• Anonym (Lynx)

Påverkas underhållet av nya barn?

Min sambo har barn sedan tidigare och vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Påverkas hans underhåll av att han får ett till barn?

• Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?
  • Sockervaddspinnen

Är han en fattiglapp så går väl FK in med en viss del.

• Anonym (Hej)

Visst gör det det!

Nu framgår det inte om han betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd, men i båda fallen påverkas det av antalet barn.

När jag fick min son (2009) sa de till och med att fler barn är det enda som förmår FK att omedelbart göra en ny uträkning (annars baseras den ju på inkomsten för två år sedan). Det kan ju i och för sig ha ändrats.

• Anonym (Hej)
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-26 17:00:45 följande:

Är han en fattiglapp så går väl FK in med en viss del.

Men du var ju klok!

Har du märkt att det inte ens står om han mottager eller betalar pengarna?! Inte om det är via FK eller inte?! Du läser som du vill och svarar som du tror.

Begåvat. . .
  • violis

Ja, betalar han genom fk kan summan han är återbetalnings skyldig till dem minska när han får ett barn till. Betalar man direkt till mamman/ pappan : nej inte automatiskt

• Anonym (Lynx)

Dum fråga, men vad är FK? Bor i Finland och den förkortningen säger mig inget... Han betalar direkt till mamman. Det kanske besvarar frågan om han är en "fattiglapp" eller inte. (Inte för att jag vet vad det har med något att göra...)

• Anonym (Hej)
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-26 17:14:33 följande:

Dum fråga, men vad är FK? Bor i Finland och den förkortningen säger mig inget... Han betalar direkt till mamman. Det kanske besvarar frågan om han är en "fattiglapp" eller inte. (Inte för att jag vet vad det har med något att göra...)

Hej Finland!

FK är Försäkringskassan som betalar ut underhållsstöd om umgängesföräldern inte vill / kan betala.

Underhållsstödet till mamman kan absolut omförhandlas när han får fler barn, men processen kan bli bökigare. Börja med att försöka förhandla själva och sedan kan det bli nödvändigt med domstol, tyvärr.
  • annananonym
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-26 17:14:33 följande:

I så fall bör inte underhållet ändras alls. De förstfödda barnen blir ju inte "billigare" för att han väljer att skaffa fler ungar.

Så nej, det ändras inte!
  • Anonym (Lynx)
    Anonym (Hej) skrev 2015-08-26 17:17:02 följande:
    Hej Finland!

FK är Försäkringskassan som betalar ut underhållsstöd om umgängesföräldern inte vill / kan betala.

Underhållsstödet till mamman kan absolut omförhandlas när han får fler barn, men processen kan bli bökigare. Börja med att försöka förhandla själva och sedan kan det bli nödvändigt med domstol, tyvärr.
    Okej, tack för svar! Tror tyvärr inte att mamman kommer att gå med på någon minskning av underhållet. Här gör man upp ett avtal med en barnatillsyningsman på socialen, så kanske med hjälp av henne i så fall.
    annananonym skrev 2015-08-26 17:21:31 följande:
    I så fall bör inte underhållet ändras alls. De förstfödda barnen blir ju inte "billigare" för att han väljer att skaffa fler ungar.

Så nej, det ändras inte!
    Det blir de inte, men hans ekonomiska situation ändras ju, tänkte bara om det kan likställas med exempelvis lägre lön, vilket ju kan inverka på underhållet.

• Anonym (Hej)

Så nej, det ändras inte!
    Klart att det ändras! Han överskott har ju minskat och det är ju det som underhållet baseras på. Det ska därför räknas om, men hur bökigt det blir och hur lång tid det tar är svårt att säga.
  • sextiotalist

Ja, det påverkar.
    Om man betalar underhållsbidrag, så bygger det man betalar på överskottet, och överskottet är beräknat även på försörjningsbördan.
    När vårt barn föddes, så kunde min sambo betala ungefär 300 kronor mindre i månaden (han betalade inte via fk), men han brydde sig inte om att ta den striden.
    Om pengarna betalas ut via fk, så påverkas inte beloppet som betalas ut, men ligger den som betalar på gränsen, så kan han/hon få betala ett lägre belopp (och resten behöver inte återbetalas)

Så nej, det ändras inte!
    Det ändras visst, det man betalar är utifrån överskottet.
Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?