Hund som ätit choklad?
Mina ena hund, på ca 6 kg (tror jag det är, ev den på 3 kg) har ätit upp ca 85 g av den här chokladen:klicka för att se bild någon fara tro? det är ju inte mörk choklad.
Mina ena hund, på ca 6 kg (tror jag det är, ev den på 3 kg) har ätit upp ca 85 g av den här chokladen:klicka för att se bild någon fara tro? det är ju inte mörk choklad.
t
Enligt www.universitetsdjursjukhuset.se/sv/smadjurskliniken/rad-om-sjukdomar/forgiftningar-hos-hund-katt/ tål en hund ca 10 gram ljus choklad per kilo kroppsvikt. Mindre för mörk choklad. Har inte tittat på kakaohalten i din choklad, men 85 gram borde vara farliga mängder för båda dina hundar. Jag skulle ringa veterinär genast!
Symptom kommer inte förrän efter några timmar, så håll uppsikt!
Oj, var inte meningen att slänga åt dig en arg gubbe :) lycka till!
Det står "fylld med mjölkchoklad och grädde 36% kakbitar 8%"..
Men herregud ring en veterinär istället.
Ja herregud, visst är jag dum i huvudet som frågar här. Dock är det jag hört att det inte är någon fara om det är mjölkchoklad, och hunden är inte påverkad. Hon åt det inatt och jag vaknade nyss. Veterinären brukar enbart säga (oavsett fråga) att man ska avvakta om hunden inte mår dåligt.
Jaja men dåså, kör på med vad "veterinären brukar säga" och fortsätt sök svar på familjeliv...
Jaja men dåså, kör på med vad "veterinären brukar säga" och fortsätt sök svar på familjeliv...
Jag är på väldigt bra humör faktiskt. Förstår dock inte riktigt kopplingen mellan dåligt humör och att skippa nätet.
Vill man däremot inte höra andras åsikter ska man antagligen låta bli att skriva i forum :)
Det är väldigt individuellt hur mycket choklad en hund klarar, vissa kan stoppa i sig stora mängder utan reaktion medans andra blir dåliga på en bit marabou. Är hunden inte påverkad så är det troligen ingen fara. Håll koll på allmäntillståndet och ta gärna en extra titt på tandköttet, det säger mycket om hur hunden mår, det ska inte bli blekare än vanligt och inte heller gå mot lila/rött (lila/rött är tecken på förgiftning, blekare på att blod tillförseln är dålig).
Skulle tippa på att hunden eventuellt kommer bli lite lös i magen så ta ut den någon gång extra, skulle hunden ha spytt strax efter att den ätit chokladen är det inte heller någon fara (snarare tvärtom eftersom choklade då troligen kommit upp) skulle hunden börja spy upprepade gånger, bli hängig eller påverkad på annat sätt så behöver du kontakta veterinär
Jag är på väldigt bra humör faktiskt. Förstår dock inte riktigt kopplingen mellan dåligt humör och att skippa nätet.
Vill man däremot inte höra andras åsikter ska man antagligen låta bli att skriva i forum :)
MoaEllis: Nej jag svarade för att du bör ringa en veterinär, vilket hade varit en väldigt
mycket bättre lösning än att fråga här.
Sen att du går i försvar direkt och påstår att jag kallar dig dum i huvudet får stå för dig.
Se till att hunden dricker mycket vatten och kom in igen om hon blir jätte dålig är det råd jag fick av min veterinär när min hund, medel stor, åt en hel chokladask. Hon fick lite feber, spydde inom ett par timmar och hade diarré resten natten.
Hoppas det går bra
MoaEllis: Nej jag svarade för att du bör ringa en veterinär, vilket hade varit en väldigt
mycket bättre lösning än att fråga här.
Sen att du går i försvar direkt och påstår att jag kallar dig dum i huvudet får stå för dig.
Ingen av hundarna har ens haft diarré idag... Jag kanske åt upp den själv i sömnen
Ingen av hundarna har ens haft diarré idag... Jag kanske åt upp den själv i sömnen