• tulip79

    När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?

    Vad var det som avgörde att ni bytte till framåtvänd bilbarnstol? Var det barnets ålder eller storlek? I så fall, hur gammalt var barnet eller längd/vikt?

  • Svar på tråden När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?
  • Erizajo

    När barnen satt ihopklämda och inte kunde ha benen på ett vettigt sätt, strax före fyra år var båda. Längd vet jag inte

  • Valkyria75

    När barnet var för stor för den stol vi hade. Det var precis innan han fyllde 4. Hade egentligen velat vänta lite till. Men han var 112 cm så det fick bli så.

  • Alexi

    Vi byter vid femårsdagen (de får stol i present). Eftersom riktmärket är minst fyra år så tycker jag fem år är lagom.

  • Almina

    Sonen är bara 2,5 år så det är inte aktuellt än på länge. Men planen är att när sonen har växt ur sin nuvarande stol så skaffar vi den största (med längst rygg) som finns då. Jag vill att han sitter bakåtvänd så länge det bara är möjligt, eftersom det är säkrast.

  • Sisisisi

    När de växte ur de största stolarna på längden och det inte längre var möjligt att åka bakåt. Båda barnen var då 118 cm och drygt fem år. Eftersom det är så pass mycket säkrare att åka bakåt så skulle jag aldrig byta till en framåtvänd stol innan jag var tvungen.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Margaux

    Strax efter 4 år... För då var lillasyster så stor att hon behövde ny stol. Min 4 åring var normalstor och vi hade/har en Britax med god plats.

  • MrsP79

    Första bytte till framåtvänd när han var ca 4,5 tror jag, då blev det helt enkelt för trångt. Andra bytte redan vid 3,5 eftersom han var väldigt åksjuk. Funkade inte att åka bil mer än 5 minuter innan han spydde. Ville egentligen inte sätta honom framåtvänd redan då såklart, men det funkade inte. Trean kommer sitta bakåtvänd så länge det går, fyran likaså.

Svar på tråden När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?