Hjälp! Behöver tips på "snäll" somna-själv metod 1-åring!
Jag lärde mina tvillingar att somna själv strax innan dom var 1 år. Jag började med att ligga i ena spjälsängen, det var bara den ena som behövde det men jag hade båda sängarna bredvid varandra så jag kunde klappa på den andra. Sedan under ca 2 veckors tid flyttade jag mig först ur spjälsängen och satt bredvid och höll handen på dem, sen satt jag bara emellan sängarna och klappade endast om dom grät, sen flyttade jag mig en meter, och ytterligare en meter tills dom efter 2 veckor somnade tryggt och lugnt efter bara några minuter. Märkte jag att någon blev ledsen och ville ha mamma så flyttade jag mig tillbaka ett eller två steg, dom visste att jag kom tillbaka om dom behövde. Idag är dom snart 3 år och har sovit lugnt och tryggt i sina sängar sedan dess. Någon kväll ibland efter en lång och stressig dag behöver någon av dem lite mammagos och då stannar jag kvar i rummet men oftast blir dom bara distraherade och vill busa om jag är kvar i rummet.
Jag har aldrig haft ledsna barn vid läggning och det är jätteskönt. Oftast sover dom hela natten men ibland kommer dom in och sover hos mig framåt småtimmarna men det gör mig inget, så länge dom somnar i sina egna sängar.
Mitt tips är att stressa absolut inte, låt det få ta den tid det tar, gå alltid tillbaka och trösta och stoppa om om det behövs och sen fortsätt och du kommer få ett tryggt och lugnt barn som inte har några problem med läggningen. :)
Lycka till!