• Anonym (rumplisa)

hur tränar man en saggig rumpa??

Har nu på äldre dar drabbats av en saggig rumpa även om jag är smal. Hemskt!! Tränar en del men inte mycket. Simmar en gång i veckan, promenerar till och från jobbet sammanlagt 40 minuter fem dar i veckan. Hur ska jag börja träna bort sagget på rumpan. Har inte tid att gå till gymmet särskilt ofta. Finns det några bra träningsset man kan köra hemma som punkttränar rumpmuskulaturen? Om ni har exempel på ca 5 övningar skulle jag uppskatta det? Gärna hur många gånger man ska göra varje övning och hur ofta också.

Tacksam för svar!! / rumplisa

• Svar på tråden hur tränar man en saggig rumpa??
  • Starka

Knäböj marklyft och rumänska marklyft gör underverk på rumpan

• Anonym (Seg_deg)

Glöm inte att gå i trappor. Många blir det men det funkar också.

• Anonym (Saggröven)
    Brunhilde skrev 2015-08-26 22:16:57 följande:

tinyurl.com/q3o5u5k

Haha så illa är det inte!
    Anonym (Wtf) skrev 2015-08-26 22:01:32 följande:

Vad menas med att rumpan är saggig? Har inte hört uttrycket förr. Dallrar den, är det det? Annat?

När jag säger saggig rumpa menar jag mer att den är lite otränad och för platt.
  • Anonym (Saggröven)
    Aniiee skrev 2015-08-26 22:10:39 följande:

Så, kör hårt och lycka till =)

Tack snälla!
  • Aniiee
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-08-26 23:00:37 följande:

Glöm inte att gå i trappor. Många blir det men det funkar också.

Bra tips =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Anonym (Saggröven) skrev 2015-08-26 23:08:52 följande:
    Tack snälla!
    Solig
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Ego Lovers

Hahaha.... Fick mig ett gott skratt här.

Sagg är ju satsen som killen sprider dvs säden/sperman. Saggig fick mig att tro att du fått ett sprut på röven

• Brunhilde
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 23:21:53 följande:
    Hahaha.... Fick mig ett gott skratt här.
    Sagg är ju satsen som killen sprider dvs säden/sperman. Saggig fick mig att tro att du fått ett sprut på röven
    Nej, det hade varit "sagge på röven" skulle saggig röv innebära att det var ett sprut eller flera på röven, skulle det snarare uppfattas som ett kroniskt tillstånd av nedspermad röv.
  • Ego Lovers
    Brunhilde skrev 2015-08-26 23:27:31 följande:
    Nej, det hade varit "sagge på röven" skulle saggig röv innebära att det var ett sprut eller flera på röven, skulle det snarare uppfattas som ett kroniskt tillstånd av nedspermad röv.
    Hahahaha......

Men sagge, saggig är inget jag vill referera till otränad röv. Slappstjärt heter det.
  • Brunhilde
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 23:38:52 följande:
    Hahahaha......
    Men sagge, saggig är inget jag vill referera till otränad röv. Slappstjärt heter det.
    "Saggig röv" är nog allmänt vedertaget. Slappstjärt låter mer som analinkontinens och låter faktiskt lätt vidrigt. Kräks
  • Anonym (-)
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 23:38:52 följande:
    Hahahaha......

www.synonymer.se/
  • Brunhilde
    Aniiee skrev 2015-08-26 22:10:39 följande:
    Ok, ok. Så.... välj en av följande övningar att göra (man kan byta, göra olika varje dag eller samma, bara att välja): Squats/knäböj, plié, lunges/utfall, bakåt- eller sidkick,

Reps = antalet gånger du ska göra övningen

Det låter som jättemånga reps och är man helt otränad så dela på hälften en omgång och gör en ny omgång en vecka efter 30 day challenge är klar. Fuska inte med vilan, då kan man göra sig riktigt illa.

Dag 1: 30 reps
    Dag 2: 50 reps
    Dag 3: 75 reps
    Dag 4: 60 reps
    Dag 5: Vila!
    Dag 6: 60 reps
    Dag 7: 90 reps
    Dag 8: 50 reps
    Dag 9:45 reps
    Dag 10: Vila!
    Dag 11: 120 reps
    Dag 12: 40 reps
    Dag 13: 75 reps
    Dag 14: 50 reps
    Dag 15: Vila!
    Dag 16: 80 Reps
    Dag 17: 50 Reps
    Dag 18:125 Reps
    Dag 19: 50 Reps
    Dag 20: Vila!
    Dag 21: 145 Reps
    Dag 22: 80 Reps
    Dag 23: 40 Reps
    Dag 24: 100 Reps
    Dag 25: Vila!
    Dag 26: 75 Reps
    Dag 27: 50 reps
    Dag 28: 150 reps
    Dag 29: 95 reps
    Dag 30: 175 reps

Det här går att applicera på i princip all träning. Jag använder den här för Squats, leglifts, situps, armhävningar, waist twists, armarna, bröstmusklerna, plankan (sekunder istället för reps), ståtid (har man stillasittande kontorsjobb så kan man stå upp "bara för att" i några minuter i taget tills man kommer upp i 30 minuter (dag 1) osv) och minuter på motionssaker, typ crosstrainer, simning, motionscykel osv.

Så, kör hårt och lycka till =)
    Var tvungen att googla pilé. Fler än jag som är lyckligt ovetandes om vad det är?
    iform.se/traning/styrketraning/styrkeovningar/5-ovningar-for-en-fast-rumpa-plie-med-hallyft
    Videon längs ned på sidan illustrerar hur de går till.
  • K grrl

Jag skulle rekommendera styrketräning med belastning eftersom du framför allt tränar uthållighet med den högrepetitionsträning som brukar rekommenderas i "challanges" (och dessutom riskerar att få en belastningsskada av). Rusta har t ex skivstång och hantlar som fungerar att träna hemma med. Baslyft som knäböj, marklyft och utfall och variationer på det (bulgariska knäböj, goblet squats, zercher squats, front squats, enbenta rumänska marklyft, sumomarklyft) kommer man jättelångt med. Lägg till de övningar som mest aktiverar rumpan, som hip thrusts och/eller höftlyft, och du kommer åt rumpan riktigt bra. Med ett miniträningsband kan du dessutom träna höftextensioner med motstånd i olika variationer, så att du kommer åt gluteus medius. 

• ummsumaya
    K grrl skrev 2015-08-27 12:49:50 följande:

Jag skulle rekommendera styrketräning med belastning eftersom du framför allt tränar uthållighet med den högrepetitionsträning som brukar rekommenderas i "challanges" (och dessutom riskerar att få en belastningsskada av). Rusta har t ex skivstång och hantlar som fungerar att träna hemma med. Baslyft som knäböj, marklyft och utfall och variationer på det (bulgariska knäböj, goblet squats, zercher squats, front squats, enbenta rumänska marklyft, sumomarklyft) kommer man jättelångt med. Lägg till de övningar som mest aktiverar rumpan, som hip thrusts och/eller höftlyft, och du kommer åt rumpan riktigt bra. Med ett miniträningsband kan du dessutom träna höftextensioner med motstånd i olika variationer, så att du kommer åt gluteus medius. 

Mycket bra råd
  • ummsumaya
    K grrl skrev 2015-08-27 12:49:50 följande:

Har du tips på glutes övningar för en gravid med foglossning? Alltså inte en övning som donkey kicks eftersom det gör förfärligt ont i ryggen där den värsta bäckenuppluckring sitter på mig.
  • Anonym (V)

Spinning är ju asbra för röven!!
    Något annat jag har testat är att ligga på magen, vända hälarna inåt så de nuddar varandra och sen lyfta benen mot taket.

• Anonym (Saggröven)
    Anonym (V) skrev 2015-08-28 12:11:22 följande:

Spinning är ju asbra för röven!!

Något annat jag har testat är att ligga på magen, vända hälarna inåt så de nuddar varandra och sen lyfta benen mot taket.

Hela benen? Shit! Provade nyss (i sängen iofs) och fick inte ens upp benen. Haha detta ska jag fortsätta med! Men det känns som att man tränar magen och inte rumpan då?
Svar på tråden hur tränar man en saggig rumpa??