• Lilla fröken Chop Suey

Äcklig mat

Jag gillar att läsa roliga trådar om äcklig mat, så jag tänkte starta en själv med ett trevligt litet minne. Jag var tio och skulle sova hos en vän. Jag frågade hennes föräldrar vad vi ska äta, och dom svarar att det ska bli en överraskning. Nog blev vi överraskade alltid när det osade rutten fisk några timmar senare. FY F*N vad det luktade! Sen serverade dom oss barn korv och frites, och DET smakade bättre än gammal rutten strömming.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-24 01:15
    Ps. Såklart får ni också berätta ERA historier/upplevelser äcklig mat. Skriv på!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äcklig mat
  • detkanskefunkar
    Rocket Mania skrev 2015-08-25 15:30:42 följande:
    Är det så äckligt?
    kajsaemma skrev 2015-08-25 15:25:18 följande:
    Min farmors stuvade makaroner va ingen höjdare! Hon hade i så mycket SOCKER! Brukar man ens ha det? Jag fick kväljvningar var och varannan tugga och fick kämpa med att äta upp det när jag var liten. Ville inte säga åt henne att jag tyckte det var äckligt. I övrigt var hon riktigt duktig på att laga mat men makaronerna... Huvva.. Har inte kunnat äta stuvade makaroner sedan dess.
    Det där har jag läst här på FL, att folk har i socker när de stuvar makaroner. Varför vet jag inte, jag fick inget svar utan det var mest "men herregud, är du så HYSTERISK med socker". Eh? Näää, men varför sockrar man stuvade makaroner?
    Ja, jag tycker att det är fruktansvärt äckligt att smaka av rått kött.  Vet att det finns fler som gör så, men för mig är det bland det absolut vidrigaste som finns.
  • sextiotalist
    detkanskefunkar skrev 2015-08-25 12:23:57 följande:

Ska jag dela med mig av någon "äcklig" mathistoria så får det väl bli det faktum att min farmor brukade "smaka av" den råa köttfärsen när hon skulle göra köttbullar, för att känna om den var lagom kryddad... urk

Det gör jag utan problem, dessutom älskar jag råbiff och vill ha biffen väldigt blodig
  • sextiotalist
    kajsaemma skrev 2015-08-25 20:44:59 följande:

Min farmors stuvade makaroner va ingen höjdare! Hon hade i så mycket SOCKER! Brukar man ens ha det? Jag fick kväljvningar var och varannan tugga och fick kämpa med att äta upp det när jag var liten. Ville inte säga åt henne att jag tyckte det var äckligt. I övrigt var hon riktigt duktig på att laga mat men makaronerna... Huvva.. Har inte kunnat äta stuvade makaroner sedan dess.

Inte alls ovanligt att den äldre generationen hade socker i maten (med tanke på den sockerhysteri som finns idag, då folk tror att man blir sockerberoende av att titta på ett paket med strösocker, kan det vara bra att komma ihåg).
    Personligen har jag jättesvårt med detta, klarar inte av lingon till köttbullar, fläskkarré med katrinplommon och tala inte om 70-talets kassler med ananas, det fixar jag inte.
    För att följa på temat, något som mina föräldrar gärna satte på middagsbordet var äppelfläsk, avskyvärd smakkombination för mina smaklökar.

Sedan avskyr jag mimosasallad, mina föräldrar serverade någon läskig historia till annans med majonäs och finhackad ananas.
    Ananas tycker jag är jättegott  till efterätt, men inte i mat tack.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2015-08-26 08:27:27 följande:
    Inte alls ovanligt att den äldre generationen hade socker i maten (med tanke på den sockerhysteri som finns idag, då folk tror att man blir sockerberoende av att titta på ett paket med strösocker, kan det vara bra att komma ihåg).
    Personligen har jag jättesvårt med detta, klarar inte av lingon till köttbullar, fläskkarré med katrinplommon och tala inte om 70-talets kassler med ananas, det fixar jag inte.
    För att följa på temat, något som mina föräldrar gärna satte på middagsbordet var äppelfläsk, avskyvärd smakkombination för mina smaklökar.

Sedan avskyr jag mimosasallad, mina föräldrar serverade någon läskig historia till annans med majonäs och finhackad ananas.
    till kassler menar jag
  • detkanskefunkar
    sextiotalist skrev 2015-08-26 08:21:16 följande:
    Det gör jag utan problem, dessutom älskar jag råbiff och vill ha biffen väldigt blodig
    Urk! Nej, tack. Som jag skrev ovan så vill jag ha mitt kött så välstekt att min man brukar säga att jag vill ha det kremerat .

Men det är ju tur att smaken är olika.
  • Rocket Mania
    detkanskefunkar skrev 2015-08-26 08:00:32 följande:
    Ja, jag tycker att det är fruktansvärt äckligt att smaka av rått kött.  Vet att det finns fler som gör så, men för mig är det bland det absolut vidrigaste som finns.
    Ok, det tycker inte jag. Älskar råbiff och carpaccio och har inga problem att smaka av köttbullssmet osv. 
  • Duckan

Blodpudding är Usch!

Har ingen sån där hemsk mathistoria. Som barn tyckte jag att det mesta var äckligt så varje måltid var lite en kamp. Var känslig (är fortfarande till viss del) för konsistenser och åt extremt lite allt som oftast.

• fluu

Urk, nej.... Detta är också en maträtt som verkligen smakar blod och död.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Voluptuous Shalimar

Haha, idag håller jag med dig på alla punkter!

sextiotalist skrev 2015-08-26 08:21:16 följande:
    Jag med! ÄLSKAR rått kött! När jag ska tillaga nötfärs i stekpanna är det SVÅRT att låta bli att salta och peppra och hälla lite olja på den färs i pannan som ännu inte är stekt och "smaka" en hel del. 

Frukt i mat är jätteäckligt och söta smaker till kött är bara så konstigt och läskigt att jag inte kan förstå hur man är funtad när man vill ha FRUKTGELÉ till STEK. Och all sorts majonnässallad med frukt i, uäääääk!

• Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-26 18:46:14 följande:

Ovanstående avsåg "sextiotalist". 
  • Vestra
    kajsaemma skrev 2015-08-25 15:25:18 följande:

Hehe, min farmor hade också socker i. Även i vanliga makaroner. Minns så väl när jag skulle äta makaroner och köttfärssås. Vilken chock!
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Aniiee

Måste säga att folk har haft konstiga mor/farmödrar...... Min egen mormor hade aldrig socker i stuvade makaroner. Fat å andra sidan hade väl vi ungar ketchup till, så det är väl hugget som stucket Oskyldig

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • sextiotalist
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-26 18:46:14 följande:

Jag med! ÄLSKAR rått kött! När jag ska tillaga nötfärs i stekpanna är det SVÅRT att låta bli att salta och peppra och hälla lite olja på den färs i pannan som ännu inte är stekt och "smaka" en hel del. 

Frukt i mat är jätteäckligt och söta smaker till kött är bara så konstigt och läskigt att jag inte kan förstå hur man är funtad när man vill ha FRUKTGELÉ till STEK. Och all sorts majonnässallad med frukt i, uäääääk!

Du också, jag brukar skära av en bit när jag steker pannbiff, det stekta ytan runt den inte stekta färsen, mums. Men jag är noga, jag gör bara så vid nötfärs.
    Däremot skippade jag allt sådant när jag var gravid.

Ja, dessa majonässallader med frukt i, rysningar, gelé till kött och bör väl tillägga, jag gillar inte heller ketchup, för sött
  • Duckan

Sällar mig till det råa köttfärsfolket. Jag är förste smakare hemma. Mums!
    Äter också råbiff och carpaccio med glädje,.

• Voluptuous Shalimar
    sextiotalist skrev 2015-08-27 08:30:59 följande:
    Du också, jag brukar skära av en bit när jag steker pannbiff, det stekta ytan runt den inte stekta färsen, mums. Men jag är noga, jag gör bara så vid nötfärs.
    Däremot skippade jag allt sådant när jag var gravid.

Ja, dessa majonässallader med frukt i, rysningar, gelé till kött och bör väl tillägga, jag gillar inte heller ketchup, för sött
    Ja, åååh, precis nybrynt färs ihop med rå, lite salt på - smälter ju i munnen! Och råbiff med hackad lök, kapris, saltgurka, rödbeta och rå äggula, yummm! Men inte heller jag när jag är gravid, nej. 
    Duckan skrev 2015-08-27 08:46:19 följande:
    Det är ju fantastiskt gott! Alltid när jag hör att någon gillar råbiff, förutsätter jag att denne även gillar stekt lever, surströmming, pölsa och andra "speciella" rätter (eftersom jag gör det). Men så är det ju inte alltid...
  • sextiotalist
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-27 14:18:55 följande:
    Ja, åååh, precis nybrynt färs ihop med rå, lite salt på - smälter ju i munnen! Och råbiff med hackad lök, kapris, saltgurka, rödbeta och rå äggula, yummm! Men inte heller jag när jag är gravid, nej. 
    Duckan skrev 2015-08-27 08:46:19 följande:
    Det är ju fantastiskt gott! Alltid när jag hör att någon gillar råbiff, förutsätter jag att denne även gillar stekt lever, surströmming, pölsa och andra "speciella" rätter (eftersom jag gör det). Men så är det ju inte alltid...
    Nix, jag gillar inte stekt lever inte heller pölsa, surströmming har jag ännu inte fått nöjet att pröva. Men jag gillar ostron, men tycker rysk kaviar är överreklamerad
  • Voluptuous Shalimar
    sextiotalist skrev 2015-08-27 14:22:56 följande:
    Nix, jag gillar inte stekt lever inte heller pölsa, surströmming har jag ännu inte fått nöjet att pröva. Men jag gillar ostron, men tycker rysk kaviar är överreklamerad
    Det sista är vi iallafall överens om. Ostron är jättegott och rysk/iransk kaviar är mer eller mindre pengarna i sjön. 
  • Kaksmulan83

blodpudding är nog det sista jag skulle äta, det är har inte något med vad det är gjort på utan det är smaken, när man var liten och gick till bamba och det fanns inget annat att äta tillsammans med lingonsylt som är precis lika äckligt. Det finns en rad saker som jag ABSOLUT inte skulle äta och det är 1.Blodpudding, 2. Lingonsylt och 3. Vattenkastanj (sådana som finns i wook-grönsaker)

• Lets_feast

När vi ändå pratar om äcklig mat så kan ni spana in vår youtube kanal, där äter vi all möjlig äcklig mat såsom one century egg (tusenårigt ägg), surströmming, hundmat, dricker 4L mjölk osv osv :) spana gärna in oss och prenumerera om ni känner för det, vi finns även på Facebook under namnet Lets Feast

Svar på tråden Äcklig mat