• Varit där

tidig skolstart?

Min dotter är 4 och hon är som ditt barn ts väldigt framåt och kan läsa lätta ord med stora bokstäver och så som du beskriver. Jag funderade oxå på att prata med de på dagis om det men jag har min mamma som jobbar i skolan och hon sa att det nu förtiden finns möjligheter för de som är framåt så jag tänker vänta och se :)

• Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 16:50:14 följande:

Fortfarande handlar det väldigt lite om teoretiska kunskaper. Det kan man lätt som lärare anpassa. Min äldsta läste lättlästa böcker som 4-åring med små bokstäver. Pojke som är född i slutet av december. Han går i tvåan nu och barnen i klassen har kommit väldigt olika långt med ex läsning och arbetar individuellt på många sätt. I förra klassen hade jag en pojke som var ett år yngre. Kunskapsmässigt var han helt i nivå, egentligen, men han nådde ändå inte alla kunskapskraven sista året på högstadiet beroende på sociala omständigheter. Han gick om ett år och då löste det sig. Han var helt enkelt inte redo för kraven på högstadiet på andra sätt. Man måste ha ett långt perspektiv. Kan fungera bra, men som sagt mycket mer komplext än teoretiska kunskaper som 5-6-åring.

Jo exakt, det var och är det min mamma har berättat för mig med. Dock så uppmuntrar vi henne och hon har pysselböcker som är till för att tex läsa och räkna. Men jag tänker inte heller pusha henne eller så utan att de sker när hon vill :)
  • Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 20:01:03 följande:

Ja, självklart ska man uppmuntra. Min äldsta är långt framme teoretiskt och är ett "skolbarn" så till vida att han har lätt för att sitta koncentrerat länge med en uppgift, men han är liten på andra sätt. Bättre för honom att gå med sin årskull och få uppgifter som är anpassade efter var han ligger teoretisk. Det vinner han ju på i längden.

Japp :) vi ska nog låta henne vara om inte hennes lärare skulle säga något
  • Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 20:01:03 följande:

Ja, självklart ska man uppmuntra. Min äldsta är långt framme teoretiskt och är ett "skolbarn" så till vida att han har lätt för att sitta koncentrerat länge med en uppgift, men han är liten på andra sätt. Bättre för honom att gå med sin årskull och få uppgifter som är anpassade efter var han ligger teoretisk. Det vinner han ju på i längden.

Japp :) vi ska nog låta henne vara om inte hennes lärare skulle säga något
Svar på tråden tidig skolstart?