• qvinnan89

Präst och tattuerad, ok eller inte?

Hej! Jag undrar lite vad folk anser om denna fråga att en präst är tattuerad? Då menar jag att man är rätt så hårt/mycket tattuerad. Är detta ok eller inte?

• Svar på tråden Präst och tattuerad, ok eller inte?
  • LaLola

Det bero väl helt o hållet på motiv o vart man är tatuerad.

• Iarwain

Vi kan titta på vad biben säger om detta:

3 Mosebok:
    26Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning. 27Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget 28och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.

• qvinnan89

Jag menar då inte några slags kränkande motiv av symboler eller annat slag och varsomhelst på kroppen förutom kanske i ansiktet tänkte jag.

• LaLola
    qvinnan89 skrev 2015-08-26 14:09:40 följande:

Jag menar då inte några slags kränkande motiv av symboler eller annat slag och varsomhelst på kroppen förutom kanske i ansiktet tänkte jag.

Då är det ok för min del. Händerna får gärna vara utan tatueringar också. Känner likadant oavsett yrke.

Idag har vi ju homosexuella präster så tack o lov går utvecklingen framåt.
    Tatueringar har ju många idag.
  • Afterlife
    Iarwain skrev 2015-08-26 14:06:41 följande:

3 Mosebok:
    26Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning. 27Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget 28och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.

Du vet att det där är gamla testamentet vad?
    Inom judendomen har man ju hört att det där med tatueringar kan vara en diskussion men aldrig inom kristendomen...
  • Jennie med ie

Helt OK. En av prästerna i församlingen jag jobbade var synligt tatuerad, bl a en rätt rejäl som ofta syntes även under gudstjänsterna. Visst var en del, särskilt äldre, negativa till det i början men prästen blev väldigt populär mer tiden.

• Afterlife

Präster kommer ju i alla former och personligen tycker jag att det är väldigt uppfriskande med präster som är lite "annorlunda" på något sätt. Förr upplevde jag ofta att prästerna var mer musgrå...

• Iarwain
    Afterlife skrev 2015-08-26 14:13:22 följande:
    Du vet att det där är gamla testamentet vad?
    Inom judendomen har man ju hört att det där med tatueringar kan vara en diskussion men aldrig inom kristendomen...
    Du vet att Jesus, enligt Matteus, inte upphäver någon lag från gamla testamentet?
    Så vilka andra av Moses lagar är ok att upphäva enligt dig?

Matteus 5:
    17Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 
  • Melinoe

Men har inte präster rätt så täckande kläder så vem skulle se?

Jag är inte troende och har inte så mycket kontakt med präster, personligen skulle jag inte bry mig alls om en präst är täckt i tatueringar, hans/hennes kropp att utsmycka som de vill. Om det nu inte rör sig om swastiskor eller liknade med samma laddning men ingen borde ha sådana..

Maken som är katolik tycker att präster får göra som de vill, deras kropp deras beslut.

• Rosanne
    Iarwain skrev 2015-08-26 14:18:40 följande:
    Du vet att Jesus, enligt Matteus, inte upphäver någon lag från gamla testamentet?

Matteus 5:
    17Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 
    Det finns väl inga kristna har förbud att klippa håret vid tinningar och för den del inga judar heller förutom de ultraortodoxa, äta kött med blod i är inte heller förbjudet så vad menar du då?
  • Afterlife
    Iarwain skrev 2015-08-26 14:18:40 följande:

Matteus 5:
    Så du låter håret växa vid tinningarna och kapar inte ditt skägg heller...? (och tycker inte att kristna ska göra det heller)

Eller har inget av bibeln omtolkats menar du?
  • Iarwain
    Rosanne skrev 2015-08-26 14:25:05 följande:
    Det finns väl inga kristna har förbud att klippa håret vid tinningar och för den del inga judar heller förutom de ultraortodoxa, äta kött med blod i är inte heller förbjudet så vad menar du då?
    Jag menar att jag inte förstår mig på bibeln alls.

Frågan är om det är ok för präster att tatuera sig, bibeln är mycket tydlig i frågan. Ändå anses det att det är ok bland kristna att bryta mot denna Mose lag.
  • Aniiee
    Afterlife skrev 2015-08-26 14:27:38 följande:
    Så du låter håret växa vid tinningarna och kapar inte ditt skägg heller...? (och tycker inte att kristna ska göra det heller)

Eller har inget av bibeln omtolkats menar du?
    Det är väl just det som ateister som jag och (antar jag ) Iarwain har problem med, när det kommer till kristendom och bibeln. I ena andetaget säger kristna att bibeln är guds ord och därmed perfekt, i nästa andetag har bibeln "omtolkats"......

Antingen är bibeln perfekt, gods ord och ska följas i vartenda att av de 623 bud som jesus uppfyllde, eller så är det dags att förlägga "originalbibeln"(den som nu används. för det finns mååååååååånga versioner av bibeln med många olika verser som strukits och lagts till och omskrivits, och hela böcker har kastats på skräphögen för länge sedan)  till hyllorna för religionshistorisk kuriositeter och skriva en ny......
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Afterlife
    Aniiee skrev 2015-08-26 14:51:46 följande:
    Det är väl just det som ateister som jag och (antar jag ) Iarwain har problem med, när det kommer till kristendom och bibeln. I ena andetaget säger kristna att bibeln är guds ord och därmed perfekt, i nästa andetag har bibeln "omtolkats"......

Antingen är bibeln perfekt, gods ord och ska följas i vartenda att av de 623 bud som jesus uppfyllde, eller så är det dags att förlägga "originalbibeln"(den som nu används. för det finns mååååååååånga versioner av bibeln med många olika verser som strukits och lagts till och omskrivits, och hela böcker har kastats på skräphögen för länge sedan)  till hyllorna för religionshistorisk kuriositeter och skriva en ny......
    Jag är inte kristen. Inte alls.

Jag har däremot läst en del religionsvetenskap och jag känner en hel del kristna präster. Mig veterligen är det ingen protestantisk kristen idag som anser att bibeln innehållet guds ord. Att det finns kristna sekter som gör det håller jag med om.

Och de flesta kristna protestanter är nog medvetna om att bibeln skrivit om och redigerats under flera århundraden.

I övrigt är det väl självklart att religioner ändras och deras skrifter omtolkas. Det är ingen skillnad från vetenskapen (mer än att det i de religiösas fall handlar om tro).

Men jag ska inte debattera för något jag inte tror på själv! Flört
  • Paulina P P
    Iarwain skrev 2015-08-26 14:06:41 följande:

3 Mosebok:

Det viktigaste om man är präst i Svenska Kyrkan är väl vad kyrkohandboken säger.

För min del får prästen ha hur mycket tatueringar som helst så länge det inte är en massa bilder som visar djävulsdyrkan och liknande.
Svar på tråden Präst och tattuerad, ok eller inte?