sportpappa skrev 2015-08-24 18:44:44 följande:
Mitt inlägg där gällde bara om det avtalet var gjort som konsument. Inte företag som är fallet här. Om du som konsument använder tjänsten under tiden då du har ångerrätt så har företaget rätt att få ersättning för det du nyttjat. Eftersom numret inte var flyttat ännu så har de alltså inte nyttjat tjänsten.
Om man köper en bil på distans och inte använder den (dvs. låter den stå kvar hos bilhandlaren) så behöver du inte betala något eftersom du inte nyttjat den. Just för en bil kan det dock gälla lite andra regler kring eftersom man är skyldig att försäkra och skatta ett fordon så kostnader kommer att uppstå. Sen tror jag att det är sällan man köper ett fordon på distans och distansavtalslagen blir gällande. Bil är ett specialfall så din jämförelse haltar ganska kraftigt.
Vidare blir det en del skillnader på en tjänst och en produkt. Den största skillnaden är att produkter slits. Om produkten fått en värdeminskning så är man skyldig att ersätta den.
Nu krånglade du till det onödigt mycket :)
Är fortfarande nyfiken på vad det är för ab. TS tecknat.
Om du betalar 249:- för 1GB känns det rimligt att komma undan med 299:- för 3GB (om det finns ett sådant alternativ) då har du samma kostnad som förut och kan släppa hela grejen.
Men det är en spekulation såklart :)