• Anonym (clementin)

att bara ge mina barn pengar och inte hans...

Jag har en fundering. . Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har ett barn sedan innan och min man har två sedan innan. Hans barn är här varann helg.

Jag har ärvt 1.5 miljoner av min pappa. Kan jag ge mina barn pengar, säg tex 100 tusen var och så får inte hans barn? Vi är ju trots allt en familj o jag o min man är ju gifta.

Jag vet att jag FÅR det men är det rättvist? Jag tror att jag kommer vilja ge dom summor lite då och då och då känns det lite konstigt att deras syskon får och mitt barn. Men samtidigt vill jag inte ge dom. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...
  • Anonym (Meja)
    Anonym (clementin) skrev 2015-08-26 12:48:16 följande:

Jag har en fundering. . Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har ett barn sedan innan och min man har två sedan innan. Hans barn är här varann helg.

Jag har ärvt 1.5 miljoner av min pappa. Kan jag ge mina barn pengar, säg tex 100 tusen var och så får inte hans barn? Vi är ju trots allt en familj o jag o min man är ju gifta.

Jag vet att jag FÅR det men är det rättvist? Jag tror att jag kommer vilja ge dom summor lite då och då och då känns det lite konstigt att deras syskon får och mitt barn. Men samtidigt vill jag inte ge dom. Hur resonerar ni?

Så länge du är helt ok med att om det blir arv från makens föräldrar så får alla barn utom ditt som du hade innan du träffade din man så är det väl bara att göra så som du tänkt.

Men om du tycker att det ev arvet skall gå till alla så bör alla få lika mycket nu.
  • Fin

Ja alla gör väl som man vill.

Men jag anser att är man en familj så är man i vått och tort.

och är 200000 värt att kanske orsaka avundsjuka eller något sådant inom familjen så för all del. Det här beror ju nog på hurdana personligheter det
    handlar om. 
    Kanske det skulle ha en otroligt positiv verkan på er allihopa om alla barnen fick samma?

Men kanske sätta in det på någon tidsbunden fond eller liknande och ge alla lika del i det?
    Då växer de snabbare också om det är större summa.

• Anonym (W)

Jag hade inte gett till bonus.

• Olympia

Ponera att du ger bonusbarnen en ordentlig hacka.
    Senare går ert äktenskap i putten.
    Hur glad kommer du att vara då över att ha givit bort flera hundratusen till bonusarna?

• My Little Man

Jag skulle inte gett till andras barn.

Sen måste du läsa en annan tråd här, som handlar om sparande, om du vill veta vad majoriteten hör inne tänker kring avundsjuka mellan barn. I den kommer det fram att det inte ens är orättvist att en förälder låter två av tre av sina barn få en miljon som är sparat till dem, och de tre minste får en 40-50 000 bara. Livet är nämligen inte rättvist säger de.

Och det håller jag ju med om i och för sig. I ditt fall är inte mannens barn dina, så då kan det i princip inte bli orättvist! De har ju andra föräldrar och det är det klart de förstår.

Ne, ge inget!

Bonusarna får bara lära dig att livet är orättvist.

• My Little Man

Sen måste du läsa en annan tråd här, som handlar om sparande, om du vill veta vad majoriteten hör inne tänker kring avundsjuka mellan barn. I den kommer det fram att det inte ens är orättvist att en förälder låter två av tre av sina barn få en miljon som är sparat till dem, och de tre minste får en 40-50 000 bara. Livet är nämligen inte rättvist säger de.

Och det håller jag ju med om i och för sig. I ditt fall är inte mannens barn dina, så då kan det i princip inte bli orättvist! De har ju andra föräldrar och det är det klart de förstår.

Ne, ge inget!

• My Little Man

Ne, ge inget!

• Anonym (Hmm)

Svår fråga,

Verkar som att man är mycket "mitt är mitt" och "ditt är ditt" i detta land.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-02 19:43:38 följande:

Svår fråga,

Verkar som att man är mycket "mitt är mitt" och "ditt är ditt" i detta land.

Nja det är väl mer "mitt är mitt, ditt är också mitt" när det kommer till bonusarna om man ska tro FL, Vilket jag innerligt hoppas är missvisande.
  • My Little Man
    Anonym (Hanna) skrev 2015-09-02 21:44:04 följande:

Nja det är väl mer "mitt är mitt, ditt är också mitt" när det kommer till bonusarna om man ska tro FL, Vilket jag innerligt hoppas är missvisande.

Gud! Va förväntar du av en bonusförälder egentligen? Av en extravuxen utan rättigheter? Skulle du gett din bästa väns barn pengar med?

Va än en bonusförälder företar sig, vilken roll hen än tar på sig, så tycker någon att det är fel! Det är alltid orättvist mot bonusbarn. Det är mycket synd om dem. Men när något är orättvis för de andra barnen är det bara för dem att lära sig att livet inte är rättvist...?! De får ju ha båda sina förälder hela tiden vilket upphäver allt som skulle kunde vara orättvist.

Alla bonusbarn gillar inte sina bonusförälder -det behöver absolut inte betyda att bonusföräldrarna har behandlat dem dåligt/fel. Alla vet hur barn kan vara.

De kan göra det mycket svårt för en bonusförälder (och andra) att gilla dem. Limesås kan ett ex göra det svårt.

En person som inte ens är förälder till barnen förväntad sätta alla sina känslor åt sidan och bete sig exemplariskt oavsett.

Sen ska de dela allt de har med dessa barn?

Nej det är inte något man kan förvänta att någon gör. Får man en jättenära och tajt relation så visst. Men det är det långt ifrån någon självklarhet att man får!!
Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...