• Marye

Varför följer ni inte era barn till skolan?!

Varje dag när jag följer med barnen till skolan ser jag massa barn som går själva (?)

Vart är föräldrarna? Varför följer man inte sina barn och ser till att de kommer till skolan i säkerhet.

Har föräldrar blivit lata eller har föräldrar helt slutat bry sig om sina barn? Det tar en sekund för någon att dra in barnet i en bil, det tar en sekund för ett barn att bli påkört. Är det inte värt att lägga ner de där ynka minuterna att följa med barnen?

• Svar på tråden Varför följer ni inte era barn till skolan?!
  • micromat
    Marye skrev 2015-08-26 09:28:06 följande:

Någon kommer och erbjuder dig skjuts eftersom din mamma är sjuk. Då är du som vuxen smart nog att inte sätta dig i bilen.

Medan en 6-åring lätt kan bli manipulerad och lurad att gå in i någon annans bil.

Förstår du skillnaden nu?

Det är därför man lär barn att dom inte ska följa med främlingar...
  • blomman 2

Jag är mamma till en 7-åring som är väldigt självgående och trygg som jätte gärna vill cykla till skolan själv. Det är 1.3 km till skolan. Jag tucker att det är för långt att cykla hela biten själv så jag följer henne mer än halva vägen. Vi bor i ett område med både höghus, villor och radhus. Mycket lummiga grönområden,rätt säker skolväg. Det jag oroar mig mest över är om hon ramlar med sin cykel om hon skulle åka hela vägen själv och ingen vuxen är i närheten...för det cyklas väldigt mycket till skolan och barn kommer farande från alla hörn och kanter. Hon har ingen kompis att följas åt med få kompisarna bor åt ett annat håll,tyvärr...för då kan de hjälpa varandra om en olycka skulle inträffa. Vi möts e-förvaltningen på halva vägen både till och från skolan.en trygghet för oss båda och att vi bygger upp tillit och självständighet som passar oss båda. Vintertid kommer vi att göra detsamma så länge vi ser att det finns andra barn som GÅR skolvägen i mörkret. Men kommer även att hämta och lämna hela vägen också för att ha koll på saker och ting som gäller xtraklädsel info mm.

Marye skrev 2015-08-26 08:43:33 följande:

Varje dag när jag följer med barnen till skolan ser jag massa barn som går själva (?)

Vart är föräldrarna? Varför följer man inte sina barn och ser till att de kommer till skolan i säkerhet.

Har föräldrar blivit lata eller har föräldrar helt slutat bry sig om sina barn? Det tar en sekund för någon att dra in barnet i en bil, det tar en sekund för ett barn att bli påkört. Är det inte värt att lägga ner de där ynka minuterna att följa med barnen?

• whitestar

Jag o sonen har gjort upp om ett kodord om nån främmande person helt plötsligt vill att sonen ska följa med av nån anledning, då ska främlingen veta det kodordet! Han vet ju förståss att han inte ska följa med okända heller.

• blomman 2
    blomman 2 skrev 2015-08-27 11:07:21 följande:

Jag är mamma till en 7-åring som är väldigt självgående och trygg som jätte gärna vill cykla till skolan själv. Det är 1.3 km till skolan. Jag tucker att det är för långt att cykla hela biten själv så jag följer henne mer än halva vägen. Vi bor i ett område med både höghus, villor och radhus. Mycket lummiga grönområden,rätt säker skolväg. Det jag oroar mig mest över är om hon ramlar med sin cykel om hon skulle åka hela vägen själv och ingen vuxen är i närheten...för det cyklas väldigt mycket till skolan och barn kommer farande från alla hörn och kanter. Hon har ingen kompis att följas åt med få kompisarna bor åt ett annat håll,tyvärr...för då kan de hjälpa varandra om en olycka skulle inträffa. Vi möts e-förvaltningen på halva vägen både till och från skolan.en trygghet för oss båda och att vi bygger upp tillit och självständighet som passar oss båda. Vintertid kommer vi att göra detsamma så länge vi ser att det finns andra barn som GÅR skolvägen i mörkret. Men kommer även att hämta och lämna hela vägen också för att ha koll på saker och ting som gäller xtraklädsel info mm.

Glömde poängen! Det kanske SER ut som om jag inte har någon koll att hon kommer fram till skolan tryggt,men det gör jag. Jag står inom rimligt avstånd och ser till att hon tar sig till skolan tryggt. Det är så mycket som spelar in när det gäller att släppa på sin trygghetszon,som det har nämnts här i tråden. Det viktigaste måste ändå vara att göra det som känns tryggast för gemene man och inte låter sig påverkas över hur andra gör. Vi kan omöjligt veta vad andra har i sitt bagage. Det är många som är överbeskyddande,även jag till viss mån,så man får överväga allt och tänka efter vad som är rimligt. Inte lätt när det handlar om det käraste vi har<3
  • Tom Araya
    Marye skrev 2015-08-26 08:43:33 följande:

Nu har inte jag barn själv, men jag har en undran om varför det är så många som följer sina barn till skolan och så högt upp i åldrarna. Jag kan förstå att det inte riktigt är som när jag var barn (är 42), men inte är skillnaden större än att barnen kan vara ett år äldre idag än vad de var då och gjorde samma saker själva.

Vart finns behovet av denna överdrivna trygghet? Kidnappas många barn? Hur många barn och hur många vuxna skadas eller dör i trafiken och i vilka situationer? Problemet är nog snarare att för många föräldrar tar sina barn till skolan....i bil.
  • jessiejones

Jag har två stycken som går på lågstadiet 1:an och 2:an så de tar sällskap varje morgon, dock slutar de inte samtidigt så de får oftast ta sig hem själva. Vi bor i ett område som är bilfritt i själva området och det tar 5-7 min att gå ner till skolan, men visst ibland är jag bekymrad. Håller med dig om att det kan gå väldigt fort om man stöter på fel person. Jag anser ändå att man måste låta barnen få ta lite eget ansvar och är det ok för dem, så ser jag inga större bekymmer.

Alla föräldrar har ju inte möjligheten att följa med ner, hur gärna de än vill. Man ska inte ifrågasätta andra familjers val tycker jag och spä på ytterligare ett dåligt samvete. Jag tror och hoppas att de flesta av oss gör det bästa för sina barn och sin familj.

Inlägg som dina kan vara rätt provocerande men samtidigt nyttigt att diskutera just för att vi alla lever så olika liv och det måste vi lära oss att ta hänsyn till.

• Marye

Jag anpassar ju mina tider efter barnens tider. Jag förstår att vissa börjar kl 7, men det finns som sagt fritids. Vi bor inlägenhet i en lite större stad. Jag löser nyheterna varje dag och ser försök till kidnappning, våldtäktsförsök eller rån mot små barn.

På vilket sätt tar mina barn skada av att de har en mamma som visar sig bry sig om dom?

chrissandra skrev 2015-08-27 09:46:46 följande:

TS jag undrar om du jobbar? Vilka arbetstider har du i så fall?

Var bor du i förhållande till barnens skola?

Hur bor du? Bra område? Oroligt område? Villa? Lägenhet? Högst upp i ett tolvvåningshus eller på bottenplan? 

Allt sådant är avgörande för hur jag själv hade gjort plus mognadsgrad på barnen givetvis.

• Marye

Tyckte ditt svar var bra.

Förstår att det är provocerande , men min tanke är ju att väcka reaktioner, så fler bli uppmärksammade och att vi gemensamt kan försöka se till att vi slipper se nyhetsrubriker där barn råkat illa ut.

jessiejones skrev 2015-08-27 12:02:04 följande:

Jag har två stycken som går på lågstadiet 1:an och 2:an så de tar sällskap varje morgon, dock slutar de inte samtidigt så de får oftast ta sig hem själva. Vi bor i ett område som är bilfritt i själva området och det tar 5-7 min att gå ner till skolan, men visst ibland är jag bekymrad. Håller med dig om att det kan gå väldigt fort om man stöter på fel person. Jag anser ändå att man måste låta barnen få ta lite eget ansvar och är det ok för dem, så ser jag inga större bekymmer.

Alla föräldrar har ju inte möjligheten att följa med ner, hur gärna de än vill. Man ska inte ifrågasätta andra familjers val tycker jag och spä på ytterligare ett dåligt samvete. Jag tror och hoppas att de flesta av oss gör det bästa för sina barn och sin familj.

Inlägg som dina kan vara rätt provocerande men samtidigt nyttigt att diskutera just för att vi alla lever så olika liv och det måste vi lära oss att ta hänsyn till.

• Tom Araya
    Marye skrev 2015-08-27 12:11:34 följande:

Jag anpassar ju mina tider efter barnens tider. Jag förstår att vissa börjar kl 7, men det finns som sagt fritids. Vi bor inlägenhet i en lite större stad. Jag löser nyheterna varje dag och ser försök till kidnappning, våldtäktsförsök eller rån mot små barn.

På vilket sätt tar mina barn skada av att de har en mamma som visar sig bry sig om dom?

Även en förälder som inte är med bryr sig om sina barn, men de gör det på ett annat sätt.

Om vi låter bli att peka på just dig utan ser lite mer generellt så är omtänksamhet positivt upp till en viss nivå där det istället slår om och blir negativt. Man skapar en falsk trygghet eftersom den då bara finns där när mamma (eller pappa eller vem det nu må vara) är med och barnet klarar sig sämre, känner sig mindre trygg och osäker när mamma inte är med jämfört med ett barn som är mer van att klara sig självständigt. Det ger ungefär samma effekter som curling m.a.o.

Jag anser att utveckling till självständighet också är ett sätt att bry sig om sina barn.

En bra balans mellan att vara med, hjälpa till, stötta o.s.v. och att låta barn utveckla sina egna förmågor att klara sig självständigt tycker jag är det mest sunda. Exakt hur det bör se ut skiljer sig förstås från fall till fall där individuell mognad och förnuft samt miljön man lever i är betydande faktorer.

• Swagger
    Marye skrev 2015-08-27 12:11:34 följande:

Vad har du för jobb om du har en sån frihet att du helt kan anpassa dina tider efter barnet? Jag börjar tro att du inte har något jobb.
Svar på tråden Varför följer ni inte era barn till skolan?!