tidig skolstart?
Jag håller med de som skriver att det kan vara mycket varför självförtroendet om man är bland de äldre i klassen. Jag föddes några veckor för tidigt, i slutet av december, och skulle, alltså, egentligen ha varit född i januari året efter s a s. Jag tror att det hade varit jättebra för mig att få vars äldst i klassen och inte yngst. Inte minst för att jag hade ett äldre syskon och, i och med det, alltid fick känna mig mindre och "sämre" på allt.
Min son, som är född i slutet av oktober, har precis börjat i första klass och kom då direkt från förskolan (visserligen med en anpassning för att ge honom litet "6-års"-verksamhet där). Han fick då gå ett år till med sin bästis, som är född i början av januari året efter, och det hoppas vi var ett bra beslut.
Redan märker man att det är de äldsta barnen i klassen som är "kaxigast", förhoppningsvis håller det inte i sig....
Sonen lärde sig, för övrigt, att läsa när han var 4 år.
Sonen leker, förresten, mycket bra med barn som är både 2 och 3 år äldre, på fritiden.
TS: kan din dotter cykla, simma mfl fysiska aktiviteter - det är viktigt om hon ska tampas med att vara yngst. Att hon kan läsa är inget övriga barn kommer att "imponeras" av.
Hoppas att allt går bra - oavsett vilket beslut ni fattar.