• Anonym (a)

Vem behöver ambulans?

samma pricip gäller juh när patienter/klienter ringer på alarm klockorna i sina rum. vi måste gå varje gång, även fast dom inte vill nåt särskilt.
    folk ringer sjukvården för många saker, och ringer man för tandvärk, så betyder juh det att personen i fråga kanske inte har "alla hästar hemma" så att säga. för det gör juh inte en "normal" människa.det  finns dom som gör polisanmälan för små saker oxå!
    ett problem vi aldrig kommer slippa, inte ens nån ide att ta det till debatt!

• Anonym (a)

jo men HUR ska det debatteras?
    jag håller med dig, men jag ser inget ljus i tunneln på problemet.
    jobbar du i amblansen? här i det landet jag bor (inte sverige) har man nu kommit fram till att psyk. ska få en egen ambulans, och det tror jag kan ta en massa "onödiga" körningar från vanliga amb. bort.
    det skulle juh ev. va en lösning till att börja med. jag vet hur det e att få mkt skit för sina åsikter, jag studerar inom vården på special inriktning, och mina åsikter är så att folk tappar hakan då jag börjar disk. mental hälsa osv :) tycker inte det är fel att vara realistisk.Drömmer

• Anonym (a)

Jag bor på liten ort och här alltså har vi fått psyk ambulans. Så det e juh bra om det blir på flera små orter. Jo en kampanj skulle hållas. Sen är det juh inte vi som vårdar, som ska bestämma hur ont någon har. Och just därför blir ju frågan så svår!! För hur akut är det för den utsatte? Inte hur akut det är för oss som vårdar. Och samma på sjukhuset. Blir jag som är 27 år vårdad före en gammal dam med hypertoni? Svar nej! Fast mitt kanske är mkt mer akut. Men enligt läkare så är jag för ung och ska kunna klara mig själv.

Oj, oj ett ämne som kan dras såååå långt, när behöver man vård och när ska man få hjälp.

• Anonym (a)

Eftersom Finland gör allt efter Sverige, så är det högst troligt att det har börjat därifrån. Ang mitt exempel på "damen" så var det hur principen gäller på sjukhusen så som i ambulansen. Det är som du skriver, att orsaken till smärtan är det viktigaste och som utsatt vet man inte varför man har smärta (oftast). Så om nån svimmar pga mensvärk och dessutom vet att det beror på de, så ät det högst troligt att hon ringer sjukvårdsupplysningen efter sin stack. Svimmar hon på golvet framför sin man bara helt plötsligt så är de ju helt klart att han ringer sos! Jag höll på att förlora livet i svininfluensan och nekades vård i 3 dagar för att ingen tog reda på varför jag var i så dåligt skick. Tredje dagen så fick min man ringa ambulansen och då hade jag haft 41 i feber i över 5 timmar, en puls på 235, trots värktabletter. Jag hade inte en tanke på att åka in eller ringa ambulansen för att ingen hade ju endå brytt sig dom dagarna jag kunde åka in till akuten själv. Vårdfelet kostade mig ett halv år av sjukdom och bestående men.

• Anonym (a)
    Ambulansliv skrev 2015-08-26 18:15:22 följande:
    Stockholms psykambulans drog igång för några månader sen...
    Men vad hade damen med hypertoni med saken att göra när du då anger att principen gäller på sjukhus och ambulans? 
    Om nu Finland följer Sverige så har de ett triageringssystem att följa. 
    här har det oxå börjat med psyk ambulans för nån månad sen:)
    menar att vilka på sjukhuset ska man prioretra först, och vilka kommer in med ex tandvärk osv. vilken fakta går man på som läkare, vem har prio ett och inte. där gäller samma debatt (kanske det skulle stått) som ang vilka som ska ha behov av ambulansen eller inte!
    det jag syftade på med att finland ofta följer sverige i allt, så menar jag att om VI har fått psyk amblans på små orter här, så borde juh ni få det oxå:)
  • Anonym (a)
    Ambulansliv skrev 2015-08-26 18:34:51 följande:
    Och vem ska bemanna den psykambulansen, på de små orterna? 
    Har du nån artikel som beskriver psykiatriambulansen i Finland?

Varför skulle damen på sjukhuset gå före? Behöver vara ett jäkla högt BT för att bli högt prioriterad. Har inte Finland standardiserade triageringssystem menar du?
    damen på sjukhuset, tycker inte jag personligen ska före. men tyvärr så har det här dumma sjuksystemet som vi har här i finland,bestämt att det gamla ska gå före. känns ibland som man får skämmas att söka vård bara för att man är ung, och ska tydligen vara frisk då. dom får bättre vård en vi unga på akuten. nåja, orkar inte diskutera mitt exempel flertal ggr.
    och hur ska jag veta vem som bemannar ambulansen på små orter??
    det finns en här och detta är en liten ort! så då borde det väl ge något hopp om att flera små orter ska få psyk ambulans. och nej jag har inge artikel tyvärr, vi pratade om det på jobbet, och det hade bestämts då just att den ska komma snart (detta var i våras)
    hur många ambulanser finns på "din" ort?
  • Anonym (a)

Hur ska jag veta om Finland har följt Sverige i just den frågan. Att Finland överlag följer Sverige i det mesta är ett känt fenomen. Så om dom skulle tagit efter Sveriges beslut om psyk ambulansen förvånar mig inte! Och jag tycker det e bra beslut???? vartän det kommer ifrån.

Här kvarstår dock problemet med underbemannade sjukhus ambulans osv.

Jag vet inte hur många ambulanser det finns här, men mer en 1 finns det iaf. Vet du om man får ha sk "privat ambulans"alltså samma som privata sjukhus?? En fråga jag funderat på länge.

• Anonym (a)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 10:31:29 följande:
    Kränkande, pajkastning, ot, långt ifrån konstruktivt osv osv....mao stick o brinn om du inte vågar ta en seriös diskussion!!!!!
    just därför orkar jag inte vara med i denna "debatt" någo mera. så många oseriösa inlägg, så man blir juh bara uppretad.
    tycker som TS (och håller för övrigt med h#ns argument i första inlägget) att låt dom seriösa sköta denna disk. och låt oss få prata ut om hur det verkligen är att jobba i vården.
    jag lämnar detta ämne nu, och hoppas i framtiden att vi får någon lösning på  problemet!
    lycka till......
  • Anonym (a)

skulle igentligen ha lämnat tråden, men jag följer den fortfarande...och kan inte låta bli att skriva igen.
    till alla er som kritiserar nån som ni inte känner: man blir frustrerad över sitt jobb oavsett vilket slags jobb det är. vi blir irriterade på kunder, kassörskor, upplockare, städare,klienter och PATIENTER. vi håller våran tysdnadsplikt, så att skriva om sin frustration på ett forum är inget fel. TS har säkert precis som jag, valt att bli vårdare därför att vi VILL hjälpa personer i nöd. så medkänsla är det säkert inget tvivel om. och vi sitter inte och skriver på en telefon när vi räddar en människa varken i ambulansen, på kliniker, eller på sjukhus.
    det är inte kul eller frestande att hjälpa en jävla A-lagare som har ont i magen när man har andra med större behov. man BLIR frustrerad, men man håller oxå minen i den sitsen.
    om man inte tycker denna tråd är till någon nytta, varför då skriva överhuvud taget. att börja prata om pajkastning och digestive kex är väl kanske lite idiotiskt, eller hur. och JA, jag fattar ironin....MEN ta kila iväg till länkar som handlar om mat/bakning om det är så jäävla intressanta ord, att man måste använda dom i frågor som handlar om nåt helt annat. där fick ni ironi tillbaka.
    vad gör ni den dagen då ni VERKLIGEN måste ha hjälp från en ambulans..nu, och den kommer inte förren 1 h efter ni ringt, bara för att en knarkarjävel har slocknat på ett köpcentrum i närheten. dom ringde juh först...inte ni.

• Anonym (a)
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:27:44 följande:
    Fast hade du VERKLIGEN arbetat som ambulanssjuksköterska hade du även i denna pågående debatt på FL kunnat behållit lugnet då det just ingår i arbetet som ambulanssjuksköterska att kunna behålla lugnet i diskussioner i upplysande syfte.
    så om du är en komiker i arbetet, så är det upp till dig att alltid dra ett skämt så fort något händer?? även vid dödsfall.
    är du läkare så är det ditt jobb att operera så fort din fru/man/barn wte får magproblem.
    är du psykolog så ska du alltid ge dig själv en lugnande dialog så fort du blir arg. är du bagare så ska du alltid baka till allas fester.
  • Anonym (a)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 14:46:42 följande:
    Hej Ambulansliv
    om du kollar i början av sidorna så ser du att jag har fört en seriös dialog med ambulansliv......jävla idioter asså! näää, jag jobbar inte på ambulansen, utan jobbar på ett "hem" och håller nu på att ta examen inom mental ohälsa och missbrukar vård! alltså, inga dubbelgångare här
  • Anonym (a)
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:54:41 följande:
    ?
    ja, vad är du inte fattar med mitt ex? du verkar juh tro att bara för man jobbar på ambulansen, så ska man hålla sig lugn och sansad i ALLA situationer, även utanför arbetet. så då drog jag mitt svar till dig som ex.
  • Anonym (a)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 15:03:34 följande:
    Det tar alltså 10 min för dig att byta användare
    nog är du juh dum på riktigt. varför skulle man byta till anonym helt plötsligt. det går inte ens att använda ett samma anonym namn som nån annan i tråden.....jag är (a) och den andra är ambulansliv. VITTU, vilket idiot svar du har......
  • Anonym (a)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 15:17:50 följande:
    Där försöker du skriva annorlunda än Ambulansliv... men på slutet kan du ändå inte hålla dig
    kanske för att jag är en annan person. som jag skrev och som du har läst på sida ett och två.....man kan inte använda samma anonym namn som en annan i samma tråd. så en en gång...gå tillbaka på sida ett och två så ser du att jag var den första som svarade på ambulanslivs inlägg.
  • Anonym (a)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 15:26:30 följande:
    Undrar just vart ambulansliv tog vägen
    ja, du. h.n skrev just att "bye bye ett tag"! och h.n citerade oxå mitt inlägg som du ser ovan eller på föregående sida, att det e tråkigt att såna som du ska lägga dig i. men vetu vad...ta och testa att skriva ett inlägg i denna tråd, med samma namn som jag använder så ser du vad som händer...ok?!
Svar på tråden Vem behöver ambulans?