BLIVIT UPPSAGD, VAD SÄGER MAN PÅ EN INTERVJU?
Men frågan är om de kan ringa eller kontakta nuvarande jobbet?
Någon annan som varit i min situation? Hade ni också ljugit?
Ja de kan mycket väl ringa ditt nuvarande jobb för att fråga hur du var, skulle rent av säga att du kan räkna med det eftersom om de är seriösa vill de veta vem du är. Om du verkligen skött dig borde du kunna hitta en person på företaget som ger dig bra betyg när du nu slutar.
Det var dumt av dig att ljuga för nu kommer de troligen få veta att du ljuger... Hade varit smartare att säga att det var en provanställning som man valde att avsluta gemensamt, inget konstigt i det. Men att säga att du funderar på att säga upp dig, och därmed låtsas som om du fortfarande har ett jobb hos dem, men är så olojal att du söker annat jobb vid sidan av kan ses som oseriöst redan det, lägg sedan på att du ju ljugit eftersom de avslutat det hela, och mycket väl kan säga det om de ringer för att kolla ditt cv så var det väldigt dumt...
Tips till nästa gång:
Ljug inte, säg som det är att en provanställning avslutats. Om de frågar varför så ljug inte, och skyll heller inte på arbetsgivaren utan svara helt enkelt "Vi konstaterade gemensamt att det inte var rätt ställe för mig", eller "De valde att avsluta min provanställning på grund av situation på arbetsplatsen."
Arbetsgivare ringer tidigare arbetsgivare och då främst de senaste för att kolla... Så är det bara... dumt att ljuga!