Rädd att mitt barn har autism... :(
Min tjej
Min tjej
Min tjej född mars - 14 har jag efter mycket kämpade fått komma till habiliteringen med. BVC så hela tiden att hon bara är lite sen. Hon är globalt utvecklingsförsenad, hon ligger ungefär ett år efter med allt. Hon håller på att lära sig gå men har inga ord och dålig ordförståelse. Allmänt dålig på att härma efter saker man gör, t.ex. pussla, bygga med klossar försöker jag nu lära henne och hon lär sig men det tar tid.
Det utreder inte för någon diagnos nu, just nu är det bara träning som gäller och att vi fick rådet att sätta henne på förskola 15 timmar.
Man måste slå sig fram i vården för att få hjälp, nu när vi fått komma till habiliteringen så får hon all hjälp som hon kan få vilket är helt underbart. Men det har krävts många tårar för att komma dit.
Vi ska börja med TAKK nu för att utveckla språket (googla för mer info) och så ska vi börja med bilder som kommunikation. TAKK ska vi gå en kurs i nu i februari via habiliteringen, det ska kunna hjälpa mycket i språkutvecklingen.
Vi har gått en kurs i teckenstöd nu. Till att börja med har vi ca 10 tecken, t.ex äta, dricka, potta OSV. Känns som ordförståelsen har ökat, men har ju bara hållt på ca 2 månader. Har hört mycket positivt om det så tror det är bra.
Börja med några tecken kan ni ju göra i väntan på hab.spread signs heter en app som man kan söka på tecken