• T K

Behövs kostråd för föräldrar?

Skulle det vara bra med råd ang. kosthållning för barn till nyblivna föräldrar?
    Upplever du att folk generellt har koll på vad och hur mycket barn ska äta? Vad bra kost är? Känner du att du har koll? Eller har folk koll men trots det ändå äter dåligt? I så fall varför?

Diskutera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-22 18:43
    Jag syftar alltså inte på information om allmänna kostråd från tex livsmedelsverket, utan mer som en kurs eller infomöte som föräldrar får gå på.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?
  • Anonym (ja!)

Absolut! inte bara för att barnfetman ökar, utan för att många tror att bara för att barnet är smalt så kan dom ge dom vilken skit som helst. Som att vikten är allt, och hur kroppen mår inuti är skit samma..(extra illa om folk faktiskt tror att det inte spelar någon roll för måendet om man äter hamburgare eller lax & grönsaker så länge man är smal...)

• Anonym (Läkarstudent)

Kostråd finns det ju redan, vad som behövs tror jag är någon form av obligatorisk utbildning eller liknande samt tidig hjälp och stöd till föräldrar vars barn är på väg mot övervikt. Väldigt många föräldrar har bra koll, men en mindre grupp - kanske 10% eller så - är tyvärr extremt okunniga.

• T K
    Anonym (Läkarstudent) skrev 2015-08-22 18:40:24 följande:

Kostråd finns det ju redan, vad som behövs tror jag är någon form av obligatorisk utbildning eller liknande samt tidig hjälp och stöd till föräldrar vars barn är på väg mot övervikt. Väldigt många föräldrar har bra koll, men en mindre grupp - kanske 10% eller så - är tyvärr extremt okunniga.

Det var egentligen det jag menade, jag såg nu att jag uttryckte mig rätt otydligt.
  • Anonym (nej!)

Nej jag hade inte velat ha råd om hur jag tar hand om mitt barn, det hade jag redan lärt mig av min mamma och min mormor.

• Rocket Mania

Med tanke på hur många barn ser ut idag verkar det behövas. Tyvärr.

Kanske inte så mycket kostråd i och för sig som råd om hur barn aktiveras på rätt sätt.

• T K
    Anonym (nej!) skrev 2015-08-22 18:44:32 följande:

Nej jag hade inte velat ha råd om hur jag tar hand om mitt barn, det hade jag redan lärt mig av min mamma och min mormor.

Är det så farligt att utbilda sig? Att få möjligheten att bli bättre? I slutändan gör man ju ändå som man vill om man har ett annat synsätt.
    Jag åt tex frosties (sockrade flingor) till frukost när jag var liten. Idag skulle ingen påstå att det är en bra frukost. Mina föräldrar var väldigt bra föräldrar, men jag skulle inte påstå att jag fått med mig enbart bra kostvanor hemifrån.

Det känns lite som att folk känner att dom blir stämplade som dåliga föräldrar, men det har ju ingenting med det att göra.
  • Anonym (ja!)
    T K skrev 2015-08-22 18:50:56 följande:
    Är det så farligt att utbilda sig? Att få möjligheten att bli bättre? I slutändan gör man ju ändå som man vill om man har ett annat synsätt.
    Jag åt tex frosties (sockrade flingor) till frukost när jag var liten. Idag skulle ingen påstå att det är en bra frukost. Mina föräldrar var väldigt bra föräldrar, men jag skulle inte påstå att jag fått med mig enbart bra kostvanor hemifrån.

Det känns lite som att folk känner att dom blir stämplade som dåliga föräldrar, men det har ju ingenting med det att göra.
    Jag tror det beror mycket på hur man själv är som person. Vissa är otroligt lättstötta och tar allt personligt - dom skulle nog skrika högt och ta det som en förolämpning (Herregud jag kan väl ta hand om mitt barn själv!" medan många andra tar det som ett bra tillfälle att bara lära sig lite mer.
    Jag hade älskat att få den möjligheten.
    Däremot tror jag att det hade varit en dålig idé att göra det obligatoriskt, samtidigt som jag tror att man missar dom som behöver det allra mest om det inte är det. Moment 22.

• T K
    Anonym (ja!) skrev 2015-08-22 19:05:52 följande:
    Däremot tror jag att det hade varit en dålig idé att göra det obligatoriskt, samtidigt som jag tror att man missar dom som behöver det allra mest om det inte är det. Moment 22.
    Bra poäng. Å andra sidan så är kanske varje person man väl "fångar upp" bra, även om det inte är dom med sämst koll, eftersom dom sedan kan inspirera och påverka. Någon som absolut inte vill ha hjälp tar ändå inte åt sig oavsett om dom blir tvingade eller inte.. =/
  • Voluptuous Shalimar

Tydligen behövs kostråd för fler än man kan tro: bara i denna tråd läser jag tex att "hamburgare" tas upp som ond motpol till "lax och grönsaker". Tro det eller ej, det är lika illa att äta "lax och grönsaker" varje dag som att äta "hamburgare" varje dag. Hamburgare innebär en nötfärsbiff och ett ituskuret bröd, oftast med en klick ketchup och några grönsaksbitar på. Hur kan denna ganska simpla och förhållandevis rena maträtt få bli syndabock för all världens matondska?

• T K

Det känns i alla fall som att dom flesta är överens om att det behövs. Frågan är bara hur man når dom som behöver det.

Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?