• T K

Behövs kostråd för föräldrar?

Skulle det vara bra med råd ang. kosthållning för barn till nyblivna föräldrar?
    Upplever du att folk generellt har koll på vad och hur mycket barn ska äta? Vad bra kost är? Känner du att du har koll? Eller har folk koll men trots det ändå äter dåligt? I så fall varför?

Diskutera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-22 18:43
    Jag syftar alltså inte på information om allmänna kostråd från tex livsmedelsverket, utan mer som en kurs eller infomöte som föräldrar får gå på.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?
  • T K
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-22 20:59:21 följande:

Tydligen behövs kostråd för fler än man kan tro: bara i denna tråd läser jag tex att "hamburgare" tas upp som ond motpol till "lax och grönsaker". Tro det eller ej, det är lika illa att äta "lax och grönsaker" varje dag som att äta "hamburgare" varje dag. Hamburgare innebär en nötfärsbiff och ett ituskuret bröd, oftast med en klick ketchup och några grönsaksbitar på. Hur kan denna ganska simpla och förhållandevis rena maträtt få bli syndabock för all världens matondska?

Att äta enformigt är ett annat typ av problem än just bra/dålig mat, men du har absolut rätt i att det inte är bra att enbart äta en maträtt oavsett hur nyttig den är. Däremot är det kanske bättre att äta enformigt av bra mat än enformigt av dålig mat, om man nu måste välja.
    Hamburgare kan absolut vara bra, men jag antar att det syftas på snabbmatshamburgare och det är ändå lite skillnad mot för hemmagjorda. Ett Happy-meal på mcdonalds kan inte räknas som bra mat...
  • Aniiee

Det finns en organisation någonstans (minns inte just nu om det var i USA, japan eller något europeiskt land) som skickar ut ett litet "paket" varje år med uppdaterade kostråd och en receptfolder med mattips för barnets ålder. Man får erbjudandet när barnet är nyfött (jag vet att många nappar, då receptfoldern är ganska tjock och "alla" vill ha gratis recept) och de skickar ut en om året tills barnet är 13 år. Jag vet att de har funnits i 20 år.

Det kanske är en idé, i alla fall en hjälp på vägen.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Voluptuous Shalimar
    T K skrev 2015-08-22 21:06:22 följande:
    Att äta enformigt är ett annat typ av problem än just bra/dålig mat, men du har absolut rätt i att det inte är bra att enbart äta en maträtt oavsett hur nyttig den är. Däremot är det kanske bättre att äta enformigt av bra mat än enformigt av dålig mat, om man nu måste välja.
    Hamburgare kan absolut vara bra, men jag antar att det syftas på snabbmatshamburgare och det är ändå lite skillnad mot för hemmagjorda. Ett Happy-meal på mcdonalds kan inte räknas som bra mat...
    Happy meal kan vara en liten hamburgare eller fyra chicken nuggets (googla näringsinnehåll på dessa om du tror att det är bara panerat friterat skit för så är inte fallet) plus morötter eller frukt och lättmjölk eller vatten. Kan inte se att detta skulle vara något onyttigt. 

När jag var liten hade vi köttsoppa var och varannan dag hemma. Nyttigt långkok med kött och grönsaker i mängder men OJ vad jag hatade den och OJ vad jag åt dåligt. Ett happy meal då och då hade sannerligen inte varit så dumt, istället för att jag skulle äta två skedar köttsoppa och sedan rata middagen fyra dagar i veckan. 
  • T K
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-22 23:27:50 följande:

Happy meal kan vara en liten hamburgare eller fyra chicken nuggets (googla näringsinnehåll på dessa om du tror att det är bara panerat friterat skit för så är inte fallet) plus morötter eller frukt och lättmjölk eller vatten. Kan inte se att detta skulle vara något onyttigt. 

När jag var liten hade vi köttsoppa var och varannan dag hemma. Nyttigt långkok med kött och grönsaker i mängder men OJ vad jag hatade den och OJ vad jag åt dåligt. Ett happy meal då och då hade sannerligen inte varit så dumt, istället för att jag skulle äta två skedar köttsoppa och sedan rata middagen fyra dagar i veckan. 

Hamburgaren i happy meal eller friterade nuggets är inte bra mat. Sedan att själva målet i sig blir bättre med mjölk och morötter istället för läsk och pommmes är en sak men det gör inte att resten blir nyttigt. Dålig mat blir inte bra bara för att man inte äter den bra maten. Det enda man gör om man kör på den taktiken är att man skapar matvanor där snabbmat får en stor plats och det kommer bli otroligt svårt att bryta när man blir vuxen. Då är det bättre att försöka kompromissa och komma på nyttig och bra mat som alla gillar. Köttsoppa var och varannan dag låter enformigt..
  • Aniiee
    T K skrev 2015-08-22 23:44:23 följande:
    Hamburgaren i happy meal eller friterade nuggets är inte bra mat. Sedan att själva målet i sig blir bättre med mjölk och morötter istället för läsk och pommmes är en sak men det gör inte att resten blir nyttigt. Dålig mat blir inte bra bara för att man inte äter den bra maten. Det enda man gör om man kör på den taktiken är att man skapar matvanor där snabbmat får en stor plats och det kommer bli otroligt svårt att bryta när man blir vuxen. Då är det bättre att försöka kompromissa och komma på nyttig och bra mat som alla gillar. Köttsoppa var och varannan dag låter enformigt..
    Hamburgarna och nuggetsen på mcdonalds är det BÄSTA du kan äta på mcdonalds (undantaget frukten). Det är hamburgarna, pommesen och läsken sammantaget som gör det till sämre mat, men var för sig är det inte direkt onyttigt (ja. förutom läsken....)

Faktiskt så är en hambugare helt ok alternativ till lunch. Skippa läsken, ffa och kanske pommesen.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Voluptuous Shalimar
    T K skrev 2015-08-22 23:44:23 följande:
    Då undrar jag vad det är i hamburgaren som gör den onyttig? Och gjorde du som jag sa och googlade näringsinnehållet på McD:s nuggets?
    NÄRINGSINFORMATION

100 GPER PRODUKT%RI * Energi 1051kJ 786kJ 9% 250kcal 190kcal 9% Fett 13g 10g 14% Varav mättat fett 1g 1g 5% Kolhydrater 17g 13g 5% Varav sockerarter 0g 0g 0% Fibrer 1g 1g   Protein 16g 12g 24% Salt 1,2g 0,9g 15% Portion (ca g)   75  
    länk
    Aniiee skrev 2015-08-22 23:49:19 följande:
    Hamburgarna och nuggetsen på mcdonalds är det BÄSTA du kan äta på mcdonalds (undantaget frukten). Det är hamburgarna, pommesen och läsken sammantaget som gör det till sämre mat, men var för sig är det inte direkt onyttigt (ja. förutom läsken....)

Faktiskt så är en hambugare helt ok alternativ till lunch. Skippa läsken, ffa och kanske pommesen.
    Här är en som tydligen vet vad hon pratar om iallafall. 
  • Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-23 02:34:48 följande:

100 GPER PRODUKT%RI * Energi 1051kJ 786kJ 9% 250kcal 190kcal 9% Fett 13g 10g 14% Varav mättat fett 1g 1g 5% Kolhydrater 17g 13g 5% Varav sockerarter 0g 0g 0% Fibrer 1g 1g   Protein 16g 12g 24% Salt 1,2g 0,9g 15% Portion (ca g)   75  
    länk
    Äh, blev inte så snyggt. Men i länken jag la till finns all info överskådligt. 
  • LaLola

Näe det vore ju helkorkat.
    För då skulle det bli Livsmedelsverket som bestämde vilken kost som är den rätta.
    Och de tycker att lättprodukter är toppen........

• T K
    Aniiee skrev 2015-08-22 23:49:19 följande:

Bara för att det är det bästa alternativet där så är det inte väldigt bra per automatik. Allt friterat och läsken är så klart väldigt mycket sämre. Jag är inte anti hamburgare i sig, men just den där lilla fattiga hamburgaren på mcdonalds innehåller inte så mycket bra förutom själva köttbiten. Inte så att den skulle vara väldigt dålig, men på en hemmagjord kan du lägga på grönsaker, göra en nyttig dressing osv. Den här blir mest bara energirik men rätt näringsfattig. 
  • T K
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-23 02:34:48 följande:
    Då undrar jag vad det är i hamburgaren som gör den onyttig?
    Som jag har sagt, hamburgare i sig är inte per automatik dåligt, men i mcdonalds lilla hamburgare så är det inte så mkt mer än en liten köttbit och vitt bröd. Energirikt men rätt näringsfattigt. Den nyttiga varianten av happy meal med morötter och mjök landar på 400 kcal och den värsta, med läsk och pommes (vilket många som äter happy meal väljer) hamnar på 630 kcal. Det är en ganska stor del av det dagliga energiintaget för ett barn. Då gäller det att äta väldigt bra resten av dagen så man lyckas fylla på med det kroppen behöver utan att få i sig för mycket.

McDonalds hamburgare:

Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?