• sunshine93

Rädd att mitt barn har autism... :(

Hejsan Ts!

Nu är den här tråden lite gammal men din beskrivning av din dotter låter EXAKT som min dotter ( född 4 jan 2014) hon viftar mycket med armarna, öppnar och stänger sina händer när hon är ivrig , och GÅR MYCKET PÅ TÅ.

hur har det gått för din dotter nu?

Min dotter är nu 2 år och 1 månad gammal och prata fortfarande inte men BVC har skickat remiss till logoped.
    Min dotter säger bara orden dä(där) nej, heeei(hej) men hon säger dom orden när hon själv vill ...hon repeterar aldrig....så därför är jag inte säker på om hon verkligen säger dom orden eller om det bara kommer ur henne.

Jag förstår din oro om att inte kunna hantera om hon nu skulle få någon diagnos(jag är mamman och ja är orolig medans pappan tycker det är normalt att hon inte pratar ännu) det känns som att saker jag såg fram emot som t.ex att kunna prata med henne , ha konversationer med henne...känns så långt bort nu. Fast jag har påverkats mycket av vad andra säger(om hur min dotter inte pratar ännu, är det något fel på henne och sånna elaka saker) och sen så borde man INTE googla(något jag gjort ) för som andra skriver här så ska man inte måla up skräckscenarion i förväg.

• sunshine93
    ssa123 skrev 2016-02-04 22:32:17 följande:

Jag är i samma situation. Flicka född feb -14. Tufft är det

Då är våra döttrar nästan lika gamla

Hur går det för er nu?

Bup gör nu en utredning och det känns fortfatande jobbigt och sorligt men samtidigt är jag positiv och tänker att hon kommer utvecklas men på sitt sätt. Ett annorlunda sätt. Jag kan ge dig ett tips och det är att ladda ner MASSOR med appar med abc 123 pussel. Och pussel där man ska matcha ( ex. Lägga lika färg, form etc) Först gick det inget bra och jag var nära på att ge upp men en dag så bara började hon lägga lika och klarade alla pusseln.En otrolig känsla. Betyder säkert inget men för mig kändes det stort ....HON KAN
  • sunshine93
    Marie89 skrev 2016-02-05 12:32:01 följande:

Min tjej född mars - 14 har jag efter mycket kämpade fått komma till habiliteringen med. BVC så hela tiden att hon bara är lite sen. Hon är globalt utvecklingsförsenad, hon ligger ungefär ett år efter med allt. Hon håller på att lära sig gå men har inga ord och dålig ordförståelse. Allmänt dålig på att härma efter saker man gör, t.ex. pussla, bygga med klossar försöker jag nu lära henne och hon lär sig men det tar tid.

Det utreder inte för någon diagnos nu, just nu är det bara träning som gäller och att vi fick rådet att sätta henne på förskola 15 timmar.

Man måste slå sig fram i vården för att få hjälp, nu när vi fått komma till habiliteringen så får hon all hjälp som hon kan få vilket är helt underbart. Men det har krävts många tårar för att komma dit.

Hållet med dig !!! Om jag hade lyssnat på BVC så skulle vi ha väntat tills min dotter var 3 år innan något skulle göras. Jag tog själv kontakt överallt(bup och läkare ) och så myclet har hänt och vi har fått hjälp. Och ALLA säger samma - ju tidigare hjälp destå bättre. Vi bytte också BVC och den nuvarande är så mycket bättre. Dom tog vår oro på allvar.

Vi har också fått rådet om att hon borde börja på Förskola så nu står vi på kö. Jag kan också tipsa dig om appar. Dom har hälpt min dotter med pussel, bygga klossar, lägga lika

Hur går det för er nu? Hat teckenspråk hjälpt?

Vår nuvarande BVC-sköterska sa också något om teckenspråk och bildkommunikation men att det får vi vänta med tills bup skickar oss vidare till HAB tror jag.
Svar på tråden Rädd att mitt barn har autism... :(