Inlägg från: Anonym (Susanne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Susanne)

Lukthallucinationer ( någon)

Hej. Jag har i ca 8 mån haft lukthallucinationer. Jag kan inte beskriva lukten, det luktar liksom "lila" Jag vet att det låter knäppt men det är jättekonstigt. Luktar lite som nytt tyg.. Lite sött, lite tungt. Kommer vid illamående och huvudvärk har jag upptäckt. Näe, jag använder inte droger. Ps, ingen annan känner den här doften och jag känner den jättetydligt upp i näsan o långt upp i hjärnan känns det som. Finns det nån annan som har varit med om detta?

• Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (VC) skrev 2015-08-26 20:41:29 följande:

Ring din VC, det är symptom på något allvarligt.....

Driver du med mig eller menar du allvar. Du skrämmer mig
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (Jag också.) skrev 2015-08-26 21:35:50 följande:

Känner du det hela tiden?

Jag har några gånger i sommar känt lukt, nästan som du skriver.

Ingen annan i familjen har känt något, jag har gått runt här hemma och luktat och försökt hitta vad det kunde vara men till sist tänkt att det kommer utifrån.

Tack för era svar alla.

Jag har inte doften hela tiden men den kommer då och då. Jag blir tokig på den. Vi flyttade till ny lägenhet i dec och då trodde jag att det var den men ikväll åkte vi upp till sjön och jag hade ont i huvudet och mådde illa och kände doften så tydligt så det ilade i näsan. Jag öppnade bilfönstret och lukten som kom in var exakt den doften också. Nu( i skrivandets stund) har huvudvärken gått över och illamåendet med. Men doften är kvar..
  • Anonym (Susanne)

Ni som skrev det där om hjärntumör.. Jag kom på en sak. Min balans är mycket sämre det sista halvåret. Ramlar omkull lättare om jag kliver upp på nån stol och ska nå nåt. Mest på morgonen eller om jag är trött.

• Anonym (Susanne)

Vi har bott på landet i sommar, och flyttat hem för en vecka sen. Och nu är det värre. Min kille sa precis nu att han inte har hört mig säga att jag har "lukten" en enda gång i sommar. Förräns nu. Tänk om det är lägenheten iaf? Men vad kan lukta lila, sött, o tungt i en lägenhet? Nästan som lavendel faktiskt..

• Anonym (Susanne)

Jag vågar faan inte. Hon har nyss gått med på att ge mig en remiss till röntgen ( datortomografi) på magen, då alla i min släkt dör i cancer. Min syster fick en elakartad tumör i bukspottkörteln för två månader sen ungefär. Dom upptäckte den så tidigt då dom letade efter nåt annat så hon är opererad redan. Jag vågar inte be om mer. Ska till labb o kolla leverstatus och sånt med. Vad kan jag säga till min läkare? Hon lär ju vara skittrött på mig. Hjälp mig snälla att komma på vad jag ska säga..

• Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2015-08-27 15:24:10 följande:

Jag har också haft det så i drygt 2 år, känner främst lukten av bensin eller bränd hud. Har inga andra symptom. Om du kollar upp det så berätta gärna vad det var!

Jag ringde 1177 idag och hon tyckte inte att jag skulle vara orolig. Hon sa det inte rent ut men mellan raderna förstod jag att hon tyckte att jag inbillade mig. Typ: du sitter fast i det här.. Hmm.. Jag berättade att jag ska göra en basutredning på Asperger ( står i kö) då trodde hon att det kunde hänga ihop med det. Ljuskänslig, ljudkänslig och nu luktkänslig. Hon ville att jag skulle kontakta teamet och höra. Det låter nog som om jag har ett besvärligt liv men jag mår ganska bra och har det bra annars :)
  • Anonym (Susanne)

Nej men gud, inte psykos. De hade jag väl märkt? Väl? Är utbildad inom psykiatri

• Anonym (Susanne)

Nej, inte håglös eller "trög" eller koncentrationsproblem. Snarare tvärtom. Jag är en sån som "tar ut sig". Alltså, gör en massa tills ja nästan stupar. Va knepig jag låter när jag beskriver hör jag nu. Jag har inga problem med koncentration. Läser ganska mycket böcker. Då borde jag nog inte kunna det väl?

• Anonym (Susanne)
    Mylla skrev 2015-08-28 08:59:58 följande:

En ytterligare orsak kan vara att det kommer från bihålorna. Jag tycker du ska beställa en läkartid. Man brukar ibland få använda kortisonnässprej och se om lukten går över av det.

Nu tar jag en risk här att ni kommer att skälla på mig, men jag har använt nässpray i många år. Pga allergi är jag alltid täppt. Inte fått rätt medicin. En snabb lösning, nasin. Kan det bero på det? Jaa, jag ska ringa.
  • Anonym (Susanne)

Hej. Jag vet att det var länge sen jag startade den här tråden men vill ändå höra om det finns flera som jag. Känner ff stark doft i näsan. Har även sett "människor" sitta i soffan bredvid mig när jag vaknar och har somnat i soffan. Detta har hänt flera gånger. Min dotter trodde nog jag va knäpp när jag sa till henne efter att jag vaknat i soffan - du ska inte tro att du sitter ensam där i soffan. Det måste vara nåt med den här lägenheten för det händer då och då och har aldrig hänt innan. Vi har bott här i två år. Innan vi flyttade hit kände jag aldrig nån doft i näsan.

• Anonym (Susanne)

Jag vet inte vad jag ska tro.. har läst att de kan bero på epilepsi scitzofreni begynnande psykos och allt möjligt. En kväll när jag somnade i soffan o vaknade efter ett tag så sa jag till min kille - har dom gått? Vilka var det? Jag börjar bli rädd. O den här doften som är så stark i näsan. Jag vet inte vad jag ska tro. Va ska vi göra? Du verkar ju ha set likadant (E).

• Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 02:00:41 följande:

Jag vet inte, för mig låter det som en ologisk förklaring att det skulle bero på depression. Jag hade lukthallucinationerna innan jag blev deprimerad, och varför skulle en depression göra att man ser/hör/luktar saker som inte finns? Har du sökt råd eller hjälp nånstans? Sjukvården som jag berättade för verkade inte bry sig nämnvärt.

Jag har sagt det en gång bara när jag hade telefontid med läkaren. Jag ska ta upp det igen. Min dotter tycker att jag ska kontakta ett medium. Vad tycker du om det? Medium alltså. Jag har heller aldrig trott på spöken eller vad det nu skulle vara.
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 13:29:07 följande:

Nej, jag tror som sagt inte på spöken, men jag tror ännu mindre på medium. Hade det varit nåt som spökade hade jag försökt kontakta det själv, eller låtit bli. Jag är övertygad om att medium och såna människor bara är ute efter pengar och egentligen inte kan nånting om sånt här.

Ja, ja vet, men det va ett medie som berättade saker om morfar som hon omöjligt kan vetet om. Näe, det är nog nåt medicinskt kroppsligt eller hövvet. Ska prata med läkaren om det. Lukten alltså, inte människorna i soffan för då åker hag väl in på akutpsyk
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 14:05:26 följande:

De vet hur man ska göra för att folk ska tro en men det stämmer inte. De använder sina frågor och påståenden och ser hur folk reagerar och kan på så sätt spinna vidare så man tror att de "sett" allt själva när de i själva verket fått allt berättat för sig av en, fast man själv inte är medveten om det.

Vet du vad det roliga är? Jag berättade ju att jag känner en doft som jag inte kan beskriva annat än att det doftar "lila".

Nu står jag i skrivandets stund och målar om sovrummet! Lila !!!
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (Andar och änglar) skrev 2017-01-31 14:13:38 följande:

Hej Ts!

I mitt hemland så säger man att om man känner en god doft så är det en ängel som är nära dig och om det är en mindre god lukt så är det en elak ande nära dig.

Oh. Det är en ganska god doft:) men lite stark i näsan. Kanske är det en ängel då:)

Tack för att du delade med dig, jag hade inte hört det innan :)
  • Anonym (Susanne)

Min läkare är tyvärr både gammal och ganska loj.. hon lyssnar knappt på mig. Jag känner inte dofterna så ofta längre. Tänk om det är som nån annan skrev, att det beror på depression.. hennes läkare ville ha det till det i alla fall. Jag har varit deprimerad men mår mycket bättre. Jag känner inte dofterna lika ofta alls som innan. Skulle det verkligen kunna hänga ihop.........?

• Anonym (Susanne)

Hej. Jag vet att den här tråden är gammal för det är jag som har startat den. Jag har ff lukthallucinationer och har haft det i 7 år. Jag har tagit upp det med flera läkare men ingen vet vad det är.

Förut kunde jag få det närsomhelst men numera kommer det varje kväll. Vid 9-tiden på kvällen kommer det och jag får svårt att andas.

Tänk er en blomma som är full av blomdoft. Tänk er att den blomman är jättestor och doftar massor man kör ner hela ansiktet i den och drar in doften så man får känslan av att kvävas av doften..... så känns det. Jag fattar inte hur jag ska få bort det. När inte ens läkare vet vad det är. Inget intresse av att utreda heller verkar det som.

• Anonym (Susanne)

Nån mer än jag ?

Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)