• alex9812

Kaos med ekonomin

Hej.

Jag har panikångest just nu. Har fått betalningsföreläggande från kronofogden på 13 000 kr. Jag har absolut ingen möjlighet att betala det och har ingen möjlighet att ta lån eller låna från familj. Är livrädd för att få betalningsanmärkning. Vad gör jag? Är helt sönderstressad

• Svar på tråden Kaos med ekonomin
  • tobbe01

OT på sätt och vis. Jag har en kompis som har svårt att hålla i pengar och gillar kreditkort.Vid ett tillfälle lyckades han få en bank att baka ihop alla hans småkrediter till ett lån och det var en stor lättnad.........MEN vad händer? Han börjar om med nya småkrediter. Kommer bara att tänka på det helt apropå och jag tänker att det är man en person som hamnat hos KF så behöver man jobba med sin personlighet och sitt beroende av att göra usla affärer. Majoriteten av oss har aldrig ens varit i närheten av ett inkasso.

• alex9812

Du har rätt i mycket av det du säger. Jag besparar er den långa versionen hur jag hamnat här men det är inte beroende, lyxkonsumtion eller extremt oansvarigt beteende. Har tidigare alltid varit mycket noggrann med ekonomin. Och vill nu komma ur denna situation. Och tro det eller ej så vill jag aldrig mer ta lån när jag blir skuldfri.

• gröna

Kanske betala så stor del du kan av de där 13000 då och se vad som händer

Vilka förutsättningar är bättre om 10 månader? Kanske är lika bra att försöka nu innan du får en anmärkning då?

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med bättre förslag

Har själv väldigt ansträngd ekonomi men hoppas jag lyckas skaffa mig ett jobb snart

• alex9812

Det kommer jag att göra. Men det kommer ju bli utslag på resten...

Jag har pratat med låneförmedlarr och bank som säger att man vill se att min totala skuldsituation går ner något och eftersom jag betalar så stora summor per månad så kommer det att gå ner. Allt är dock inte amortering.

• Ms H
    alex9812 skrev 2015-08-23 22:25:16 följande:

Det kommer jag att göra. Men det kommer ju bli utslag på resten...

Jag har pratat med låneförmedlarr och bank som säger att man vill se att min totala skuldsituation går ner något och eftersom jag betalar så stora summor per månad så kommer det att gå ner. Allt är dock inte amortering.

Betala in det ni kan och kontakta dem sedan igen för att prata om resten. Kanske är de mer tillmötesgående när en stor del är betalt.
  • Foffentott

Be och få ut semesterersättning kontant. Alltså ta ut semesterdagar i kontanter. Problemet löst. Varsågod.

• alex9812

Har några semestedagar jag kommer att få ut nästa månad. Kan inte få de i förskott :| det täcker i bästa fall halva skulden. Betala in lite kan jag göra men inte just nu utan nästa månad. Jag vet. Är körd.

• Arbetstagaren

40 000 kr i lön? Borde ju bli närmare 30 000 kr över. Vi säger 27000 kr för att inte ta i för mycket.

Skulle fogden plocka alla 13000 på en månad så har du ändå 14 000 kr att lägga till hushållets kassa för att betala hyra/mat/pendling etc, etc.

Som jag förstår det har du en vuxen till i hushållet som bidrar så jag har mycket svårt att se hur fogden skulle anse att du behöver ha kvar mer än 11-12000 kr per månad - om ens det. Men de plockar ju inte heller mer än de behöver för att driva in skulden.

För mig och andra arbetslösa så känns det som en inkomst med guldkant, men sen har du ju vanligtvis 13000 kr till att lyxa till livet med. 13000 kr VARJE månad som du kan lägga åt sidan och därmed lika gärna kan betala dina skulder med.

Vore jag i din sits så skulle jag så fort lönen tickar in låta den skulden vara den viktigaste skulden av dem alla och betala in den ASAP före alla andra avbetalningar, krediter eller vad du nu har för något på avbetalning. D v s före allt som ännu inte gått till fogden.

Sen så kan du försöka hitta en inneboende som bidrar med hyra från ett rum, låt säg 2500 kr/mån. Pengar som du nästan oavkortat kan betala av dumma lån med. Förutsätter så klart att du hittar någon som vill hyra rum där du bor.

• alex9812

Tack för input. Kortfattat så har jag ca 15000 kr varav ca 6000 mat & ta sig till jobb/skola. 8000-9000 kan användas för ytterligare avbetalningar. Just nu ligger nästan 20000 hos kfm. Prioriterar jag den på 13000 så resulterar det i att fler skulder hamnar där direkt.

Tyvärr har jag inga rum att hyra ut och det är inte lätt att hitta hyresgäster heller här.

• Flash Gordon
    alex9812 skrev 2015-08-24 01:12:00 följande:

Tack för input. Kortfattat så har jag ca 15000 kr varav ca 6000 mat & ta sig till jobb/skola. 8000-9000 kan användas för ytterligare avbetalningar. Just nu ligger nästan 20000 hos kfm. Prioriterar jag den på 13000 så resulterar det i att fler skulder hamnar där direkt.

Tyvärr har jag inga rum att hyra ut och det är inte lätt att hitta hyresgäster heller här.

Du sitter väl ändå inte och sparar när du har akuta skulder hos KF?

Jag hoppas jag missförstått dig.

Betala in lite extra på de 13000 om du kan. Du skriver själv att de vill se din skuld minska, sedan kan de prata med dig igen.

Är 20000 allt eller finns det mer skulder?
Svar på tråden Kaos med ekonomin