• mickaa

    PCO, många försök, BIM i september

    Hej alla. Kul o läsa att de finns fler som en själv. Har själv ganska jobbig pcos. Mkt problem med behåring, hyn o mensen ska vi inte tala om. Sådär en 2 gg året om jag har tur. Ja kan inte ens räkna ut när äl ska vara. Men just nu äter jag provera o ska kicka igång mensen om några dagar. Sedan äter jag letrozol för att få äl . Ingen av er som äter tabletter för att få igång allt där inne? Eller kör ni som vanligt o försöker pricka rätt? Jag känner ingen som har pcos då blir här man får dela med sig o ta till sig nya saker, o disskutera allt. Hoppas det går vägen för er alla.=)

  • mickaa
    Annixen skrev 2015-09-12 20:39:13 följande:

    Hej!

    Har också PCOS , mens ca 2 gg/ år. Det går väl inte att beräkna ÄL då?

    Tips?

    Är sugen på en vår/ sommar bebis.


    Typ omöjligt. Ja ringde bara till gyn o sa att ja har pcos så fick jag komma dit o få tabletter o undersökning ovs först blodprovet o så för att kolla hormoner i divsm. Behöver ej "försöka" innan eftersom de vet att de inte går. Så ring gyn o så ser dem i din journal att du har pcos. Säg oxå att mensen e så pass gles så hjälper de dig direkt=) funka för mig iaf. O köp folsyra på apoteket o knapra varje dag. Ett annat tips är att sluta med kolhydrater. De fick min mens att komma lite oftare än 2 gg året o fick mina pcos symptom att minska radikalt efter bara en månad. Lycka till;)
  • mickaa

    Ja har aldrig kunnat veta om ja har äl. Men samtidigt har jag inte brytt mig då jag inte velat ha barn då. Men nu när jag vill ha barn så blire värre. Men ja har inte försök o bli gravid utan ja ringde bara direkt till gyn o fick medicin o sånt. Ja har försökt hålla koll på den glesa mensen med en mens app. Men de funkar typ bara på kvinnor som har mer regelbunden mens. Kört lite äl stickor när jag tror att de borde hända. Ja köpte billiga på ebay o körde varje dag i en månad men såklart fanns de ingen där ändå. Så har gett upp de. Ska börja med terozol på fredag så borde ha äl runt 26 -29 augusti. Ska in den 28e. Dock är det över helg så får testa hemma under helgen ifall den tänkt hälsa på:)

  • mickaa

    Hoppas på att de simmar åt rätt håll i helgen nu, äl nån gg denna helg med letrozol . Ultraljud på måndag men de trodde äl skulle vara runt 26 27 så får hoppas det går vägen. Sist hade jag en tom blåsa så förhoppningsvis ser dem en som är på g eller att den varit nu i helgen redan. ;) haft småkänningar av äl men jag är inte den bästa på o veta när det är. Får ligga i helt enkelt.

  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-09-27 19:45:39 följande:

    3 dygn nu sen jag tog sista Proveran och inte minsta antydning till att mensen är på väg. När man väl vill att mensen ska komma så dröjer den så klart!


    Den kommer nog;) min kom på 8e provera dagen redan. Ultraljud idag, var inte färdig utvecklad så tillbaka på onsdag o då blire spruta så ägget lossnar. Ska du köra pergotime el letrozol sen då?
  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-09-29 06:07:46 följande:

    Ja det gör den säkert men frustrerande att den dröjer nu när den kommit mellan 1-3 dagar efter avslutad kur innan. Nu har det gått 4,5 dygn. Känner lite molande så förhoppningsvis kommer den snart. Får inte dröja allt för många dagar till för då är jag iväg en långhelg i samband med ev äl.

    Jag ska äta pergotime igen så snart mensen behagar komma med start cd 5. Blir 3:e kuren nu vid syskonförsöken


    håller tummarna för att den dyker upp nu;) dina tidigare barn är de oxå med hjälp eller kom de till utan tabletter ovs? Själv var jag vid gyn igår, ägget hade växt på sig så ska ge mig själv ovitrelle spruta på fredagskväll o sen e de bara o kära igång under helgen. Doktorn sa att blev ja inte gravid nu kunde han sluta som gynekolog. Ingen press:)
  • mickaa

    HJÄLP! Äl i lördags av Ovitrelle spruta o letrozol.kan grav test visa positivt redan 2 dagar efter ÄL. ? Kan graviditetstest ge positivt resultat om man just haft äl?

  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-05 16:58:09 följande:

    Om jag nu inte har helt fel för mig (då jag själv aldrig tagit äl spruta) så får man alltid positivt gravtest direkt efter äl-spruta. Brukar inte kunna testa tidigt då utan har för mig att det måste gå minst 10 dagar eller så innan man kan få ett riktigt plus. Så tyvärr säger inte ditt plus nu något alls. Tror inte det är möjligt att få plus så snart efter äl ändå.


    Nej var lite det jag kände oxå. Gyn sa inget om det men får avvakta 2 veckor o se igen. Tack för svar:)
  • mickaa

    12 dagar efter äl o negativa gravtest. Gyn sa att ja kan köra igång med provera o letrozol om ja inte va gravid. Tror ni det ännu är för tidigt att börja om igen? Ja kan inte vänta på om ja får mens el ej för ja har bara mens 2 gg året. Borde testen visat om de finns något där inne nu? Vet inte om provera kan skada om de skulle finnas något där inne? Hur har ni gjort när ni börjat er andra kur? Tacksam för svar.

  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-14 09:33:03 följande:

    Du bör nog väntat åtminstone till 14 dagar efter äl. De kan ju vara så att du plussar sent också.

    Nu vet jag inte om du brukar ha äl oftare av dig själv än de 2 ggr per år du får mens. Men för mig brukar det vara så att om jag får äl så kommer också mensen ca 14 dagar efter äl varit. Får jag däremot ingen äl så kommer heller inte mensen på länge. Så hade det varit jag så hade jag nog väntat åtminstone till 16 dagar efter innan jag började med medicin för att framkalla. Är ju skönt om den kommer spontant då jag haft en del biverkningar när jag ätit provera.


    Hej tack för svar. Jag har inte en aning om jag har äl under månaderna jag har utebliven mens. Har känt att jag haft typ mensvärk några dagar men inte kommit något o gravtestet är så negativt de bara kan bli. Får avvakta tills nästa vecka för säkerhetskull tror jag. Vill ju inte skada ifall de finns något där. Men hur vanligt är det att plussa efter negativt test efter typ 17 dagar om de negativa var typ 11 dagar efter äl. Ja hade ÄL den 3e oktober.
  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-14 12:04:59 följande:

    Tror de flesta får positivt på gravtest 14 dagar efter äl då man ju brukar räkna det som bim (när mensen borde komma). 11 dagar efter kan ju vara för tidigt men beror ju också vad man testar med för test då de är olika känsliga.

    Om du inte vet helt säkert när äl har varit heller så kan den ju varit någon dag senare så då är det ju ännu tidigare.

    Så du måste nog tyvärr vänta några dagar till innan du vet säkert.


    Denna månad hade ja den 3e tog ovitrelle spruta för det. Men antar att de e bäst o hålla ut lite till. Man vill ju bara att de ska ske på en handvändning men de är som de är? hur gåre för dig då?
  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-15 07:24:54 följande:

    Ok då kan du ju vara rätt säker på när äl var denna gången. Håller tummarna att det blir ett sent plus.

    Jag har inga som helst känningar om att äl ska vara på gång nu vilket jag borde ha tycker jag om de var 17 mm i tisdags. Så jag börjar allt mer ställa in mig på att börja med provera igen nästa torsdag.


    Fick du inget återbesök typ 2 dagar senare för o kolla att den växt som den ska? När min var 15 mm ville han att ja skulle komma igen 2 dagar senare för o veta exakt när den ska komma o sen ge spruta därefter. Brukar du alltid känna när du har äl? Inte alla som känner det. Du får köra med äl tester o se. Den borde vara redo typ i morgon kan jag tycka
  • mickaa

    Vart bara negativt, börjat ny kur mes provera sen letrozol igen. Mår inte speciellt bra av alla tabletter känner jag. Ont i huve, trötr och illamående. Fler som känner av kurerna. ?

  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-18 20:17:53 följande:

    Nej vad trist att det inte tog sig denna gången. Håller tummarna för att det går bättre nu.

    Provera har jag fått en del negativa effekter av som illamående och vallningar. Var värst när jag tog första omgången och då åt dem på morgonen. Sen dess har jag tagit dem på kvällen och mått mycket bättre och bara blivit trött. Pergotime har jag inte känt av så mycket mer än väldigt ömma äggstockar men det är ju lite poängen med behandlingen.

    Ser inget bra ut för mig heller denna cykel. Ömmandet vid vänster äggstock har försvunnit helt så har inte tagit fler äl test efter mitt andra negativa igår morse. Är nu helt inställd på att det inte var äggblåsa som skulle släppa som läkare såg i tisdags och att det inte blir nog äl nu. Börjar med provera på torsdag på cd 16. Sen hoppas jag att mensen drar igång så snart som möjligt efter det.

    Känns surt med en cykel till spillo. Hade jag väntat lite till hade mensen kanske kommit så jag kunnat börja med pergo på rätt dag istället. Men så kan man ju inte tänka...


    Vad tråkigt att du missat en period helt. Man vill ju bara att de ska hända NU. Att vänta o vänta är inte kul. Fick min mens i morse redan så gyn ska ringa upp mig vid 11 för o bestämma ultraljudsdatum. Mensvärk sån helvetet förde den med sig såklart. Ja äter inte pergotime utan letrozol , varför har ja ingen aning om utan han sa att det skulle nog funka bättre. Hade fint ägg förra månaden men lyckades ändå inte fast jag tog ovitrelle. Får nog ligga i extra nu . Jag mår illa o ont i huve o svallningar till o från av alla tabletter, dem har hindrat mig från att jobba i helgen då jag haft extrem huvudvärk. Kan ju bero på stressen oxå. Hur länge har ni försökt? Vi började i maj iår men började inte med tabletter fören nu i september. Så de blir andra försöket för oss. Ha det bäst sålänge
  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-10-30 08:38:26 följande:

    Känns nästan som mensen är på gång här och hade lite spottings när jag var på toa nyss trotts två Provera tabletter kvar. Få gånger man längtat så efter mensen men vill bara komma igång med nästa försök.

    Sjukt trött nu oavsett hur mycket jag sover så måste bero på hormonerna i proveran. Kommer knappt ur sängen på morgonen och hela kroppen värker av trötthet. Sen somnar jag på soffan runt 21.

    Visst måste jag kunna avbryta proverakuren och skippa resten av tabletterna om mensen kommer? Poängen är ju och framkalla en blödning.


    Om du får mensen innan kuren är slut så ska du sluta med dem. Ja fick min på 3 dagen med provera ist för 12e dagen gyn sa att man ska sluta då o sen räkna äl efter fösta mens dagen. O sen ta pergotime letrozol vas du nu tar på 5e mens dagen som vanligt. Jag inväntar äl nu till helgen så ska ta äl test under dagen. O när den väl visar sig tar jag sprutan. Lycka till;)
  • mickaa
    Solrosen 83 skrev 2015-11-04 21:32:09 följande:

    Hur har det gått för dig? Blev det något pos äl-test i helgen så du har fått tagit sprutan?

    Här kom mensen igår så på lördag blir det pergostart igen.


    Härligt då är du igång iaf. Nej som valt är äl sen trots hjälpmedel. Fick ett positivt idag med apotekets äl.test men negativt med ett annat billigare. Fick testa en gg till under dagen idag . Chansade att de va positivt , använde apotekets sist o den prickade Så får lita på den. Fick inge ultraljud denna gg så svårt o veta hur ägget är, sist så växte den lite sakta. Men Tog sprutan nu vid 11 , så blir hem o gosa lite ikväll o I morgon. Men fortsätter med äl test i morgon för o vara säker att ja inte tog den för tidigt o har jag gjort de finns de risk att missa så får köpa fler testee;) evigt krångel dehär med o skaffa ungar.:)
  • mickaa

    Hej igen alla. Har en fundering. Tog ovitrelle I torsdags för äl visade positivt. Körde runt i sänghalmen från o med onsdag tom lördag. Jag vet att ovitrelle ger falskt plus på gravtest men hur är det med äl test. Jag tog ett imorse bara för o kolla att äl var över men den visade glad gubbe med clear blue test. Testet ska väl bara visa de två mest fertila dagarna inte 4 dagar i rad? Kan sprutan påverkar testet negativt tro? Har försökt läsa men det står inte mkt om de. Pratade med gyn ang att sprutan ger plus på gravtest upp till 10 dagar o de visste inte ens dem om så känns inte som någon idé att fråga dem om detta heller. Har jag missat äl då kanske? Känns lite förvirrande.

Svar på tråden PCO, många försök, BIM i september