• Äldre 23 Aug 18:24
    7310 visningar
    15 svar
    15
    7310

    Att gå på en vårdtagares begravning

    Jag jobbar inom hemtjänsten och har gått till en brukare ett tag. Vi fick en väldigt bra kontakt med varandra och vi hade jättetrevligt och roligt tillsammans! Men när jag kom tillbaka från min semester så hade brukaren gått bort dagen innan jag började och jag blev såklart jätteledsen.

    Min fråga är om det är etiskt/moraliskt okej för personal att gå på vårdtagarens begravning? Har inte fått en speciell inbjudan av familjen, såg bara annonsen i tidningen om var begravningen skulle hållas och när.

    Har inte träffat familjen jättemycket men jag vet att de tycker om mig (som personal till deras familjemedlem) och de vet också att deras familjemedlem tyckte om mig väldigt mycket.

    Jag vet inte alls vad jag ska göra, om man ska våga gå eller om man kanske ska lämna blommor vid graven senare istället. Jag vet ju inte hur familjen reagerar på att man som hemtjänstpersonal dyker upp när de ska säga farväl, jag ska ju egentligen vara den som är stark.

  • Svar på tråden Att gå på en vårdtagares begravning
  • Äldre 23 Aug 21:01
    #11

    Tack så mycket för alla svar hitintills! Det är något man vill kunna tänka på och kunna sätta sig in i familjens situation då det sista jag vill är att trampa dem på tårna eller att de ska känna att man gör intrång.

    Så svårt att veta alltid vad som är rätt och fel att göra.

    Tack!

Svar på tråden Att gå på en vårdtagares begravning