• Anonym (Lynx)

Påverkas underhållet av nya barn?

Min sambo har barn sedan tidigare och vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Påverkas hans underhåll av att han får ett till barn?

• Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?
  • Anonym (Fattiga barn :()
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-27 07:40:24 följande:

Okej, tack för svar! Tror tyvärr inte att mamman kommer att gå med på någon minskning av underhållet. Här gör man upp ett avtal med en barnatillsyningsman på socialen, så kanske med hjälp av henne i så fall.Det blir de inte, men hans ekonomiska situation ändras ju, tänkte bara om det kan likställas med exempelvis lägre lön, vilket ju kan inverka på underhållet.

Men ska mamman behöva betala en större del av barnens utgifter bara för att han skaffar fler barn? Ska hennes ekonomi bli lidande av det??

Borde man inte istället tänka så att man bara skaffar så många barn man har råd med att försörja?
  • Brumma

Hej

Det beror på hans överskott och vad han betalar idag.

Minsta summan som mamman får om hon eller pappan väljer att gå genom försäkringskassan har fram tills nu varit 1273:-

Nu i höst ändras den summan till 1573:-

När försäkringskassan fått en anmälan om att underhållet behöver gå genom dem så tittar de på den betalningsansvariges (i det här fallet din sambo) inkomst/överskott och räknar ut vad han beräknas kunna betala. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden och tar hänsyn till om man har fler barn. Dock får man ha ganska låg inkomst om det skall påverka.

Först gör de ett avdrag på 100 000 (på årsinomsten) för personliga kostnader. Sedan betalar man 14% på inkomsten om man har ett barn och 11.5 om man har två osv.. Det spelar ingen roll vem man har barnen med.

Så om summan ändras när ni får ett gemensamt barn beror på din sambos inkomst (för två år sedan).

Jag vet inte hur det fungerar när ni bor utomlands men jag skulle tro att det finns ngt slags samarbete mellan Sverige och Finland.

• Brumma
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 07:54:30 följande:

Men ska mamman behöva betala en större del av barnens utgifter bara för att han skaffar fler barn? Ska hennes ekonomi bli lidande av det??

Borde man inte istället tänka så att man bara skaffar så många barn man har råd med att försörja?

Det är ju likadant från mammans sida. När hon skaffar fler barn så minskas även hennes förmåga att lägga lika mkt.

Betalningsförmågan kan ju även ändras om man blir arbetslös, eller som i min mans fall, genom en arbetsolycka (så enligt Sockervaddspinnens definition är han en fattiglapp ) eller genom att man studerar. Saker som kan inträffa oavsett om man är sammanboende med andra föräldern eller inte. Lever man ihop så får då partnern ta en större ekonomisk del, och lever man inte ihop är det den andra föräldern som får göra samma sak.

Går man dessutom genom försäkringskassan så minskad ju inte den utbetalade summan.
  • MadHatter

Jag tror du måste kolla upp vad som gäller i Finland om alla inblandade är bosatta där.

• sextiotalist
    MadHatter skrev 2015-08-27 08:53:25 följande:

Jag tror du måste kolla upp vad som gäller i Finland om alla inblandade är bosatta där.

Funderade också på det. Om det är i Finland som det gäller, kanske man bör vända sig till Finland istället för Sverige.
    Ts skrev inte heller i sin trådstart att hon var bosatt i Finland. Lagstiftningen skiljer sig garanterat
  • Anonym (Lynx)
    Brumma skrev 2015-08-27 08:03:00 följande:

Hej

Det beror på hans överskott och vad han betalar idag.

Minsta summan som mamman får om hon eller pappan väljer att gå genom försäkringskassan har fram tills nu varit 1273:-

Nu i höst ändras den summan till 1573:-

När försäkringskassan fått en anmälan om att underhållet behöver gå genom dem så tittar de på den betalningsansvariges (i det här fallet din sambo) inkomst/överskott och räknar ut vad han beräknas kunna betala. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden och tar hänsyn till om man har fler barn. Dock får man ha ganska låg inkomst om det skall påverka.

Först gör de ett avdrag på 100 000 (på årsinomsten) för personliga kostnader. Sedan betalar man 14% på inkomsten om man har ett barn och 11.5 om man har två osv.. Det spelar ingen roll vem man har barnen med.

Så om summan ändras när ni får ett gemensamt barn beror på din sambos inkomst (för två år sedan).

Jag vet inte hur det fungerar när ni bor utomlands men jag skulle tro att det finns ngt slags samarbete mellan Sverige och Finland.

Okej, men vi bor alltså inte utomlands, utan vi ÄR från Finland och bor i Finland. Och som sagt betalar han underhållet direkt till mamman, så ingen försäkringskassa är inblandad.
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 07:54:30 följande:

Vi har råd att försörja alla barn, tråden handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon visste hur det fungerar sånahär gånger.
    För övrigt betalar han redan ganska mycket till mamman plus att hon får allt barnbidrag, så jag tror nog hon klarar sig rätt bra oberoende.

• Anonym (W)

Varför frågar du ens här? På ett svenskt forum. Finland är inte Sverige om du nu inte vet det, utan ett helt annat land med andra lagar och regler. Suck.

• MadHatter
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-27 08:56:56 följande:

Okej, men vi bor alltså inte utomlands, utan vi ÄR från Finland och bor i Finland. Och som sagt betalar han underhållet direkt till mamman, så ingen försäkringskassa är inblandad.Vi har råd att försörja alla barn, tråden handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon visste hur det fungerar sånahär gånger.

För övrigt betalar han redan ganska mycket till mamman plus att hon får allt barnbidrag, så jag tror nog hon klarar sig rätt bra oberoende.

Jag vet tyvärr bara hur et funkar i Sverige. Det är ju olika bestämmelser i olika länder. Kanske du ska lägga till i ts att det gäller Finland så kanske du får bättre svar.
  • Anonym (Lynx)
    Anonym (W) skrev 2015-08-27 09:02:03 följande:

Varför frågar du ens här? På ett svenskt forum. Finland är inte Sverige om du nu inte vet det, utan ett helt annat land med andra lagar och regler. Suck.

Ojdå, så lättretlig man kan vara. Det mesta sånthär fungerar likadant i Sverige och Finland. Det som gäller Försäkringskassan hos er brukar gälla lika för Folkpensionsanstalten här. Men nu var det som sagt inte aktuellt med det eftersom betalningarna sköts direkt mellan föräldrarna.

Min enda fråga var om någon visste ifall det kan påverkas, och jag har fått många bra svar. Så jag är nöjd med era svenska svar.
    MadHatter skrev 2015-08-27 09:22:21 följande:
    Jag vet tyvärr bara hur et funkar i Sverige. Det är ju olika bestämmelser i olika länder. Kanske du ska lägga till i ts att det gäller Finland så kanske du får bättre svar.
    Så är det förstås, men det mesta brukar fungera lika. Och många bra svar har jag fått!
  • Anonym (V)

Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!

Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?