• Anonym (Nash)

Jag älskar honom men vill lämna?

Jag älskar min sambo. De gör jag verkligen och vi har de bättre än någonsin men jag vill inte stanna i relationen.

Vi har haft ett par svåra år. Hela vår relation har varit tuff. Många tårar och mycket frustration.

Vi har haft perioder då vi båda har velat ge upp, vi båda har gett upp men alltid hittat tillbaka.

Jag älskar denna människa men jag blir en annan när jag är med honom. Jag vet inte vem jag är med honom. Jag försvinner.

Hur förklarar du för en människa som du älskar o som vill dela resten utav sitt liv med dig att du inte vill att de ska vara ni?

De sista jag vill det är att såra honom.

• Svar på tråden Jag älskar honom men vill lämna?
  • sextiotalist

Det är bättre att såra sig själv?
    Ja, vissa beslut man tar i livet sårar man andra. Men tänk så här istället, är det bättre att ha honom kvar under felaktiga förutsättningar istället för att bryta och låta er båda få friheten att hitta en partner (eller inte alls) som gör att ni båda mår bra.

Hur hade du känt själv?
    Hade du velat att en man levde ihop med dig endast för att han inte vill göra dig ledsen, men vantrivdes i förhållandet och längtade bort hela tiden.

• Anonym (Nash)

Du har helt klart en poäng och jag känner mig som en lögnare som stannar kvar.

Men samtidigt så tänker jag "Vad var meningen med allt om de bara ska ta slut nu?"

• sextiotalist
    Anonym (Nash) skrev 2015-08-24 10:36:53 följande:

Du har helt klart en poäng och jag känner mig som en lögnare som stannar kvar.

Men samtidigt så tänker jag "Vad var meningen med allt om de bara ska ta slut nu?"

Meningen (om man nu ska leta efter en sådan) är att du har lärt dig vad det innebär att bo med en annan, du har varit med om resan blir förälskad, kär och att känslorna försvinner.
    Dvs du är mer erfaren än innan du gick in i ditt förhållande.
  • Anonym (Separation)
    Anonym (Nash) skrev 2015-08-24 10:17:19 följande:

Jag älskar min sambo. De gör jag verkligen och vi har de bättre än någonsin men jag vill inte stanna i relationen.

Vi har haft ett par svåra år. Hela vår relation har varit tuff. Många tårar och mycket frustration.

Vi har haft perioder då vi båda har velat ge upp, vi båda har gett upp men alltid hittat tillbaka.

Jag älskar denna människa men jag blir en annan när jag är med honom. Jag vet inte vem jag är med honom. Jag försvinner.

Hur förklarar du för en människa som du älskar o som vill dela resten utav sitt liv med dig att du inte vill att de ska vara ni?

De sista jag vill det är att såra honom.

Är lite i samma situation som du och vet hur jobbigt det kan vara. Har fortfarande känslor för min fru men förhållandet fungerar inte. Vi har pratat om det många gånger men hon vill forsätta att försöka men jag känner att vi redan har gjort tillräckligt många försök. 

Hemskt att behöva göra någon som man levt med så länge och fortfarande känner för så illa :/

Träffade desutom någon som jag verkligen tyckte om och förlorade henne för att jag inte kunde slita mig fri. Ångrar mig bittert att jag inte hade kraft nog att göra det enda rätta.

Mitt råd är att prata om det och se om ni kan hitta någon lösning på vad det är som får dig att känna att du försvinner. Finns det ingen lösning så återstår tvärr bara att avsluta. Gör inte som jag och dra ut på det för det blir bara jobbigare för er båda.

Styrke kram till dig!

En som vet hur det är
  • Anonym (Nash)

Tack för de fina rådet! Båda två!

Men jag vet verkligen inte hur jag ska öppna ett sådant samtal!?!?

Vad säger man?

• Anonym (Separation)
    Anonym (Nash) skrev 2015-08-25 09:42:38 följande:

Tack för de fina rådet! Båda två!

Men jag vet verkligen inte hur jag ska öppna ett sådant samtal!?!?

Vad säger man?

Det är svårt men börja med att säga det du känner eller delar av det men håll fokus på dina känslor och inte det som du tycker att han gör fel. Så slipper du att han fastnar i att försvara sig. Sen vart samtalet tar vägen beror ju på vad du vill. Jobba på det eller avsluta.

Under min separation så har vi messat väldigt mycket vilket gör att man har tid att formulera sig och tänka efter innan man svarar. Finns givetvis naktdelar med det också men jag tycker det funkar.

Kanske ett sätt att starta diskutionen genom att skriva det du känner.
Svar på tråden Jag älskar honom men vill lämna?