Anonym (Hanna) skrev 2015-09-02 21:44:04 följande:
Nja det är väl mer "mitt är mitt, ditt är också mitt" när det kommer till bonusarna om man ska tro FL, Vilket jag innerligt hoppas är missvisande.
Gud! Va förväntar du av en bonusförälder egentligen? Av en extravuxen utan rättigheter? Skulle du gett din bästa väns barn pengar med?
Va än en bonusförälder företar sig, vilken roll hen än tar på sig, så tycker någon att det är fel! Det är alltid orättvist mot bonusbarn. Det är mycket synd om dem. Men när något är orättvis för de andra barnen är det bara för dem att lära sig att livet inte är rättvist...?! De får ju ha båda sina förälder hela tiden vilket upphäver allt som skulle kunde vara orättvist.
Alla bonusbarn gillar inte sina bonusförälder -det behöver absolut inte betyda att bonusföräldrarna har behandlat dem dåligt/fel. Alla vet hur barn kan vara.
De kan göra det mycket svårt för en bonusförälder (och andra) att gilla dem. Limesås kan ett ex göra det svårt.
En person som inte ens är förälder till barnen förväntad sätta alla sina känslor åt sidan och bete sig exemplariskt oavsett.
Sen ska de dela allt de har med dessa barn?
Nej det är inte något man kan förvänta att någon gör. Får man en jättenära och tajt relation så visst. Men det är det långt ifrån någon självklarhet att man får!!