• Lilla fröken Chop Suey

    Äcklig mat

    Jag gillar att läsa roliga trådar om äcklig mat, så jag tänkte starta en själv med ett trevligt litet minne. Jag var tio och skulle sova hos en vän. Jag frågade hennes föräldrar vad vi ska äta, och dom svarar att det ska bli en överraskning. Nog blev vi överraskade alltid när det osade rutten fisk några timmar senare. FY F*N vad det luktade! Sen serverade dom oss barn korv och frites, och DET smakade bättre än gammal rutten strömming.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-24 01:15
    Ps. Såklart får ni också berätta ERA historier/upplevelser äcklig mat. Skriv på!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äcklig mat
  • Erizajo

    Jag är så kräsen att listan på mat jag tycker är äcklig skulle bli tio meter lång :( men glömmer aldrig när jag var liten och var hos min kusin och vi fick kalvsylta. Min morbrors fru tvingade oss att äta upp allt *urk* slemmigt och vidrigt!
    Kan skriva upp några saker jag hatar som de flesta andra gillar så fattar ni...
    Pizza, tacos, hamburgare med dressing, grytor, soppor, vegetariskt mm mm mm
    Däremot gillar jag vissa saker som många ogillar tex pölsa och blodpudding! Jag är knäpp helt enkelt.

  • Anonym (Hmmmm)

    Tunna skivor ska det vara, och bacon till. Mums!

  • detkanskefunkar

    Blodpudding, och annan slags "blodmat" (svartsoppa, blodpalt, blodkorv m.m) måste vara det absolut vidrigaste som finns! Fy fan! Det äter jag aldrig.

    Annan mat som jag verkligen genuint avskyr (men ändå skulle välja framför "blodmat") är;

    All slags fisk eller skaldjur
    Kött som inte är genomstekt (jag vill ha mitt kött extremt välstekt. Min man säger att jag vill ha det kremerat ).
    Rotmos
    Fläskkorv
    Kokta grönsaker
    Falukorv
    Inälvsmat
    Kalvsylta

  • detkanskefunkar

    Ska jag dela med mig av någon "äcklig" mathistoria så får det väl bli det faktum att min farmor brukade "smaka av" den råa köttfärsen när hon skulle göra köttbullar, för att känna om den var lagom kryddad... urk

  • kajsaemma

    Min farmors stuvade makaroner va ingen höjdare! Hon hade i så mycket SOCKER! Brukar man ens ha det? Jag fick kväljvningar var och varannan tugga och fick kämpa med att äta upp det när jag var liten. Ville inte säga åt henne att jag tyckte det var äckligt. I övrigt var hon riktigt duktig på att laga mat men makaronerna... Huvva.. Har inte kunnat äta stuvade makaroner sedan dess.

  • Rocket Mania
    detkanskefunkar skrev 2015-08-25 12:23:57 följande:
    Ska jag dela med mig av någon "äcklig" mathistoria så får det väl bli det faktum att min farmor brukade "smaka av" den råa köttfärsen när hon skulle göra köttbullar, för att känna om den var lagom kryddad... urk
    Är det så äckligt?
    kajsaemma skrev 2015-08-25 15:25:18 följande:
    Min farmors stuvade makaroner va ingen höjdare! Hon hade i så mycket SOCKER! Brukar man ens ha det? Jag fick kväljvningar var och varannan tugga och fick kämpa med att äta upp det när jag var liten. Ville inte säga åt henne att jag tyckte det var äckligt. I övrigt var hon riktigt duktig på att laga mat men makaronerna... Huvva.. Har inte kunnat äta stuvade makaroner sedan dess.
    Det där har jag läst här på FL, att folk har i socker när de stuvar makaroner. Varför vet jag inte, jag fick inget svar utan det var mest "men herregud, är du så HYSTERISK med socker". Eh? Näää, men varför sockrar man stuvade makaroner?
  • Rocket Mania
    Lilla fröken Chop Suey skrev 2015-08-24 01:12:41 följande:
    Jag gillar att läsa roliga trådar om äcklig mat, så jag tänkte starta en själv med ett trevligt litet minne. Jag var tio och skulle sova hos en vän. Jag frågade hennes föräldrar vad vi ska äta, och dom svarar att det ska bli en överraskning. Nog blev vi överraskade alltid när det osade rutten fisk några timmar senare. FY F*N vad det luktade! Sen serverade dom oss barn korv och frites, och DET smakade bättre än gammal rutten strömming.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-24 01:15
    Ps. Såklart får ni också berätta ERA historier/upplevelser äcklig mat. Skriv på!
    Sedan förstår jag inte riktigt TS. Handlar det om surströmming? Var kommer blodpuddingen in i bilden?
  • Mintast

    När man stuvar makaroner med socker så är det egentligen "makaronivälling" - vanligt i Finland tror jag, för mig familj äter det och släkten är finsk. Den ska vara lösare än vanliga stuvade makaroner när det görs rätt också.

    För övrigt, så avskyr jag makaronivälling.

  • Aniiee
    detkanskefunkar skrev 2015-08-25 12:23:57 följande:

    Ska jag dela med mig av någon "äcklig" mathistoria så får det väl bli det faktum att min farmor brukade "smaka av" den råa köttfärsen när hon skulle göra köttbullar, för att känna om den var lagom kryddad... urk


    *känner mig skyldig*
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • kajsaemma

    Min farmors stuvade makaroner va ingen höjdare! Hon hade i så mycket SOCKER! Brukar man ens ha det? Jag fick kväljvningar var och varannan tugga och fick kämpa med att äta upp det när jag var liten. Ville inte säga åt henne att jag tyckte det var äckligt. I övrigt var hon riktigt duktig på att laga mat men makaronerna... Huvva.. Har inte kunnat äta stuvade makaroner sedan dess.

Svar på tråden Äcklig mat