• Anonym (N)

Är förkyld, kan jag smitta min bebis?

Ont i halsen, bihålorna, kroppen&huvet och det blir värre.. Men måste ju amma, byta blöjor, natta&blusa.. Asså kan man smitta sitt barn? H*n är 4 månader.

• Svar på tråden Är förkyld, kan jag smitta min bebis?
  • viseversa

Ja köart du kan smitta ditt barn. Om det är rs du har kan det till och med bli riktigt allvarligt om barnet blir smittad. Vad får dig att tro att man kanske inte kan smitta barnet?

• MammAmma

Det är klart att barnet kan bli smittat. Amning kan dock minska risken eftersom hen får antikroppar via bröstmjölken. Infektionen kan bli lindrigare, om hen blir smittad, tack vare bröstmjölken.

• Anonym (N)

Hur har alla ni andra med små barn gjort då, när ni blivit sjuka? (Eftersom det verkar på vissa som att jag är efter i huvet som ställer min fråga, inte fattar bättre och som på det har mage att bli förkyld nära mitt barn)

• MammAmma
    Anonym (N) skrev 2015-08-22 20:31:20 följande:

Hur har alla ni andra med små barn gjort då, när ni blivit sjuka? (Eftersom det verkar på vissa som att jag är efter i huvet som ställer min fråga, inte fattar bättre och som på det har mage att bli förkyld nära mitt barn)

Ja, vad gör man? Undviker pussar och tvättar händerna ofta, barnen måste ju tas hand om oavsett hur sjuk man är. Har jag varit väldigt dålig med hög feber och, för mig, tillhörande migrän har pappan fått stanna hemma och lägga i en högre växel.
  • Anonym (N)

Jäs, logiskt tänkande klart. Är ensam med ungen men ska göra mitt bästa så klart. Tack för svar iaf.

• viseversa

Min dotter blev smittad av sin pappa när hon var 5 veckor. Hon fick rs och låg inlagd på sjukhus i en vecka med tillsyn varje kvart,sondmatning genom näsan,hög feber,låg syresättning pga allt slem i luftvägarna. Hon hade dubbelsidig lunginflammation också. 5 veckor gammal. Anledningen... Hennes pappa som bor under samma tak som henne råkade bli förkyld och hon blev smittad och tyvärr var det rs. Utan vård hade hon inte funnits idag. Hon hade 60% i syresättning när vi kom in till sjukhuset så en läkaren tryckte på en larmknappen så det började tjuta så kom det en massa läkare springande från alla håll. Tyvärr kan man ibland inte undvika smitta. Men man kan försöka sitt bästa i alla fall.
  • Anonym (Ja!)

Är väl INGEN som tycker du gjort något fel som blivit sjuk?! Men visst är din frågeställning lite mysko... "Kan förkylning smitta?" Eh, ja. Bebisen blir troligen smittad men blir troligen frisk efter ett tag igen.
  • Anonym (N)
    viseversa skrev 2015-08-22 21:31:31 följande:

Min dotter blev smittad av sin pappa när hon var 5 veckor. Hon fick rs och låg inlagd på sjukhus i en vecka med tillsyn varje kvart,sondmatning genom näsan,hög feber,låg syresättning pga allt slem i luftvägarna. Hon hade dubbelsidig lunginflammation också. 5 veckor gammal. Anledningen... Hennes pappa som bor under samma tak som henne råkade bli förkyld och hon blev smittad och tyvärr var det rs. Utan vård hade hon inte funnits idag. Hon hade 60% i syresättning när vi kom in till sjukhuset så en läkaren tryckte på en larmknappen så det började tjuta så kom det en massa läkare springande från alla håll. Tyvärr kan man ibland inte undvika smitta. Men man kan försöka sitt bästa i alla fall.

Hemskt! Så skönt det gick bra!
  • viseversa
    Anonym (N) skrev 2015-08-22 21:51:45 följande:
    Hemskt! Så skönt det gick bra!
    Ja oftast går det ju bra, men när det gäller rs ska man vara uppmärksam. Tycker du ska googla lite och läsa om rs virus så du kan känna igen eventuella tecken på just rs.
  • Anonym (N)

Ja, tänkte fråga dig om det men tänkte, bättre att googla!=) just det, vag man ska va uppmärksam på osv.

Svar på tråden Är förkyld, kan jag smitta min bebis?