Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 16:50:14 följande:
Fortfarande handlar det väldigt lite om teoretiska kunskaper. Det kan man lätt som lärare anpassa. Min äldsta läste lättlästa böcker som 4-åring med små bokstäver. Pojke som är född i slutet av december. Han går i tvåan nu och barnen i klassen har kommit väldigt olika långt med ex läsning och arbetar individuellt på många sätt. I förra klassen hade jag en pojke som var ett år yngre. Kunskapsmässigt var han helt i nivå, egentligen, men han nådde ändå inte alla kunskapskraven sista året på högstadiet beroende på sociala omständigheter. Han gick om ett år och då löste det sig. Han var helt enkelt inte redo för kraven på högstadiet på andra sätt. Man måste ha ett långt perspektiv. Kan fungera bra, men som sagt mycket mer komplext än teoretiska kunskaper som 5-6-åring.
Jo exakt, det var och är det min mamma har berättat för mig med. Dock så uppmuntrar vi henne och hon har pysselböcker som är till för att tex läsa och räkna. Men jag tänker inte heller pusha henne eller så utan att de sker när hon vill :)