok för henne.
    Jag bråkar inte om det.

• Modus

Vi kör med en uppsättning vinteroverall, jacka och thermobyxor. Sen en gallonoverall, gallonbyxor och jacka. Så kan hon välja som hon vill min dotter och man har alltid extra ytterkläder när det blir blött.

• Johan70
    En blå giraff skrev 2015-08-24 20:55:49 följande:

Min son hade overall förra vintern i ettan. Nu till vintern tror jag det blir täckbyxor och jacka om han inte själv absolut vill ha overall. Det är ju enklare i skolan då de ska till matsalen m.m. att inte ha hel overall. 

Möjligen är det lättare när han skall till maten och bara vill ha jackan på sig utan täckbyxor, men annars är det lättare med overall när han skall ut på andra raster.
  • Johan70

Jag minns när jag var liten,  att jag ofta glömde att ta på mig överdragsbyxorna och bara tog på mig jackan när jag gick ut. Hade jag haft overall, hade jag förstås aldrig glömt nederdelen.

• Harmagedon

Min sjuåring vill väldigt gärna ha overall i vinter med. Han kan dra på sig sin från förra året så jag köpte nytt tvådelat som jag tycker är smidigare när vi ska åka skidor. Vi behöver ändå ha en vinterjacka för de tillfällen man åker bil och bara går in och ut korta stunder.
    Fodrad galon gillar han. (Didriksson boardman?) men vanliga galonisar är inte lika bra som skalbyxor. Hängslen är däremot ascoolt! Kan ha att göra med att vi har hängslen på skidbyxorna.

• jonnashus
    Harmagedon skrev 2015-10-23 16:07:07 följande:

Min sjuåring vill väldigt gärna ha overall i vinter med. Han kan dra på sig sin från förra året så jag köpte nytt tvådelat som jag tycker är smidigare när vi ska åka skidor. Vi behöver ändå ha en vinterjacka för de tillfällen man åker bil och bara går in och ut korta stunder.
    Fodrad galon gillar han. (Didriksson boardman?) men vanliga galonisar är inte lika bra som skalbyxor. Hängslen är däremot ascoolt! Kan ha att göra med att vi har hängslen på skidbyxorna.

Kör overall så länge han vill, hängslen gillas här med
Svar på tråden Galonkläder Overall