40 000 kr i lön? Borde ju bli närmare 30 000 kr över. Vi säger 27000 kr för att inte ta i för mycket.
Skulle fogden plocka alla 13000 på en månad så har du ändå 14 000 kr att lägga till hushållets kassa för att betala hyra/mat/pendling etc, etc.
Som jag förstår det har du en vuxen till i hushållet som bidrar så jag har mycket svårt att se hur fogden skulle anse att du behöver ha kvar mer än 11-12000 kr per månad - om ens det. Men de plockar ju inte heller mer än de behöver för att driva in skulden.
För mig och andra arbetslösa så känns det som en inkomst med guldkant, men sen har du ju vanligtvis 13000 kr till att lyxa till livet med. 13000 kr VARJE månad som du kan lägga åt sidan och därmed lika gärna kan betala dina skulder med.
Vore jag i din sits så skulle jag så fort lönen tickar in låta den skulden vara den viktigaste skulden av dem alla och betala in den ASAP före alla andra avbetalningar, krediter eller vad du nu har för något på avbetalning. D v s före allt som ännu inte gått till fogden.
Sen så kan du försöka hitta en inneboende som bidrar med hyra från ett rum, låt säg 2500 kr/mån. Pengar som du nästan oavkortat kan betala av dumma lån med. Förutsätter så klart att du hittar någon som vill hyra rum där du bor.