Marye skrev 2015-08-27 12:11:34 följande:
Jag anpassar ju mina tider efter barnens tider. Jag förstår att vissa börjar kl 7, men det finns som sagt fritids. Vi bor inlägenhet i en lite större stad. Jag löser nyheterna varje dag och ser försök till kidnappning, våldtäktsförsök eller rån mot små barn.
På vilket sätt tar mina barn skada av att de har en mamma som visar sig bry sig om dom?
Även en förälder som inte är med bryr sig om sina barn, men de gör det på ett annat sätt.
Om vi låter bli att peka på just dig utan ser lite mer generellt så är omtänksamhet positivt upp till en viss nivå där det istället slår om och blir negativt. Man skapar en falsk trygghet eftersom den då bara finns där när mamma (eller pappa eller vem det nu må vara) är med och barnet klarar sig sämre, känner sig mindre trygg och osäker när mamma inte är med jämfört med ett barn som är mer van att klara sig självständigt. Det ger ungefär samma effekter som curling m.a.o.
Jag anser att utveckling till självständighet också är ett sätt att bry sig om sina barn.
En bra balans mellan att vara med, hjälpa till, stötta o.s.v. och att låta barn utveckla sina egna förmågor att klara sig självständigt tycker jag är det mest sunda. Exakt hur det bör se ut skiljer sig förstås från fall till fall där individuell mognad och förnuft samt miljön man lever i är betydande faktorer.