Präst och tattuerad, ok eller inte?
Hej! Jag undrar lite vad folk anser om denna fråga att en präst är tattuerad? Då menar jag att man är rätt så hårt/mycket tattuerad. Är detta ok eller inte?
Hej! Jag undrar lite vad folk anser om denna fråga att en präst är tattuerad? Då menar jag att man är rätt så hårt/mycket tattuerad. Är detta ok eller inte?
Det bero väl helt o hållet på motiv o vart man är tatuerad.
Vi kan titta på vad biben säger om detta:
3 Mosebok:
26Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning. 27Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget 28och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.
Jag menar då inte några slags kränkande motiv av symboler eller annat slag och varsomhelst på kroppen förutom kanske i ansiktet tänkte jag.
Jag menar då inte några slags kränkande motiv av symboler eller annat slag och varsomhelst på kroppen förutom kanske i ansiktet tänkte jag.
3 Mosebok:
26Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning. 27Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget 28och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.
Helt OK. En av prästerna i församlingen jag jobbade var synligt tatuerad, bl a en rätt rejäl som ofta syntes även under gudstjänsterna. Visst var en del, särskilt äldre, negativa till det i början men prästen blev väldigt populär mer tiden.
Präster kommer ju i alla former och personligen tycker jag att det är väldigt uppfriskande med präster som är lite "annorlunda" på något sätt. Förr upplevde jag ofta att prästerna var mer musgrå...
Men har inte präster rätt så täckande kläder så vem skulle se?
Jag är inte troende och har inte så mycket kontakt med präster, personligen skulle jag inte bry mig alls om en präst är täckt i tatueringar, hans/hennes kropp att utsmycka som de vill. Om det nu inte rör sig om swastiskor eller liknade med samma laddning men ingen borde ha sådana..
Maken som är katolik tycker att präster får göra som de vill, deras kropp deras beslut.
3 Mosebok: