Hej! Jag trodde först att jag hamnat i en tidsmaskin som kastat mig fem år tillbaka i tiden när jag läste ditt inlägg! Det hade kunnat vara jag som skrivit de du skrev då. Jag kände precis samma sak. Alla vänner man haft sen flera år skulle hamna på andra skolor, vem skulle man få som klasskamrat, skulle någon gilla en, hur var lärarna? Alla frågor var som ett virrvarr och man visste inte vart man skulle ta vägen! Min första dag på gymnasiet började med att lärarna presenterade sig och sen fick vi för första gången gå in i vårt klassrum. Alla tittade på varann, ett fåtal kände varann sen innan men 98% av alla kände precis samma sak som mig- vem är dessa människorna? Vi hade "lära känna" övningar där man skulle gå runt i klassen och presentera sig kort för varann. Därefter skulle man berätta för resten av klassen om sin nyfunna vän tror jag. Jag gick på en skola där vi hade lunchkort, och fick gå ut och äta på restauranger. Första dagen gick hela klassen för läraren skulle visa hur de gick till m.m. Hamnade i det läget jag absolut ville slippa, "matsalsrädslan". Var skulle jag sitta? Tänk om någon tyckte jag trängde mig på? Kände att alla andra i klassen redan var bästisar och att jag var den enda utomstående. Har nog aldrig varit så glad som när den dagen tog slut. På kvällen när min mamma kom hem från jobbet så började jag gråta och sa att jag ville hoppa av.
Men det blev bättre,de första dagarna var mycket lära känna övningar, både med klasskamraterna och med lärarna och även en del med andra klasser. Jag var inte med på de övningarna, kändes obehagligt. Ingen ville va med mig ändå tänkte jag, det var bara att genomlida tre år i min ensamhet. Så småningom kändes det bättre, började så smått umgås med en tjej. Sedan började hon skolka mycket och då fick jag ta mod till mig och ta kontakt med ett annat gäng som jag sedan höll ihop med tills studenten och även har en viss kontakt med idag. Kommer ihåg hur jag och mina tjejkompisar satt och skrattade åt hur man kände sig första dagen, när vi gick i trean. På vår studentdag visade lärarna bilder och videoklipp från första dagen, alla var vilsna :). Jag tyckte att det var jättejobbigt att lämna min klass, när vi stod på trappen till skolan minuterna innan vi skulle springa ut för sista gången. De människorna som jag såg som monster första dagen hade alla blivit en del av mig. De va inte så hemska.
Skoltempot var som på grundskolan, jag tyckte inte det var så mycket värre faktiskt. Lärarna var jättebra.
Mina tips:
ALLA är lika nervösa, du är inte den enda som är ny. Detta är en chans att börja om, ingen vet vem du är. Var inte någon du tror att folk vill att du ska vara, va den du vill vara! Du får bara en chans till ett första intryck så gör ett bra ett! :)
Vännerna kommer med tiden, jag var också jättenervös. Försök att samla mod till dig och ställ dig bredvid någon och fråga var de bor eller vad de heter. Kanske har ni något gemensamt, kanske känner du direkt att personkemin inte går ihop? Då har du i alla fall försökt. Vill du inte gå fram till någon, så kommer någon nog fram till dig :). Tänk inte som mig "de tycker nog jag är jobbig". De blir säkert överlyckliga av att du kommer fram och pratar med dem, kanske är de lika nervösa som dig och inte vågar ta första steget?
Sist men inte minst! Ha kul, gymnasiet är en fantastisk tid som du inte kommer ångra!
Önskar dig all lycka!